Maandag 18/11/2019

Games

Deze moderne games brengen de vibe van Sega en Nintendo terug

Beeld Thomas Happ Games

Een hele resem gloednieuwe games uit het 'indie'-circuit vallen te spelen op de consoles van vandaag, maar zien eruit en voelen als games uit het tijdperk van de oude Nintendo- en Sega-kastjes. Met hun tweedimensionale wereld en hun uit oubollige pixels bestaande 'graphics' zetten ze een traditie van klassieke 'arcadegames' verder die de industrie een vijftiental jaar geleden liet liggen voor modernere 3D-meuk. Maar die nu dus ook een opmerkelijke comeback maakt.

Axiom Verge

Wie in de jaren 80 en 90 al een Nintendo- of Segaconsole had en toen hield van games als 'Super Metroid', zit goed met 'Axiom Verge', een tweedimensionale game waarin je een protangonist te voet speelt, die grote buitenaardse kamers moet exploreren en vuige aliens van zich af moet schudden met nooit aflatend geweervuur.

Het enige waaruit je afleidt dat deze in een pixellook opgetrokken game op hedendaagse hardware draait, is de omvang van de gamewereld: zevenhonderd verschillende kamers, met allemaal hun eigen geheime nissen en doorgangen... Dat propten gamemakers destijds niet in het interne geheugen van een Super Nintendo of een Mega Drive.

Axiom Verge. Beeld Thomas Happ Games

Shovel Knight

Wat videogames vroeger ook waren, in vergelijking met nu? Moeilijker! Wat dat betreft hebben de makers van 'Shovel Knight', een zijscrollende actiegame in 2D, de vibe van Nintendo- en Sega-games uit de late jaren 80 goed beet. Maar 'Shovel Knight' is méér dan een makkelijk afgeleid productje, zelfs méér dan een hommage aan de oudjes: het is zelfs een volstrekt modern aanvoelende game.

Zie bijvoorbeeld het multifunctionele wapen van de schoffelridder, waarmee je tegenstanders neerslaat of omhoogschept of schatten uit de bodem graaft, en dat allemaal met dezelfde beweging. Of de originele manier waarop er met 'checkpoints' wordt omgegaan: je kunt ze kapotslaan voor meer goud, maar dan moet je bij een sterfte - en die ligt altijd om de hoek - wel helemaal terug naar de vorige.

Shovel Knight. Beeld Yacht Club Games

The Escapists

Sommige moderne arcadegames kunnen ook compleet nieuwe gameplaymechanieken introduceren. Zoals bij 'The Escapists', een game die vooral doet denken aan de allereerste 'Legend of Zelda'-, 'Final Fantasy'- en 'Ultima'-titels, en waarin je een omgeving moet exploreren met een personage dat je vanuit vogelperspectief ziet. Alleen is het hier de bedoeling dat je een 'Great Escape'-achtige gevangenisuitbraak organiseert.

De focus ligt op het zoeken naar zwakheden in de verdediging, clandestiene objecten 'craften', en vooral veel geduld hebben. Niet echt de definitie van een frenetieke arcadegame, maar de combinatie van klassieke graphics met een origineel gameconcept wèrkt.

Escapists. Beeld Team17

Broforce

Bloed en aarde vliegen alle windstreken uit in 'Broforce', een game die tegelijkertijd hommage brengt aan de arcadegames én de actiefilms van weleer. Tot vier spelers kunnen samen grote horden tegenstanders aan gort schieten en de omgeving aan barrels doen gaan. Ze kunnen allemaal de gedaante aannemen van actiehelden uit het tijdperk, van Rambo over Snake Plissken tot John McClane. Instructies worden gegeven door een rauwe gruntstem.

Ook hier zit er een element in de game dat, ondanks de blokjesgraphics, destijds gewoon niet mogelijk was geweest: er zijn ten eerste veel méér blokjes, en ten tweede was een quasi volledig vernielbare omgeving ook gewoon niet mogelijk op een oude consolebak.

Broforce. Beeld Yacht Club Games

Not a Hero

Een effect waarmee makers van moderne arcadegames ook graag spelen, is voluit gaan in subversieve inhoud, die een bevreemdend tintje krijgt door de cartooneske visuele stijl waarin ze wordt gebracht. Kijk bijvoorbeeld naar de seriemoordenaars en gangsters in 'Hotline Miami 2', en binnenkort de drugs en de sm-clubs in 'Mother Russia Bleeds'.

Ook in de 2D-schietgame 'Not a Hero' zitten zo'n dingen die niet voor tere zieltjes bestemd zijn: protagonisten vloeken in een Cockney-accent, als in een vroege Guy Ritchie-film, en het bloed kliedert kwistig in het rond. Dit is een game die in de jaren 80 en 90 in een hermetisch afgesloten vitrine in de winkel zou staan, met een groot 'KNT'-bord erop geplakt.

Not a Hero. Beeld Devolver Digital
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234