Woensdag 18/05/2022

onderwijs

College kijken via het internet? Dat verslechtert de studieprestaties, suggereert onderzoek

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Alleen nog via internet colleges volgen: studeren waar en wanneer je wilt. Dat klinkt misschien aantrekkelijk. Maar het lijkt erop dat je als student beter gewoon in de collegebanken kunt plaatsnemen. Want wie alleen onlinecolleges volgt, scoort vaker lagere cijfers, suggereert nieuw Amerikaans onderzoek. En de kans dat je voortijdig stopt met je studie neemt toe.

Marieke Mudde

De onderzoekers, verbonden aan de universiteiten van Harvard en Stanford, analyseerden de gegevens van meer dan 230.000 studenten die vier jaar lang ingeschreven stonden bij een particuliere universiteit in de VS. Op die universiteit kunnen studenten zich inschrijven voor zowel onlinecolleges als gewone colleges.

Studenten die de onlinecolleges volgden scoorden gemiddeld 10 procent lager dan studenten die gewoon naar de les gingen: op de Amerikaanse cijferschaal van 0 tot 4 haalden ze gemiddeld een 2,8 in plaats van een 2,4. Na een half jaar hadden ze gemiddeld lagere cijfers dan hun medestudenten. Hun gemiddelde daalde na het volgen van een onlinevak met 0,15 punten op de Amerikaanse schaal (grofweg vier tienden in Nederlandse rapportcijfers).

En na een half jaar schreven studenten die onlinecolleges volgden zich 9 procent vaker uit dan studenten die gewoon naar de universiteit kwamen voor hun colleges, zo schrijven de onderzoekers in American Economic Review.

Kanttekening bij de onderzoeksmethode

De onderzoekers plaatsen daarbij wel een kanttekening. De onderzochte groep studenten werd vooraf niet willekeurig verdeeld over onlinecolleges en gewone colleges. Daardoor is het niet met zekerheid te zeggen dat de slechtere studieprestaties het gevolg zijn van de onlinecolleges. Misschien telde de groep die onlinecolleges volgde meer slechtere of luiere studenten dan de groep studenten die gewoon naar college ging.

Joke Voogt, hoogleraar curriculum en ICT aan de Universiteit van Amsterdam, denkt dat het misschien toch ligt aan de onlinecolleges: "Studenten die een vak online volgen zijn vaak heel gemotiveerd. Ze doen hun studie meestal naast hun baan om zichzelf verder te ontwikkelen. Het vraagt wel wat van de inrichting van de onlinecolleges. In goed online onderwijs moet aandacht zijn voor onderlinge communicatie en communicatie met de docent."

Aan de onderzochte particuliere universiteit waren online- en reguliere colleges nagenoeg identiek. Er werd gewerkt met dezelfde syllabus, leerboeken, klassengrootte, opdrachten, tests en beoordelingen. Een belangrijk verschil is de manier van communicatie: via internet versus in de collegezaal. Een tweede verschil is dat gewone colleges op een vast tijdstip plaatsvinden, terwijl studenten zelf kunnen bepalen wanneer ze een onlinecollege volgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234