Maandag 27/01/2020

Deze tech-producten kwamen veel te vroeg op de markt

Beeld Apple

De iPad, de smartphone, de smartwatch en de Kinect hebben allemaal een verre voorloper gehad die misschien wel tien tot twintig jaar eerder op de markt kwam, maar destijds niet over de juiste rekenkracht of de functionaliteit beschikte om de gebruiker van zijn tijd in te palmen. Soms heeft de informatica- en technologiesector de neiging om er véél te vroeg bij te zijn, en dat geldt zeker voor deze producten.

Dynatac 8000x (1984)

Toen het Amerikaanse telecombedrijf Motorola de eerste mobiele telefoon op de markt bracht, had het nog geen idee dat het met die Dynatac 8000x de deur had opengezet voor een toekomstige wereld waarin iedereen over straat zou lopen met zijn persoonlijke zaktelefoon. Het jaar was 1984, de telefoon was nog een enorme brik die je met de beste wil van de wereld niet in een broekzak geschoven kreeg, en één volle batterij gaf je 30 minuten beltijd en bleef acht uur standby. Kostprijs op dat moment: zeg maar 3.000 euro. Als je er mensen nog mee in de weer wilt zien, kijk dan bijvoorbeeld naar Michael Douglas in Oliver Stones eerste 'Wall Street'-film (1987).

Nu: Tien jaar na Motorola's Dynatac-reeks groeiden mobiele telefoons stilaan uit tot een breed consumentenproduct: ze werden kleiner en goedkoper, hun batterij ook langer en langer mee, en ze kregen ook meer en meer functies. Een belangrijke sprong wat dat laatste betreft was de definitieve doorbraak van de smartphone in 2007 en 2008, toen het touchscreen aan een ijltempo de klassieke drukknoppen ging vervangen, mobiele data en draadloos internet via wifi gemeengoed werden, en de zaktelefoon eigenlijk een zakcomputer werd. En o ja, ergens tijdens die dertig jaar evolutie verdween ook die uitschuifbare antenne.

Beeld Motorola
Beeld Samsung

Seiko RC-1000 (1984)

De smartwatch, of een horloge die computermogelijkheden biedt op haar scherm, is nu pas stilaan aan het doorbreken, maar kreeg in 1984 al een aanloop door het Japanse bedrijf Seiko. Dat bracht in dat jaar het RC-1000-horloge op de markt, dat - binnen de technologische mogelijkheden van zijn tijd - eigenlijk hetzelfde deed als smartwatches nu. Het liet bijvoorbeeld dingen zien die je er met de aangesloten computer naar had geüpload. Dat aansluiten gebeurde natuurlijk niet via Bluetooth maar met een kabeltje, en de computers waren nog geen smartphones maar de huiscomputers van die tijd, zoals de Commodore 64, Apple II en de prille pc's van IBM.

Nu: Smartwatches staan nog nergens wat algemene adoptie betreft, maar de verkoop komt stilaan op gang, en ieder technologiebedrijf heeft er wel een in zijn aanbod. Eigenlijk zijn ze een tweede scherm voor je smartphone, en geven ze ook informatie - zoals bijvoorbeeld je hartslag - terug aan het toestel dat in je broekzak zit.

Beeld Wikimedia
Beeld LG Electronics

Apple Newton (1993)

Een tabletje waarmee je notities kunt bijhouden, documenten kunt lezen en bewerken, over het internet kunt surfen en je e-mails bijhouden? Apple probeerde het in het begin van de jaren '90 al eens met de Newton, een productcategorie die Steve Jobs bij zijn terugkeer in 1997 meteen de kop indrukte - om ze pas dertien jaar later, met de iPad, te herintroduceren. De Newton kwam om verscheidene redenen te vroeg: aanraakschermen waren nog ruw, de rekenkracht was te gering, en er was niet eens draadloos internet. Surfen kon dus, maar dan wel via een trage inbelverbinding, en door een netwerkdraad in het toestel te klikken.

Nu: Nadat de wereld draadloos en mobiel internet al een beetje had leren kennen via de laptop en ook de smartphone zijn introductie had gemaakt, kwam Apple weer met zijn oude droom van een tabletcomputertje op de markt. Anderen hadden het ook al wel geprobeerd - Microsoft met zijn Tablet PC, bijvoorbeeld - maar het was pas de iPad die de juiste propositie van prijs, kwaliteit en handigheid wist te vormen. Tablets werden ineens een rage, en zijn vandaag voor heel wat (veelal uitsluitend recreatieve) gebruikers het belangrijkste computerplatform geworden.

Beeld Apple
Beeld Apple

Virtual Ring (2000)

Deze opstelling spotten we tijdens de Comdex-beurs in Las Vegas, ondertussen bijna vijftien jaar geleden, en toonde dat er toen al interesse was om videogames te spelen via bewegingssensoren. Alleen was de opstelling natuurlijk nog een beetje omslachtig: de 'Virtual Ring' van het Zuid-Koreaanse bedrijf Formantech kon worden aangesloten op Sony's (toen nog nagelnieuwe) PlayStation 2-console, en liet je vechtgames spelen door middel van een batterij bewegingssensoren die op vier paaltjes stonden opgesteld.

Nu: Handig is natuurlijk anders, en de technologie evolueerde de afgelopen jaren ook. Vijf jaar na de commercieel geflopte 'Virtual Ring' doken er bewegingssensoren op die de speler aan zijn handen en voeten moest bevestigen, en slechts enkele jaren dààrna kwam Microsoft met het summum wat bewegingsregistratie betreft: de Kinect, die door middel van camera's, microfoons, bewegingssensoren en een soort 'infraroodsonar' iedere beweging van de gebruiker zijn lijf kan registreren. Nu nog een relevante toepassing ervoor vinden, en ze zitten goed.

Beeld Formantech
Beeld Microsoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234