Maandag 25/01/2021

AchtergrondGames

De gamesector in coronatijd: gejuich én gevloek

Antigraviator van de Antwerpse gamestudio Cybernetic Walrus is een van de games die het opvallend goed doen.Beeld RV

Spelconsoles vlogen over de toonbank en games als Animal Crossing: New Horizons haalden absurde verkoopcijfers. Maar de coronacrisis was niet voor iedereen een meevaller. Een vijfde van de Belgische gameontwikkelaars verwacht meer dan 50.000 euro verlies te lijden.

114 gamebedrijven zijn er actief in ons land, 82 daarvan in Vlaanderen, 19 in Wallonië en 13 in Brussel. Negentien meer dan een jaar geleden, en bijna dubbel zoveel als in 2014, toen er nog maar 65 bedrijven in de sector actief waren. Het aantal werknemers stagneerde wel in 2019 op 1.100 en de omzet daalde zelfs tot 70 miljoen euro, ongeveer 20 miljoen euro minder dan de jaren daarvoor.

Zal coronajaar 2020 voor groei zorgen? Cijfers zijn er nog niet, maar de verwachting is positief. “Voor 2020 heerst het gevoel dat er opnieuw meer mensen zijn aangeworven in de Belgische gaming-industrie, en dat in coronatijden”, vertelt David Verbruggen van de Flemish Games Association (FLEGA). Ook de omzet zal wellicht volgen. “We hebben in de zomer een enquête afgenomen onder bedrijven die actief zijn in of nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van videogames. Meer dan de helft heeft aangegeven dat de inkomsten voor de tweede coronagolf hoger liggen in vergelijking met andere jaren. Daarnaast heeft het Gentse Larian Studios, Vlaanderens grootste ontwikkelaar, het megaproject Baldur’s Gate III uitgebracht. Dat zorgt ongetwijfeld voor een immense omzet.” Dat Larian vorig jaar geen game uitbracht, was een van de redenen dat de omzet zo daalde.

Dat er nu veel meer mensen gamen door de lockdown, komt voornamelijk ontwikkelaars ten goede die hun games al op de markt hadden. “We hebben sinds 2018 een commerciële game uit, Antigraviator”, vertelt Mike Coecks van de Antwerpse gamestudio Cybernetic Walrus. “We hebben het spel dit jaar ook naar de Xbox One gebracht. Het spel wordt nu opvallend meer verkocht in vergelijking met de pc- en PlayStation 4-versie die we eerder uitbrachten. We merken dus zeker dat meer mensen gamen.” 

Nadelen microbedrijven

Toch heeft de lockdown voor andere, vaak kleinere, ontwikkelaars voor problemen gezorgd. “Uit de zomerenquête blijkt dat ongeveer 20 procent van de Belgische ontwikkelaars aangeeft meer dan 50.000 euro verlies te lijden”, zegt Verbruggen. “Sommige bedrijven stonden net op het punt hun eerste spel uit te brengen, of zijn nog volop in ontwikkeling. Het virus en lockdown zorgden voor veel vertragingen.” 

“Wij werken momenteel hard aan ons eerste spel, dus hebben wij nog geen betalende game in de winkel. Op dat vlak missen wij volledig de boot”, getuigt ontwikkelaar Frederik Smolders van Polygoat, een driekoppige firma uit Peer die de laatste hand legt aan hun eerste commerciële game Stitchy in Tooki Trouble. “Door corona verloopt het ontwikkelingsproces ook minder efficiënt. Ik ben ervan overtuigd dat ons spel zonder het virus sneller af had kunnen zijn.”

Marketingproblemen

Daarnaast stoten kleinere bedrijven tegen heel wat andere moeilijkheden: investeerders haken af, promotiekansen vallen weg en beurzen worden geannuleerd. “De meeste studio’s plannen een release in de buurt van een evenement. Zonder die evenementen valt het persoonlijk contact met de pers weg. Dat is een groot marketingprobleem waar wij de komende maanden tegenaan zullen lopen”, vertelt Smolders. “Ook bemoeilijkt dit het vinden van nieuwe klanten. Games ontwikkelen is een duur en complex proces. Om dit te betalen neemt onze sector projecten aan van andere bedrijven.”

Om de hoogste noden te lenigen richtte de Vlaamse regering eerder een Vlaams Noodfonds Corona op. Van de 6,9 miljoen euro voor de audiovisuele sector gaat slechts 100.000 euro naar het VAF/Gamefonds. “Daar hebben we als sector niet zelf om gevraagd, maar er zijn toch behoorlijk veel aanvragen binnengekomen van ontwikkelaars die konden aantonen dat ze schade hebben geleden”, vertelt Verbruggen. “Dat geld was dan ook meteen op.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234