Vrijdag 13/12/2019

Tablets

De tablet gaat door een identiteitscrisis

De tablet is niet het favoriete toestel om films te bekijken of betalingen te doen. Beeld Getty

Het voortbestaan van de tablet hangt aan een zijden draadje. De verkoop zit niet alleen al jaren in het slop, “we” weten ook niet meer wat we ermee moeten aanvangen. Dat bevestigt een nieuwe rondvraag van onderzoeksbureau Deloitte.

“Mensen ervaren de magie van de iPad en houden er blijkbaar evenveel van als wijzelf”, schreef wijlen Steve Jobs, toen nog grote baas bij Apple, in een persbericht dat ongeduldige klanten gerust moest stellen: “We werken hard zodat er voldoende iPads zijn voor iedereen.” Toen Apple in 2010 zijn tablet voorstelde, werd meteen duidelijk dat het bedrijf uit Cupertino een nieuwe goudader had aangeboord. Binnen de tachtig dagen bestelden drie miljoen mensen over de hele wereld het revolutionaire toestel.

In 2018 is er van dat enthousiasme voor de groot uitgevallen smartphone nog weinig te merken. Als we de recente Global Mobile Consumer Survey van adviesbureau Deloitte mogen geloven, is de tablet geen eerste keuze meer. “Mensen denken bij mediaconsumptie, entertainment en bankzaken in de eerste plaats aan de driehoek smartphone, laptop en televisie”, zegt Tim Houben, media-expert van Deloitte. “We zien de tablet blijkbaar vooral als een toestel dat we delen. 55 procent van de bevraagden heeft een toestel, dat percentage stagneert.”

Toegangspoort

De verwelkte liefde voor de tablet uit zich ook in harde cijfers. De tabletverkoop daalde al voor het zestiende kwartaal op rij. Lees: de verkoop van tablets piekte in 2014, sindsdien gaat het alleen maar achteruit. De omzetcijfers zijn volgens beursanalisten op dit moment te vergelijken met 2011.

“Tablets zitten al een tijdje in een identiteitscrisis”, zegt Frederik De Bosschere, strateeg bij technologiebedrijf In The Pocket. “Is dat nu een persoonlijk toestel, een familietoestel of een ideaal professioneel toestel?”

De Digimeter van Imec, die jaarlijks peilt naar het media- en technologiegebruik in Vlaanderen, geeft meer inzicht. Daaruit blijkt dat al drie jaar op rij zes op de tien Vlamingen een iPad in huis hebben. De onderzoekers van Imec zien twee grote gebruikersgroepen. De eerste groep zijn jonge gezinnen met kinderen. Voor hen is de tablet een toestel naast smartphones en laptops. De tweede groep zijn veertigers tot zestigers die geen kinderen (meer) thuis hebben wonen. Voor hen is de tablet in vele gevallen de enige toegangspoort naar de digitale wereld.

Voor de meeste mensen is een tablet leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk. “Misschien was het de rol van tablets om andere toestelproducenten wakker te schudden”, zegt De Bosschere. “Mensen wilden een tablet omdat ze op zoek waren naar een smartphone met een groter scherm of laptops met een betere batterij en zelfs een touch display. Tegenwoordig zijn onze smartphones bijna zo groot als kleine tablets.”

Gebruiksvriendelijk 

Technologiemagazine Wired ziet toch nog een aantal interessante afzetmarkten voor de tablet van de toekomst. Denk aan goedkopere versies waar kinderen naar believen op kunnen gamen of YouTube kijken. Ook in verkooppunten kunnen die budgetvriendelijke tablets nuttig zijn. Verder wijst het op de strategie van bedrijven zoals Microsoft en Apple. Zij brengen allebei tablets op de markt die ook als laptop kunnen worden gebruikt door er een muis en een keyboard mee te verbinden. Dat moet de tablets gebruiksvriendelijker maken: een touchscreen is leuk, tot u er zelfgemaakte foto’s en video’s mee wilt bewerken.

Opmerkelijk genoeg heeft de smartphone daar helemaal geen last van. 2018 is op dat vlak een historisch jaar. Uit de rondvraag van Deloitte blijkt dat 84 procent van de Belgen tussen 18 en 75 jaar een slimme telefoon bezit of gebruikt. De smartphone klopt daarmee voor het eerst de laptop: 82 procent van de Belgen hebben gemakkelijk toegang tot een laptop. In de leeftijdscategorie van 18- tot 24-jarigen is de smartphone alomtegenwoordig: 96 procent van de jongvolwassenen heeft er eentje.

“We gebruiken onze smartphone voor alles”, zegt media-expert Houben daarover. “Enkel om online producten aan te kopen, lijken we nog naar de laptop te grijpen. Zelfs 18- tot 24-jarigen verkiezen daarvoor de laptop.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234