Zaterdag 21/09/2019

Auto's

De elektrische Porsche maakt geen lawaai. En dat kan een probleem zijn

De Porsche Taycan, de eerste elektrische wagen van het merk. Beeld AP

Voor het eerst lanceert Porsche een elektrische sportwagen. Hoe breng je zo’n stille auto aan de man als een van de belangrijkste kenmerken van je merk een brullende motor is?

Als je als fabrikant in je 71-jarige bestaan voor het eerst een klimaatvriendelijke, elektrische sportwagen hebt gemaakt, waar presenteer je die dan? Op een plek waar groene stroom wordt opgewekt, natuurlijk. En als je Porsche heet, doe je dat op drie plekken tegelijk: bij Niagara Falls, een windpark in het Chinese Pingtan en op een voormalige Russische luchtmachtbasis, 50 kilometer ten oosten van Berlijn, in 2012 omgebouwd tot een groot zonnepark met 600.000 panelen.

Hier werd gisteren de Porsche Taycan gepresenteerd, de eerste volledig elektrische auto van het sportwagenmerk. “Een echte Porsche”, aldus bestuursvoorzitter Oliver Blume, “ook al is hij in elk opzicht anders.”

Stil

Het grootste verschil met zijn voorgangers: de Taycan heeft geen brullende motor meer, een van de belangrijkste kenmerken van het merk. Hoe breng je een stille Porsche aan de man? Dat is een uitdaging, weten ze in het hoofdkwartier in Stuttgart. Daarom benadrukt het concern dat het ‘de ziel’ van Porsche heeft weten te vatten in de e-auto, die het concern het emissieloze tijdperk in moet rijden. Soul electrified, heet dat.

Topman Blume vindt het ontbreken van het typische 911-geluid geen bezwaar. “Mijn kinderen zullen snelle acceleratie loskoppelen van het motor­geluid. Het gaat er meer om of deze auto de dynamiek heeft van een Porsche. Of hij rijdt als een Porsche. De kwaliteit heeft. Je hebt geen geluid nodig voor het ware sportwagengevoel.”

De nieuweling voelt en rijdt als het oermodel 911, bezweert Blume. Daarmee heeft de Taycan de ongrijpbare Porsche-ziel, zegt hij. Ook al is de auto door zijn elektrische aandrijving stil. Al klopt dit laatste niet helemaal, want sinds deze zomer moeten e-auto’s geluid maken als ze zachter rijden dan 20 kilometer per uur. Opdat fietsers en voetgangers ze horen aankomen.

Dit leidt direct tot een volgende dilemma: moet een stapvoets rijdende e-Porsche anders klinken dan een elektrische Renault Zoe of een Nissan Leaf? “En als het antwoord ja is, hoe dan?”, vraagt Erwin Wijman, marketingdeskundige en auteur van onder meer een boek over Tesla-baas Elon Musk, zich af. Misschien, oppert hij, moet de Taycan een soundlogo krijgen, een beetje als het bekende riedeltje dat chipfabrikant Intel vroeger gebruikte in zijn reclames. Zodat je hem direct herkent. “Of moet hij juist dat kenmerkende geluid van zijn boxermotor hebben? Die onmiskenbare Porsche-roffel?”

Of een nieuw geluid, suggereert Wijman. “Ze adverteren met soul electrified, maar ja, het ­motorgeluid is nu eenmaal de ziel van Porsche. Van heel veel auto’s trouwens.”

Blume zegt dat hij juist geen kunstmatig opgewekte motorroffel in zijn nieuweling wilde. Daarom kreeg de Taycan een eigen ‘elektrische’ sound: kopers kunnen een optie aanvinken waarbij het geluid van de twee elektromotoren in het interieur wordt versterkt. De ouderwetse benzinemotor (Porsche heeft diesel na het schandaal afgezworen) blijft overigens nog. “We blijven verbrandingsmotoren maken zolang het mag.”

Uitgespeeld

Merken als Ferrari, Mercedes en Porsche zeggen: door onze geschiedenis zijn wij de enige die sportauto’s kunnen maken. “Maar de nieuwe ­Tesla Roadster, als die er ooit komt, gaat in 1,9 seconde van nul naar honderd. Dan ben je toch uitgespeeld als sportautomerk.”

Elektrische aandrijving maakt alles gelijk, zegt Wijman. Domweg omdat je je er als fabrikant niet mee kan onderscheiden. Dat vinden klassieke autobouwers lastig. Sergio Marchionne, wijlen de baas van Fiat en Ferrari, zei ooit: Ferrari zal de eerste zijn die een elektrische supersportwagen bouwt. Niet Tesla. “Ze voelen zich in hun kuif gepikt door Musk. Maar eigenlijk hebben al die fabrikanten geen eigen verhaal.”

Blijft nog het prijskaartje. De Taycan Turbo zal in België verkocht worden vanaf 157.844,50 euro. De Turbo S vanaf 191.724,50 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234