Maandag 21/10/2019

De verkiezingen van het nepnieuws: Google en Facebook nemen stappen

Beeld thinkstock

Google en Facebook gaan stappen ondernemen om websites met nepnieuws droog te leggen. Beide technologie-ondernemingen zijn onder vuur komen te liggen na de verkiezingsoverwinning van Donald Trump in de Verenigde Staten. Heel wat Amerikaanse kiezers zouden zich immers uitsluitend baseren op de nieuwsstroom op sociale media, waar heel wat nepnieuws circuleert.

Maandag verklaarde Alphabet Inc., het moederhuis van Google, dat het een nieuw beleid hanteert waarbij het zijn populaire advertentietool ontoegankelijk maakt voor websites die foutieve informatie verspreiden. Facebook van zijn kant zegt dat het geen advertenties publiceert of integreert van apps of websites die "illegaal, misleidend of bedrieglijk" zijn.

Googles AdSense is een dominante speler in de advertentie-industrie, en ook een belangrijke bron van inkomsten voor de meeste online publicaties. Maar critici wijzen erop dat de strengere advertentiepolitiek geen valse artikels uit de zoekmachine weert. Het zou er wel toe kunnen leiden dat de bedrijven achter het nepnieuws op zoek moeten naar andere inkomsten.

Facebook

De overwinning van Donald Trump zorgde vorige week voor een schokgolf in Silicon Valley. Vooral Facebook kreeg kritiek, omdat er via dat medium heel wat nepnieuws wordt verspreid. Topman Mark Zuckerberg repliceerde zondag dat "meer dan 99 procent van wat de mensen zien op sociale media authentiek is". Hij vond het "erg onwaarschijnlijk" dat nepnieuws de verkiezingsuitslag in een of andere richting zou hebben gestuurd.

Google

Google kwam maandag onder vuur nadat een zoekresultaat naar de Amerikaanse verkiezingsuitslag leidde naar een Wordpress-blog met niet-geverifieerde informatie. Google sloeg mea culpa en liet verstaan dat het constant werkt aan het verbeteren van zijn algoritmes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234