Woensdag 23/10/2019

Chipotle veinst Twitter-hack om meer aandacht te krijgen

Beeld REUTERS

Chipotle, een Amerikaanse keten van Mexicaanse restaurants, heeft aan de website Mashable toegegeven dat haar Twitter-account niet echt gehackt werd, maar dat het om een reclamestunt ging. "We dachten dat we meer aandacht zouden krijgen", aldus Chris Arnold, woordvoerder van Chipotle.

Op 21 juli verschenen er een hoop vreemde tweets op de Twitter-account @ChipotleTweets van de restaurantketen. Een reclamestunt, nu blijkt. Toch benadrukt het bedrijf dat het om doordachte actie ging: "We wilden niet kwetsend, noch haatdragend of controversieel zijn."

Guacamole
Chipotle wou de aandacht naar zich toe trekken met de schattenjacht 'Adventurito' naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de keten. De meeste van de opmerkelijke tweets bevatten ingrediënten van guacamole. Die zouden de tips vormen voor een quiz over welke ingrediënten Chipotle gebruikt om het bekende Mexicaanse gerecht te maken.

Volgens de woordvoerder werkte de geveinsde Twitter-hack: op één dag kreeg @ChipotleTweets meer dan 4.000 nieuwe volgers, terwijl dat normaal gezien dagelijks slechts 250 nieuwe volgers zijn. De vreemde tweets, die zogezegd door een hacker gepost werden, werden zo'n 12.000 keer geretweet.

MTV
Chipotle is niet het eerste bedrijf dat een Twitter-hack veinst. Nadat de Twitter-account van Burger King en Jeep gehackt werden, besloten MTV en BET te doen alsof hun account overgenomen werd door een ongewenste gast om meer media-aandacht te krijgen.

Een van de opmerkelijke tweets van Chipotle:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234