Dinsdag 31/03/2020

Games / speelgoed

Derde 'Disney Infinity'-game draait onvermijdelijk rond 'Star Wars'

Beeld Disney

Er zijn al 'Disney Infinity'-sets, die speelgoed met videogames vermengen, verschenen met Disney-, Pixar- en Marvel-figuren. Dus werd het onvermijdelijk dat het Amerikaanse mediaconcern Disney ook zijn recentste acquisitie in datzelfde 'toys-to-life'-jasje zou steken: 'Star Wars', een franchise die Disney drie jaar geleden overnam en dit najaar al een hoop aandacht krijgt met een zevende film.

Na het succesvolle 'Disney Infinity', waarin figuren uit de Disney- en Pixarfilms opdroeven, en het nog krachtiger in de markt gezette 'Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes', met figuren van de in 2009 overgenomen superheldenfabriek, brengt het Amerikaanse mediaconcern Disney dit najaar 'Disney Infinity 3.0: Play Without Limits' uit. Het thema draait deze keer rond 'Star Wars', nog zo'n recente miljardenacquisitie die Disney nu via alle mogelijke kanalen verder probeert te exploiteren. Er komt minstens de zes volgende jaren ieder jaar een nieuwe 'Star Wars'-film in de bioscoop, samen met gamehuis Electronic Arts werd ook de videogame-afdeling van Lucasfilm opnieuw in gang getrapt, er zijn nieuwe tv-animatiereeksen als 'Star Wars: Rebels', en de Disney Interactive-afdeling brengt dit najaar een nieuwe 'Infinity'-set op de markt waarvan het thema dus ook het licht onvermijdelijke 'Star Wars' wordt.

Net als de vorige 'Disney Infinity'-uitgave zal 'Play Without Limits' bestaan uit drie nieuwe speelsets: één die gebaseerd is op de klassieke 'Star Wars'-trilogie (van 'Star Wars' tot 'Return of the Jedi'), één met George Lucas' prequels als thema (de drie films die tussen 1999 en 2005 in de zalen kwamen), en een die samenhangt met 'The Force Awakens', de in december in de cinemazalen verwachte nieuwe film, en die ook pas na de lancering van die prent in de winkelrekken zal landen. De figuren en de decors zien er bijzonder cartoonesk uit, en Disney plant na de lancering van de game(s) ook een hele resem courante Disneyfiguren die in de game kunnen worden geïntroduceerd, zoals Mickey en Minnie Mouse. Of zoiets de grote 'Star Wars'-fans zal afschrikken? Dat kan Disney wellicht weinig schelen. De doelgroep van 'Disney Infinity' ligt resoluut bij jonge kinderen, en die krijgen al jaren een aangepaste versie van de 'Star Wars'-figuren aangereikt. Disney deed vorig jaar hetzelfde met 'Marvel Super Heroes': de figuren kwamen niet rechtstreeks uit de strips, die eerder bedoeld zijn voor (jong)volwassenen, of uit de films, maar wel uit de animatiereeksen die Marvel al decennia op tv brengt. En die waren al in de eerste plaats gericht op jongere kijkers. Hetzelfde geldt voor de 'Star Wars'-figuren in de nieuwe 'Infinity', die de visuele stijl van de animatiereeksen 'The Clone Wars' en 'Rebels' overnemen.

Beeld Disney

Het valt nu af te wachten hoe het 'Disney Infinity 3.0' dit najaar zal varen tegen zijn grote concurrent: gamehuis Activisions 'Skylanders', waarvan er ook een nieuwe game in de maak is. Die werd nog niet officieel aangekondigd, maar wellicht zal Activision de nieuwe titel in juni introduceren tijdens de E3-gamebeurs in Los Angeles. De twee franchises werken volgens hetzelfde 'toys to life'-concept, en maken plastic figuurtjes via een radiochip speelbaar in een videogame, waarna de scores en andere data die de speler vergaart weer worden opgeslagen in het speelgoedje. Het ontketende een gloednieuw genre in zowel de speelgoedwinkel als in de videogamesector, waarin Disney en Activision strijden om de dominantie. Disney beweerde begin dit jaar dat het die strijd voorlopig gewonnen had, maar staafde die claim niet met publiek gemaakte cijfers. Als de verkoop van basissets alleen wordt geteld, was 'Skylanders: Trap Team' vorig jaar de winnaar: er werden wereldwijd 3,34 miljoen stuks van verkocht, tegenover 2,52 miljoen voor 'Disney Infinity'. Maar dat is slechts een deel van het verhaal: beide strijdende partijen verdienen na de basisgame ook een pak geld met de verkoop van individuele figuren. Disney, van zijn kant, beweert dat de twee eerste 'Infinity'-games het bedrijf op termijn liefst een miljard dollar (880 miljoen euro) moeten opbrengen, en ook Activision bouwde zijn 'Skylanders' de afgelopen vijf jaar uit tot een franchise waaraan het honderdduizenden euro's per jaar verdient. Wordt dit najaar vervolgd in de rekken van de speelgoedwinkel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234