Zaterdag 19/10/2019

Technologie

De iPod Classic wordt nu écht een klassieker

Beeld creative commons - freimut

Duizend nummers in je zak - en dat was in 2001 nog maar het begin. Nu hebben smartphone en streaming de iPod Classic verdrongen. Drie liefhebbers over waarom Apple's mp3-speler toch echt vele malen beter is.

'Allereerste iPod ooit!', luidt de titel van de eBay-advertentie. Op de webpagina staan foto's van een witte iPod Classic met het plastic nog om de doos. Het gaat om de eerste iPod, uit 2001. Onderaan wordt de conditie nog maar eens als 'nieuw' aangeprezen. De vraagprijs is 25 duizend dollar - u las het goed.

Steve Jobs presenteerde de Classic tijdens een van zijn karakteristieke productpresentaties. Duizend nummers in je zak; de wijlen Apple-topman kon het niet vaak genoeg herhalen. De Classic - die overigens pas in 2007 daadwerkelijk zo ging heten - is ongeveer zo groot als een pakje sigaretten en werd aanvankelijk uitgevoerd in klassiek wit. Kenmerkend is het veelgeprezen ontwerp: wit, ronde hoeken, jarenzeventiguitstraling, geen knopjes maar een besturingswieltje. En de grote hoeveelheid opslagruimte: 8 gigabyte. Het eerste model kostte 399 dollar (nu ongeveer 350 euro).

Het 'enorme' geheugen van 8 gigabyte maakte indruk op muziekliefhebbers. De gemiddelde mp3-speler kon in die tijd rond de dertig liedjes kwijt, de eerste iPod ongeveer duizend. Dit was de muziekdrager van de toekomst. Het geheugen werd in de loop der jaren alleen maar groter: de laatste Classic had met 160 gigabyte ruimte voor ongeveer 40.000 nummers.

Andere tijd

Door de opkomst van smartphones en streamingdiensten zag Apple-baas Tim Cook de vraag naar zijn Classic de laatste jaren gestaag afnemen. Ook het succes van Apple's liedjeswinkel iTunes is tanende. Volgens The Wall Street Journal verkocht Apple in 2014 ruim 10 procent minder nummers dan een jaar eerder. Niet direct het einde van iTunes - Apple beweert gemiddeld 15 duizend liedjes per minuut te verkopen - maar een snelle rekensom leert dat het bedrijf vorig jaar toch zo'n 235 miljoen euro aan omzet is misgelopen. Met het in mei aangekochte muziekbedrijf Beats Electronics, inclusief streamingdienst en Spotify-concurrent Beats Music, hoopt Cook desondanks ook de consument weer aan zich te binden.

Na zes generaties van de muziekspeler werd in september de productie gestaakt. Sindsdien is een levendige tweedehandshandel in de Classics ontstaan. 25 duizend dollar is een uitzonderlijk bedrag - dan moet het speciale edities of heel oude exemplaren betreffen - maar een willekeurig model in nieuwstaat doet al gauw 400 tot 500 euro, anderhalf keer zoveel als wat Apple er oorspronkelijk voor rekende.

IPod-fanaten blijven ondertussen beteuterd achter. Zij zien zich genoodzaakt extra zuinig te zijn op hun Classic of een tweedehands exemplaar aan te schaffen. Muziek, zo vinden zij, moet je bij je kunnen dragen en in alle rust op een apparaat beluisteren dat daar speciaal voor is gemaakt. Bij het luisteren op een smartphone word je maar afgeleid door WhatsApp-berichtjes en andere push-meldingen.

Beeld creative commons - rockheim

Sentiment

Zal de iPod Classic eenzelfde revival beleven als vinyl? Het zou zomaar kunnen. De sentimenten zijn vergelijkbaar. Ook iPod-eigenaren willen hun muziek bezitten. Een iPod die vol staat met eigenhandig zorgvuldig geselecteerde en gekochte bestanden, waarvan de verzamelaar metadata als genre en componist heeft bijgewerkt, roept hetzelfde gevoel op als een uitgebreide platencollectie.

Dan is Spotify een ander verhaal. Nummers worden uit de cloud geplukt en belanden nooit als bestanden op je harde schijf. Zonder internet geen Spotify. Als het bedrijf omvalt, is die zorgvuldig samengestelde muziekcollectie verdwenen. Door suggesties te doen en zelf lijsten samen te stellen, probeert Spotify de gebruiker bovendien zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. De romantische aspecten van muziekselectie verdwijnen daarmee naar de achtergrond.

