Woensdag 22/01/2020

Interview

Deze game moet stotteraars helpen: ‘Het draait om oefenen, oefenen, oefenen’

Erich Reiter Beeld rv

De Belgisch start-up Say It Labs! ontwikkelt een videogame die stotteraars moet helpen aan hun spraakprobleem te werken. De game werkt volledig spraakgestuurd en implementeert verschillende stemtechnieken. Begin volgend jaar moet de game op de markt komen.

Leg eens uit, vanwaar kwam het idee voor Fluency Friends (vlotte vrienden, PG)?

“Een paar jaar geleden bezocht ik een vriend die net zijn nek had gebroken en daardoor moeilijk kon praten. Gevraagd om hulp gaf de verpleging hem een apparaatje waarmee hij om water kon vragen. Al duurde het wel drie minuten eer hij daarin slaagde. Dat brak mijn hart en is het begin geweest van deze reis.”

Na mijn studies logopedie merkte ik al snel dat ik zo’n 60 tot 80 patiënten had. Als ik die elke week wilde zien, kon ik ze elk maar een halfuurtje per week geven. Dat is veel te weinig. Dus is het idee ontstaan om iets te maken waardoor zij thuis verder konden oefenen. Voor stotteren bestaat immers geen kant-en-klare oplossing: het draait om oefenen, oefenen, oefenen.”

Is de videogame dan een echte game of juist verdoken therapie?

“Het is een echt spel, al oefenen kinderen er tegelijkertijd ook spraak- en stemtechnieken mee. Daarvoor gebruiken we officieel erkende technieken die al sinds de jaren 70 en 80 gebruikt worden voor stotteraars. Om die samen te stellen kregen we hulp van de gerenommeerde logopediste Susan Fosnot. Idealiter spelen kinderen het spel dus parallel aan hun therapie. Logopedisten zouden bijvoorbeeld vijf tot tien minuutjes aan het spel kunnen besteden en dan vragen dat kinderen thuis voortspelen.”

“Door de stemtechnieken te vermommen als spel vergeten kinderen dat ze eigenlijk therapie volgen. We hebben het spel de afgelopen weken getest op een kamp voor stotteraars in de Verenigde Staten. Weet je wat mij opviel? Kinderen vertelden er mij enthousiast over de scores die ze haalden of hoe ze hun vriendjes aftroefden. Dat toont dat we geslaagd zijn in ons doel: ze vergeten totaal dat ze eigenlijk spraaktechnieken oefenen.”

Hoe werkt het spel?

“De game is volledig spraakgestuurd, via de ingebouwde microfoon die je tegenwoordig op zowat elk apparaat vindt. Concreet bestuur je een paard dat met een vliegtuig is neergestort op een eiland. Wanneer hij terug bij bewustzijn komt, merkt het paard dat hij zijn stem kwijt is. En dat is een groot probleem, aangezien hij een singer-songwriter is. Je kan hem een beetje vergelijken met John Lennon.” (lacht)

“Hij reist van eiland naar eiland en ontmoet daar telkens nieuwe personages die hem helpen met het terugwinnen van zijn stem. Elk eiland staat teken voor een stemtechniek. Wanneer kinderen die goed onder de knie hebben, mogen ze verder naar het volgende eiland.”

Tegen wanneer hopen jullie klaar te zijn met het spel?

“We hebben net een testfase achter de rug in de Verenigde Staten. Met de info uit die test werken we nu het prototype af, dat over twee weken klaar moet zijn. Tegen het einde van het jaar hopen we een Engelse versie af te hebben, begin 2021 volgt een Nederlandstalige versie. Dat was een vereiste omdat we subsidies kregen van de Koning Boudewijnstichting en het Vlaams Audiovisueel Fonds.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234