Zaterdag 21/09/2019

De nieuwsbrief is terug: wij selecteerden de beste

Beeld Illustratie door Irene O'Callaghan

Terug van nooit helemaal weggeweest: de e-mailnieuwsbrief. Nee, niet de nieuwsbrief die je ontving van dat bedrijf waar je ooit wat kocht en waarvan je, nadat je je had uitgeschreven, toch nog een paar mailtjes kreeg. Dat is geen nieuwsbrief, maar een spambrief. Bedoeld wordt de nieuwsbrief die je daadwerkelijk op de hoogte brengt, de dagelijkse e-mail met de vijf of tien beste artikelen van het moment.

Even vooraf: Ook De Morgen heeft een aantal uitstekende nieuwsbrievenSchrijf u in en krijg belangrijke verhalen en inzichten, rechtstreeks in uw mailbox.

De opmars van de nieuwsbrief werd onlangs gesignaleerd door The New York Times. "Nieuwsbrieven zijn populair omdat lezers moe worden van de eindeloze stroom informatie online", schreef David Carr. "Een kort en herkenbaar mailtje in je inbox kan orde in die chaos scheppen."

Maar hoe die verborgen genootschappen te vinden? We tippen de dertien beste, leukste en interessantste nieuwsbrieven uit binnen- en buitenland. We beperken ons tot nieuwsbrieven van individuen, tamelijk onafhankelijke gidsen dus. In willekeurige volgorde:

Brain Pickings
Maria Popova, een Bulgaarse blogger in New York, is al jaren curator. Haar nieuwsbrief Brain Pickings, omschreven als een "digest of interestingness", komt elke zondag uit en behandelt prikkelende en inspirerende onderwerpen op het snijvlak van literatuur, kunst, media, design en wetenschap. Popova leest naar verluidt twaalf tot zestien boeken per week en spendeert 450 uur per maand aan haar site en nieuwsbrief. Bijvoorbeeld: "De zin van het leven volgens Hunter S. Thompson toen hij 20 jaar oud was."

Aanmelden kan hier.

De Bicker
De Bicker wordt gemaakt door Michiel Bicker Caarten, oud-hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. Elke ochtend om half acht ploft een pakketje interessante artikelen in je inbox, over wetenschap, technologie, media, gezondheid en onderwijs - zolang je er maar iets van leert, de focus ligt op vernieuwing. De Bicker heeft geen opiniestukken, want "daar zijn er al te veel van". Er wordt geen vast aantal artikelen aangehouden, want het gaat immers om het aanbod: als er maar drie goede artikelen te vinden zijn, blijft het daarbij. De Bicker is zeven maanden geleden begonnen en heeft 2.750 abonnees. Elke nieuwsbrief heeft één adverteerder, bijvoorbeeld een wijnwinkel. Ook KPMG is een vaste partner.

Aanmelden kan hier.

Lefsetz Letter
Bob Lefsetz is een Amerikaanse expert op het gebied van de muziekindustrie. Zijn nieuwsbrief The Lefsetz Letter heeft tienduizenden abonnees en gaat over de veranderingen in de industrie, zoals de dalende cd-verkopen, de rol van downloaden, streamen en de opkomende kleinere platenmaatschappijen. Ook geeft hij zijn visie op nieuwe bandjes en artiesten. Zijn nieuwsbrief komt vrijwel dagelijks uit en bestaat meestal uit één zelfgeschreven artikel (soms zo gloedvol geschreven dat je het wel een tirade kunt noemen).

Aanmelden kan hier.

Oene Kummer filmnieuwsbrief
Oene Kummer, voorheen filmjournalist en nu pr-man, schrijft een onregelmatige, reclamevrije nieuwsbrief over de Nederlandse filmindustrie. "Als ik er zin in heb", zegt hij. "Momenteel een of twee keer per week." Hij heeft 1.250 abonnees. Het zijn persberichten aangevuld met eigen nieuwtjes. Geen roddels, wel een hoog incrowd-gehalte.

Aanmelden via: oenekummer@gmail.com

5 Intriguing Things
Alexis Madrigal, techjournalist van The Atlantic, stuurt elke dag vijf dingen die hem intrigeren. Over ontwikkelingen op het gebied van technologie en internet, en over de relatie tussen filosoof Albert Camus en de Franse bioloog Jacques Monod. "Ik heb een intieme band met de mensen die mijn nieuwsbrief ontvangen", zei Madrigal in The New York Times. "Het doet me denken aan de gouden eeuw van het bloggen."

