Woensdag 13/11/2019

Gamereview

'Californium' is te 'arty' voor zijn eigen goed **

Beeld Arte

Een videogame bedoeld als hommage aan de schrijfsels van sf-auteur Philip K. Dick: het maakt van 'Californium' een intrigerende ervaring, met een unieke, van wanhoop en lsd doordrenkte wereld die de speler moet doorkruisen. Maar waar deze productie van het Franse cultuurkanaal Arte een game probeert te zijn, faalt ze jammerlijk.

Sciencefictionschrijver Elvin Green is niet goed bezig. Sinds het overlijden van zijn kind weekt hij zijn geest in drank, pillen en lsd, in die mate dat zijn vrouw hem ook al verliet, zijn uitgever hem wil dumpen, hij zijn copywriting-opdrachten verwaarloost, en hij wegens wanbetaling van de huur uit zijn appartement dreigt te worden geknikkerd.

De binnenkant van die stulp heeft iets van Dresden na het bombardement: een rommeltje van onopgeruimde pizzadozen, onbetaalde rekeningen en rondslingerende pillenkokers, artefacten van een leven dat niet langer wordt geleefd. En dan ziet hij ineens kleine scheuren in de makelij van de realiteit, die hem zoetjesaan binnentrekken in een parallel universum.

'Californium', een nieuwe 'indie'-game waarin dit alles gebeurt, is een soort videogame-hommage aan de verhalen van Philip K. Dick, een Amerikaans sciencefictionschrijver wiens verhalen vooral zijn doorgesijpeld in onze populaire cultuur via de films die erop gebaseerd zijn.

'Do Androids Dream of Electric Sheep?' vormde bijvoorbeeld de basis voor Ridley Scotts 'Blade Runner', zijn kortverhaal 'We Can Remember It for You Wholesale' werd 'Total Recall', en ook bekende bioscoopfilms als 'Minority Report', 'Paycheck' en 'A Scanner Darkly' zijn gebaseerd op zijn werk.

Beeld Arte

Zelfkantsujets

Dicks verhalen draaien meestal rond repressieve overheidsregimes, overmachtige megabedrijven, paranoia en parallelle werelden, en al die elementen zitten in evenredige mate in 'Californium'. Net als de talloze verwijzingen aan de Amerikaanse tegencultuur uit de late jaren 60, waar Dick, die een substantieel deel van zijn oeuvre neerpende onder invloed van hallucinogene drugs, ook een integraal deel van uitmaakte.

De verwijzingen naar druggebruik zijn dan ook talrijk in 'Californium' (spelerpersonage Green wordt al van het prilste begin van de game in verband gebracht met een nieuwe, xtc-achtige pepdrug), en de personages waarmee hij converseert zijn ofwel zelfkantsujets, ofwel vertegenwoordigers van een repressief overheids- en bedrijfsapparaat.

Beeld Arte

Dat door Dicks proza geïnspireerde universum van subversie en paranoia werd door de makers van de game, de Franse studio Neko Entertainment, in een uniek ogende gamewereld gegoten, met warme kleuren en klare lijnen in de decors, en een visuele toon die verschillend is doorheen de vier verschillende 'episodes' waaruit de game bestaat. Die unieke, 'trippy' stijlkeuze houdt je langer in de game dan hij eigenlijk verdient.

Interactie verwaarloosd

Want wanneer je eventjes doorheen het aparte thema en de oprecht bijzondere visuele bekleding kijkt, merk je meteen dat de interactie die 'Californium' de speler biedt veel te weinig betekenis heeft. Alles draait rond het plegen van (statische) conversaties met andere personages en het ontdekken van scheuren in de makelij van de realiteit, waardoor er enkele keren een nieuw zijnsplan wordt opengetrokken. En dat is gewoon niet goed genoeg.

Wat 'Californium' van je vraagt boeit zelfs te weinig om de schamele drie à vier uur die het verhaal van de game inneemt met volle overgave uit te zitten. Een goeie game, hoe groot of klein hij ook is op gebied van productie, vindt de juiste balans tussen vorm, inhoud en interactie. 'Californium' blinkt uit in het eerste, kwijt zich prima van het tweede, maar verwaarloost het derde. En laat dat net hetgene zijn waarin videogames hun uniciteit zouden moeten tonen.

'Californium' is verkrijgbaar voor pc en Mac.

Beeld Arte
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234