Zaterdag 24/08/2019

De grootste mythes over fitness op een rij

Beeld THINKSTOCK

Als we diëten even van het lijstje schrappen, is er niets zo overladen met mythes en halve waarheden als fitness, zeker in het kader van gewichtsverlies. Hierdoor verspillen mensen niet alleen veel tijd, energie en geld, ze lopen ook risico op blessures. Ontdek daarom hier de hardnekkigste mythes over sport.

Mythe: Spieren wegen meer dan vet

Tenzij je de regels van de fysica kan tarten, is een kilo gewoon een kilo, of het nu spieren of vet is. Het grote verschil is dat vet volumineuzer is dan spierweefsel en zo meer ruimte inpalmt onder de huid. Om het in een gezonde vergelijking te gieten: één kilo vet heeft ongeveer de grootte van een pompelmoes, terwijl een kilo spieren eerder overeenkomt met een mandarijn. Spierweefsel is echter actiever en verbrandt in rust meer calorieën.

Mythe: Gewichtstraining zet vet om in spieren

Dit is fysiek gewoon onmogelijk. Vet een spierweefsel zijn twee totaal verschillende substanties. Krachttraining stimuleert de opbouw van spieren, wat dan weer de vetverbranding versnelt door je metabolisme in rust een boost te geven. Om een strak lichaam te verkrijgen, moet je dus spieren kweken terwijl je simultaan vet verliest. Dat het ene magisch zou transformeren in het andere is dus zever, gezever.

Mythe: Zware gewichten maken vrouwen breed

Vrouwen produceren eenvoudigweg niet genoeg testosteron om te transformeren in een spierbundel. Gewichtheffen krijgt vaak de schuld van een zwaarder uiterlijk, maar dat zou slechts een illusie zijn, puur omdat er nog niet voldoende extra lichaamsvet is weggewerkt. Laat die zwaardere gewichtjes dus zeker niet links liggen, want extra spieren betekent een snellere vetverbranding.

Gewichtheffen tovert vrouwen niet om in de Hulk Beeld THINKSTOCK


Mythe: Je kan overgewicht al wandelend bestrijden

Hoewel wandelen best een goede vorm van lichaamsbeweging is (die we over het algemeen te weinig doen), vraagt het over het algemeen te weinig intensiteit om echt bij te dragen aan gewichtsverlies. Tijdens of na een wandeling zal je nooit voldoende calorieën verbranden om echt resultaat te zien. Wie zijn buikomtrek actief wil inperken, moet kracht- en intervaltraining combineren met een gebalanceerd eetpatroon. Elke extra kilometer is natuurlijk mooi meegenomen als deel van een gezonde levensstijl.

Mythe: Op een lege maag kan je meer verbranden

Je lichaam zal ongeveer evenveel vet verbranden of je nu ontbijt of niet. Daar komt nog bij dat je lijf energie nodig heeft om spieren op te bouwen en calorieën te verbranden. Daarom eet je best 30 tot 45 minuten voor je workout een lichte, proteïnerijke hap, zoals een shake, yoghurt of volkoren brood met caloriearm beleg.

Mythe: Je moet cardio en kracht op verschillende dagen doen

Volgens experts is er geen wetenschappelijke reden om kracht- en cardiotraining van elkaar te isoleren. Je vergroot de kans zelfs om je doel te bereiken door ze te combineren én je spaart er tijd mee uit. Probeer gerust eens een circuittraining uit met een mooi evenwicht tussen reeksen spieroefeningen en korte, krachtige uitbarstingen van cardio, zoals sprinten op de loopband. Door minimaal rust in te lassen bouw je meer uithouding en kracht op dan een half uurtje op de crosstrainer aan hetzelfde tempo.

Mythe: Langdurige, trage cario werkt meer vet weg

Trage, langdurige workouts zijn niet de beste strategie voor vetverlies. Focus daarom liever op het totaal aantal verbande calorieën en kies voor intervaltraining of sport op hoge intensiteit, in plaats van 75 minuten aan een langzaam tempo op de loopband te spenderen. Zo zal je sneller meer calorieën verbranden en je metabolisme ook na de sportsessie op volle toeren doen draaien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden