Maandag 27/01/2020

Consolemerk

De negen levens van Atari: het eightiesmerk dat wel meer vreemde dingen doet

Beeld kos

Het Amerikaanse elektronicabedrijf Atari is van plan om een reeks 'smart home'-toepassingen op de markt te brengen. Het lijkt op een vreemde démarche voor het iconische eighties-videogamemerk, maar Atari heeft de afgelopen decennia al wel gekkere dingen gedaan. Dingen die bewezen dat het bedrijf de negen levens van een kat heeft.

2016: 'Smart home devices'

Het recentste leven van het bedrijf is dat van een fabrikant van 'smart home'-toestellen die door het Franse bedrijf Sigfox worden gemaakt, maar onder het Atari-merk in de handel worden gebracht. Dat merk is, zo zegt Sigfox-ceo Ludovic Le Moan, een dat "disruptie geworteld heeft in zijn dna".

Beeld Atari

2014: Casinogames

De afgelopen jaren hield Atari zich vooral bezig met het herverpakken van zijn oude videogamesuccessen voor een nieuw publiek. Zoals casinogangers, die muntjesmachines in het thema van Atariklassiekers als 'Asteroids', 'Star Raiders' en 'Centipede' te spelen krijgen.

2010: Mobiele versies van oude successen

De Franse eigenaar Infogrames veranderde in 2010, na de exit van Bandai Namco, zijn naam naar Atari, en exploiteerde een portfolio van videogames die extreem succesvol waren in de jaren 80 via nieuwe smartphone- en tabletversies. We zagen onder meer 'Missile Command', 'Outlaw' en 'Breakout' opnieuw verschijnen.

Beeld Atari

2001-2009: Modern videogamelabel

In het eerste decennium van deze eeuw maakte Atari, wiens moederbedrijf Infogrames toen stilaan onder eigenaarschap van de Japanse groep Bandai Namco kwam, al eens een aardige comeback. Het werd het label achter bekende videogamereeksen als 'Driver', 'Test Drive Unlimited' en 'Alone in the Dark'.

Beeld uit 'Alone in the Dark' (2008) Beeld Atari

1998-2000: Interactieve 'speelgoedjes'

Aan het einde van de jaren 90 werd het nauwelijks inkomsten genererende Atari overgenomen door speelgoedgigant Hasbro, die het bedrijf deed opgaan in zijn Hasbro Interactive-afdeling en pc-games naar huismerken als Monopoly en Atariklassiekers als 'Centipede' liet maken.

1985-1997: Pc-fabrikant

Na een crash in de videogame-industrie, en een buy-out bij vorige eigenaar Warner, ging Atari zich toeleggen op het maken van huiscomputers. De Atari ST was, met zijn onvermoede visuele mogelijkheden uit die tijd, een bescheiden hit. Maar het maakte in de vroege jaren 90 ook kortstondig pc's onder zijn eigen merknaam.

Atari ST Beeld Atari

1976-1984: Videogamegrootheid

Onder de vleugels van mediaconcern Warner werd Atari een videogamegrootheid, die vandaag nog steeds wordt gefêteerd op hippe t-shirtjes. Gedurende een tijd haalde de Warner-groep zelfs een derde van zijn zakencijfer uit Atari: de andere twee derden werden gegenereerd door zijn muziek- en filmbusiness.

Beeld uit de prille Atarigame 'Outlaw' Beeld kos

1976: Consolefabrikant

Ataristichter Nolan Bushnell startte in 1976 de moderne console-industrie door een console op de markt te brengen die niet op één enkele game draaide - want zo waren er al - maar die meerdere games met wisselbare cassettes liet spelen. De Atari 2600 werd een enorm succes, en bleef tot in 1992 in de winkelrekken. In deze periode kreeg Atari al heftige concurrentie van speelgoedreus Mattel, die de Intellivision-console op de markt bracht.

Beeld kos

1971: Exploitant van lunaparkgames

Het bedrijf zag zijn oorsprong toen Bushnell in het begin van de jaren 70 de game 'Spacewar', die sinds 1962 uitsluitend werd gespeeld op computers van universiteiten, naar een breder publiek bracht: dat van de speelhallen. Waarna ook al snel de verovering van de woonkamer begon. Bushnell werd al in 1976 buitengewerkt na de Warner-overname, maar bleef doorheen de jaren geregeld als consultant verbonden met het merk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234