Aanmelden kan hier.

Business Of Fashion
Imran Amed, een Canadees-Britse modeblogger die in 2006 McKinsey verliet, schrijft een dagelijkse nieuwsbrief, The Daily Digest, voor 65 duizend abonnees over zowel de zakelijke als creatieve kant van de mode. Hij bundelt goede artikelen van anderen en van zijn eigen site.

Aanmelden kan hier.

The Browser
The Browser raadt sinds 2008 elke dag vijf of zes artikelen aan. "Writing worth reading", is de tagline. Robert Cottrell is de curator van het huis. Veel stukken gaan over cultuur en technologie - van een profiel van een filosoof in The New Yorker tot een stuk van 2.000 woorden over de techniek van rennen.

Aanmelden kan hier. Kosten: 20 dollar per jaar.

Now I Know
Dan Lewis, een Amerikaanse schrijver van Sesame Street, maakt met de nieuwsgierigheid van een kind de dagelijkse nieuwsbrief Now I Know. Hij belooft dat je elke dag wat leert, zoals dat Abraham Lincoln de Secret Service (veiligheidsdienst) creëerde op de dag dat hij stierf. Maar ook waarom een turkey (kalkoen) zo heet of dat wortels vroeger paars waren. Wist-je-dat-je's dus, maar dan scherp geschreven.

Aanmelden kan hier.

Links I Would Gchat You if We Were Friends
De omschrijving zegt het al: Caitlin Dewey, cultuurblogger van The Washington Post, stuurt - alsof ze je beste vriendin is - links door die haar interesseren. Grappige gifjes, plaatjes en filmpjes, maar ook leerzame stukken over eten, technologie en politiek.

Aanmelden kan hier.

The Ann Friedman Weekly
De nieuwsbrief van Ann Friedman, onder andere freelancer voor New York Magazine en ELLE, valt iedere vrijdag op je digitale deurmat, "precies op het moment dat je het internet uit hebt". In de brief onder andere haar eigen stukken, gifjes en ze wil je zo nu en dan ook nog een product aanraden. Uit de reactie van een lezer: "De laatste keer dat ik zo opgewonden was om mijn mail te openen was in 1998."

Aanmelden kan hier.

Media ReDef
Ga er maar aan staan: een selectie van 40 artikelen over media, tech en popcultuur. En dat dagelijks. De nieuwsbrief Media ReDef (media redefined - geherdefinieerd) wordt samengesteld door Jason Hirschhorn. Dat doet hij overigens niet alleen, tips zijn welkom via de hashtag #tipsmediaredef.

Aanmelden kan hier.

Next Draft
Ambitieuze jongen, die Dave Pell van Next Draft. Zijn nieuwsbrief covert dagelijks alles "van politiek tot popcultuur, van Jeruzalem tot J.Lo", bij elkaar geraapt op meer dan 50 nieuwssites. Zijn eigen stukken verschenen onder andere bij TIME en The Huffington Post. Ook handig: deze nieuwsbrief heeft een eigen iOS-app.

Aanmelden kan hier.

Today in Tabs
Het begon met een tweet: "Today in Tabs", waarop New Yorker-redacteur Caitlin Kelly reageerde met de vraag: "Wait is this a e-newsletter I can subscribe to?" Sindsdien mikt Rusty Foster, oprichter van democratisch internetforum Kuro5hin, dagelijkse alle tabbladen die hij geopend heeft bij elkaar in een nieuwsbrief volgepropt met links, hyperlinks en ironisch commentaar.

Aanmelden kan hier.

Zelf een nieuwsbrief beginnen?
Dan is TinyLetter de beste optie. En het is nog gratis ook. Het bedrijf heeft ruim 100 duizend gebruikers die samen 9,3 miljoen abonnees bereiken. Het afgelopen jaar zag TinyLetter een toename van 15 procent in het aantal nieuwsbrieven ten opzichte van het jaar daarvoor. Het is bepaald geen amateuristische tool: uit de getipte nieuwsbrieven hieronder blijkt dat ook serieuze bloggers als Caitlin Dewey, Ann Friedman en Alexis Madrigal gebruikmaken van TinyLetter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234