Fans pleiten voor terugkeer van de Classic. Aan die oproep zal Apple geen gehoor geven. De markt voor streaming is te groot. Ondertussen zullen de prijzen op eBay blijven stijgen en is een cultsymbool in de maak.

Dit zeggen de gebruikers

Coen van de Ven (22)

Vierde generatie, wit, 60 gb (helft gevuld), prijs bij lancering: 350 euro

'Ik heb twee Classics gehad. Ondanks mijn hekel aan U2 koos ik zes jaar geleden wel de U2-versie; die was zwart met rode details en daardoor erg mooi. Eerst had ik een witte, gekregen in 2005. Beide modellen zijn inmiddels kapot, maar die witte staat nog op een docking station in m'n kamer. Het is een soort altaartje geworden.

De schoonheid van die witte Classic vind ik nog steeds ongeëvenaard door dat oude Apple-wit, aluminium op de achterkant en die ronde hoekjes, alsof het ontwerp zo uit de jaren zeventig komt. Ook de iPhone 3S vind ik heel mooi. Tegenwoordig lijken alle telefoons op elkaar.

Het plezier van de iPod zat hem ook in het verzamelen en organiseren van de nummers. Ik werkte alles bij, van albumcover tot componist. Spotify vind ik te afstandelijk, alles is al ingevuld. En het voelt niet alsof het van jou is. Je hebt er geen moeite voor hoeven doen.

Toen ik in 2011 een iPhone kreeg, heb ik de Classic aan m'n moeder gegeven. Muziek kan ik immers ook op m'n iPhone luisteren. Wel moet ik om de dag dingen verwijderen door het veel kleinere geheugen. Nu ik het erover heb, krijg ik weer heimwee naar de iPod.'

***

Gerard Munk (55)

Vijfde generatie, zwart, 80 gb (tweederde gevuld), prijs bij lancering: 300 euro

'Tien jaar heb ik mijn iPod Classic al. Een zwarte. Die vind ik wat fraaier dan de witte. Heb hem al eens voor 100 euro laten repareren, dat vond ik het waard. Hopelijk kan ik hem nog lang blijven gebruiken.

Het is heerlijk om een groot deel van mijn muziekcollectie bij me te hebben. Als ik onderweg een nummer hoor en ik denk dat ik het ken, is het fijn om even terug te grijpen op de iPod en het op te zoeken. Stemming is ook belangrijk. Soms heb ik bijvoorbeeld zin om Radiohead te luisteren, dat kan dan. Ja, dat kan ook bij Spotify, maar daar zit ook een hoop troep tussen. Dan luister je ineens naar een nummer van Radiohead dat wordt nagespeeld door een of ander orkest. De muziek op mijn iPod heb ik zelf gekozen, het is mijn eigen muziekencyclopedie.

Ik luister mijn muziek liever niet op mijn telefoon, daar word ik te vaak gestoord. Het is de vraag hoe lang fanatici als ik het volhouden. Ik vrees dat mijn iPod de strijd van de streamingdiensten uiteindelijk zal verliezen. Maar wie had ooit gedacht dat vinyl zou terugkomen?'

***

Bas Jansen (33)

Zesde generatie, zwart, 160gb (eenderde gevuld), prijs bij lancering: 300 euro

'Mijn Classic ging net kapot toen Apple aankondigde met de productie ervan te stoppen. Ik probeerde direct op internet een nieuwe te bestellen, maar hij bleek al niet meer leverbaar. Later kwam ik er toevallig een tegen op Schiphol. Die heb ik gekocht, een zwarte met 160 gigabyte geheugen.

Het is fijn dat je heel veel muziek altijd met je mee kunt dragen. Vroeger zette ik muziek vaak op externe harde schijven. Stel je voor, dacht ik toen, als een band ineens met ruzie uit elkaar gaat en alle eigen nummers van internet haalt. Ik weet ook wel dat het 999 van de duizend keer goed gaat, het is meer het idee. Het is gewoon een prettig gevoel dat ik de mp3's in elk geval nog op mijn iPod heb staan.

Ik geef er niet veel om hoe de Classic eruitziet. Dat zie je ook wel aan het lelijke bumperhoesje dat eromheen zit. Ik koos jaren geleden voor de iPod vanwege de eenvoud. Waar mijn Philips mp3-speler bijvoorbeeld nog weleens moeilijk deed over een apostrof in de titel van een nummer, snapt de iPod alles zelf.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234