Maandag 16/09/2019

Gamerecensie

'Call of Duty Black Ops 2': grafisch achterhaald, maar toch shooter van het jaar

Beeld UNKNOWN

Elk jaar is het weer van dat zo midden november. Gaat de nieuwe 'Call of Duty' de hoge verwachtingen kunnen inlossen of niet? Gewoon een goeie shooter zijn, is meestal niet eens voldoende voor de menigte. Als het niet de 'first person shooter' van het jaar is, dan hebben de ontwikkelaars gefaald. Vorig jaar was dat het geval, hoe zit het met de herkansing van dit jaar?

'Black Ops 2' borduurt, zoals de naam het al impliceert, voort op de originele 'Black Ops' die twee jaar geleden uitkwam. Zo zullen namen als Frank Woods en Alex Mason bekend in de oren klinken. Die eerste vertelt in 2025 verhalen uit zijn jeugd aan David, de zoon van Alex. Die laatste zit namelijk achter de terrorist Raul Menendez, die decennia geleden al aan zijn vader en Woods was weten te ontsnappen. Daardoor speel je zowel als vader en als zoon Mason, om het volledige verhaal te leren kennen.

Met die flashbacks naar het verleden brengt deze 'Call of Duty' veel meer diepgang dan we gewend waren van de reeks. Om dat hele verhaal nog wat kracht bij te zetten, zijn er mooie, soms iets te lange, tussenfilmpjes aan de game toegevoegd. Die zitten meestal goed in elkaar, alleen verwonderden we er ons over dat de wereld in 2025 volledig veranderd is, maar sites als Twitter en YouTube er nog exact hetzelfde uitzien als de dag van vandaag. Nieuw deze keer is dat je in de toekomstmissies beslissingen zal moeten nemen die gevolgen zullen hebben in het vervolg van het verhaal.

Grafisch
Vorig jaar was de grafische engine al achterhaald bij 'Call of Duty Modern Warfare 3', en dat is er dit jaar alvast niet op verbeterd. Het ziet er allemaal wat ruwer, onafgewerkter uit. Zo zijn normale dingen anno 2012 - zoals objecten of muren die aan flarden geschoten kunnen worden - totaal afwezig. Maar, en dat is een belangrijke maar, in tegenstelling tot vorig jaar misten we zulke elementen niet. Op geen enkel moment hadden we het gevoel alsof deze game niet af was, alsof die ver achterloopt op de concurrentie, alsof we liever een andere game zouden spelen.

Beeld UNKNOWN

ONZE SCORE

XBOX 360
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Ook beschikbaar voor:
wii     ps3     pc    
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Niet alleen het verhaal houdt je namelijk geboeid bezig, ook op de gameplay is dit jaar niet al te veel aan te merken. De reden? Variatie. Dat het spel zich en in de jaren '80, en in 2025 afspeelt, zorgt ervoor dat je nooit het gevoel krijgt alsof je op routine de missies afwerkt. Vooral de wapens uit de toekomst voelen erg leuk aan. Zo konden de 'target finder' en 'millimeter scanner' ons erg bekoren, aangezien je zo je omgeving kan scannen op vijanden. Ook de 'cloak' vonden we wel leuk, je wordt er deels onzichtbaar door, maar het voelt niet over the top aan.

Weerwerk
Ook over de artificial intelligence (AI) zijn we deze keer erg te spreken. In tegenstelling tot 'Medal of Honor Warfighter' eerder deze maand heb je deze keer iets aan je virtuele teamgenoten. Ook de tegenstanders doen het goed, en hoewel ze niet zo inventief zijn als we ze graag hebben, bieden ze toch het nodige weerwerk en interactie. Vooral op de hogere moeilijkheidgraden zal je zelf wat meer moeten nadenken, want je tegenstanders schieten goed raak.

Qua singleplayer zit alles dus wel snor, en ook online stelt deze 'Black Ops 2' niet teleur. Uiteraard hebben we het meeste allemaal al wel eens gezien, je kan de multiplayer van een shooter niet eindig blijven innoveren, maar het speelt gewoon lekker. Deathmatch, Team Deathmatch, je kent ze tegenwoordig wel allemaal, en ze zitten er allemaal in.

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN


Score streaks
Zijn er online dan helemaal geen veranderingen? Toch wel, en vooral de negatieve aspecten uit het verleden werden aangepakt. Kill streaks behoren tot het verleden, en werden vervangen door score streaks. Niet zo veel verschil zou je denken, maar daardoor moeten spelers bij spelvormen zoals Domination (een potje catch the flag) zich meer aan de opdrachten houden willen ze punten vergaren. Die heb je enerzijds nodig om te levellen en zo nieuwe wapens vrij te spelen, maar ook om tijdens het spel drones of warships op te roepen.

Nog online zal je het tegen zombies kunnen opnemen. Je kan je afvragen wat zombies met de hele franchise te maken hebben, maar ze blijken de laatste jaren toch een schare fans te hebben opgebouwd. Treyarch, de ontwikkelingsstudio van deze 'CoD', heeft duidelijk meer aandacht gegeven aan de zombiemodus dan voorgaande jaren, met naast de bekende survivalmodus nu ook 'Tranzit', waarin je in een rondrijdende bus de wandelende doden moet neerknallen. Meer tijd steken in de gameplay is een ding, maar als je dan met een al verouderde engine niet te veel sleutelt aan de grafische vormgeving van de zombielevels, dan valt het des te meer op.

Conclusie
De engine van 'Call of Duty' mag dan wel dringend aan een grote opsmukbeurt toe zijn, qua gameplay is deze shooter top. Dat laatste is toch waar we allemaal voor gamen, in plaats van naar een grafisch wonderstuk te kijken. Een combinatie van de twee is natuurlijk het beste, maar deze game heeft dat niet nodig om top te zijn.

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234