Zondag 05/12/2021

Artificiële intelligentie

Deze chatbot leest uw emoties en kopieert ze

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd een emotionele chatbot te ontwikkelen. Stevenen we af op een tijdperk waarin interactie tussen mens en robot verder gaat dan het functionele?

Chatbots waren nooit eerder in staat om zich in te leven in hun gebruiker. Dat lijkt te zullen veranderen, dankzij een Chinees team dat een chatbot heeft gebouwd dat specifieke emoties kan lezen.

Onderzoekers van de Tsinghua-universiteit in Peking creëerden een algoritme op basis van 23.000 posts op het Chinese sociale netwerk Weibo. De posts werden ingedeeld op basis van vijf emoties: geluk, verdriet, woede, afkeer en genegenheid.

Het algoritme leerde de chatbot vervolgens de juiste emotie herkennen. Woorden als 'lachen' en 'glimlach' werden bijvoorbeeld gelinkt aan geluk, 'depressief' en 'wenen' met verdriet.

"Soms is het leven gewoon klote"

De ECM, kort voor emotional chatting machine, bleek op basis van het algoritme in staat logische antwoorden te geven, terwijl de conversatie doorweven was met emoties. Afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker, kon de chatbot in vijf modi gezet worden.

Een voorbeeld. Op de zin 'Slechtste dag ooit. Ik kwam te laat door het verkeer', was het neutrale antwoord van de chatbot: 'Je was te laat.' In de andere modi werd dat: 'Blijf lachen! Het kan alleen maar beter worden' (geluk), 'Het is deprimerend' (verdriet), 'Soms is het leven gewoon klote' (afkeer), 'Het verkeer is te erg' (woede) of 'Ik ben altijd hier om je te steunen' (genegenheid).

61 procent van de mensen die de machine testten, had een voorkeur voor de emotionele versie van de chatbot, stellen de Chinese onderzoekers in hun paper die verschenen is in Computation and Language.

Bezorgdheden

De Chinese chatbot wordt door wetenschappers gezien als een belangrijke stap naar persoonlijke assistenten die de emotionele ondertoon van een conversatie kunnen lezen en op 'empathische' wijze kunnen reageren. Toch is er nog veel werk nodig alvorens machines de emoties van de gebruiker volledig zullen begrijpen, schrijven de onderzoekers.

Een grote uitdaging daarbij wordt eventuele negatieve gevoelens niet te versterken. Maar er zijn ook andere bezorgdheden. Een 'vriendelijke' robot houdt risico's in voor speciaal ontwikkelde technologieën om mensen te manipuleren om hun persoonlijke gegevens te delen of online producten aan te kopen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234