Woensdag 17/07/2019

Games

Bricoleer uw eigen DC-superhelden in game 'Injustice 2'

In de nieuwe vechtgame Injustice 2, gemaakt door de mensen achter het bekende Mortal Kombat, knokken figuren uit de DC Comics-superheldenstal het tegen elkaar uit. Maar dit zijn niet noodzakelijk de Batman, Superman of Wonder Woman uit de strips of films: in niet geringe mate bepaalt de speler zelf hoe de figuren eruitzien, en met welke krachten ze behept zijn.

Harley Quinn in 'Injustice 2'. Beeld WB Games

Een poppenkastachtige opstelling met twee figuren in zijaanzicht, die op elkaar inslaan of -schoppen tot het gezondheidsbalkje van een van de twee volledig gedraineerd is: ziehier het concept van de vechtgame of beat 'em up, een videogamegenre dat al overeind staat sinds halfweg de jaren 80, en waaruit vooral de Street Fighter- en Mortal Kombat-reeksen bekend werden. Het kernelement van dat genre, lijf-aan-lijfactie tussen mythische kanjers, maakt er een ideale match van met superheldenstrips, waarin gevechten met datzelfde soort bovennatuurlijk krachtige mokerslagen plaatsvinden.

Superman bewerkt Batman met zijn laserogen. Beeld WB Games

Een gelijkenis die ook al werd verzilverd in videogames: de afgelopen twintig jaar waren er al talloze Marvel vs. Capcom-games, waarin de makers van de Street Fighter-serie de cast van hun eigen creatie deden clashen met Marvel-helden als Hulk, Iron Man en Captain America. En WB Games, de videogame-afdeling van de grote Hollywood-studio, volgde vier jaar geleden met Injustice, een game waarin Batman, Wonder Woman, Superman en andere figuren van DC Comics op elkaars smoel mochten slaan.

Breder publiek

Na de release van Injustice is er echter een grote kentering gebeurd in dat DC-universum: Warner Bros. lanceerde met Batman v. Superman: Dawn of Justice en Suicide Squad zijn eigen cinematic universe van DC-figuren. Die eerste films waren niet meteen kritische hoogvliegers, maar ze haalden wel een miljoenenpubliek naar de cinemazaal dat exponentieel breder is dan het aantal lezers van de strips. En dus, vond WB Games, moest ook de deze week gelanceerde opvolger Injustice 2 een ruimer publiek aanspreken.

"We bouwen met deze game ons eigen universum met dezelfde figuren, net zoals er een verschil bestaat tussen het DC-universum van de strips en dat van de films", zegt Derek Kirtzic, een van de designers van de game. "Maar het vertoont natuurlijk veel raakpunten met het beeld dat het grote publiek in zijn hoofd heeft van de figuren. De lichtjes duistere ondertoon die we in de game brachten, zit bijvoorbeeld ook in de strips en de films."

Batman vs. Superman, ditmaal in gamevorm. Beeld WB Games

Ieder zijn Superman

Toch zijn de striphelden en -schurken die elkaar in elkaar slaan op het scherm niet noodzakelijk zoals de DC-scenaristen ze hebben bedacht. In tegenstelling tot andere vechtgames beschikt Injustice 2 over een systeem van bewerkbare vaardigheden en aanpasbaar pantser, zodat spelers dankzij nieuwe uitbreidingen die ze na ieder gewonnen gevecht hebben verdiend hun favoriete DC-held naar hun hand kunnen zetten. Zo kunnen ze het uiterlijk, maar ook de kracht, de snelheid of het incasseringsvermogen van bepaalde DC-personages verder opkrikken.

Aquaman krijgt een vuistslag te verwerken van Deadshot. Beeld WB Games

Er zijn twee tradities in videogames wat de speelbare protagonist betreft: ofwel kruipt speler in de huid van een vooraf gemaakt personage, ofwel krijgt hij net de vrijheid om er zelf een te bricoleren. Bij Injustice 2 zit dat ergens in het midden. "Het is de bedoeling dat je jezelf deze iconische figuren eigen maakt", zegt Tyler Lansdown, community manager voor het Amerikaanse Netherrealm Studios, het ontwikkelingsbedrijf achter Injustice 2. "Speel de game een paar uur, en je bestuurt niet meer de Batman, Superman of Wonder Woman die je denkt te kennen: het is ineens je eigen versie ervan. Er zijn duizenden stukken uitrusting, die op miljoenen manieren toelaten om de looks en de krachten van de personages naar je hand te zetten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden