Vrijdag 22/11/2019

Gamerecensie

'BioShock Infinite': nieuwe topkandidaat voor game van het jaar

Beeld 2K Games

Meer dan vier jaar lang werkten zo'n 200 mensen aan deze 'BioShock Infinite'. Dat zorgde voor een kostprijs van ongeveer 100 miljoen dollar, wat het zonder twijfel een van de duurste games van het jaar zal maken. Met zo'n prijskaartje moet het er dan echt wel 'boenk op' zijn, maar met een creatief directeur als Ken Levine, ook het brein achter de nieuwe PlayStation 4, twijfelen we daar geen seconde aan.

Tijdens een redelijk lange introductie tot het verhaal, leer je protagonist Booker DeWitt kennen. Booker heeft in het verleden het een en ander uitgespookt, waardoor hij nu bij iemand in het krijt staat. Om zijn schuld uit te wissen, moet hij een jonge vrouw uit gevangenschap redden. "Oh nee, weeral zo'n clichéverhaal", horen we u al denken, en die gedachte kwam bij ons ook wel op. Maar, we konden niet verder van de waarheid zijn. Het verhaal is niet de zwakke plek van deze 'BioShock Infinite', maar wel het paradepaardje.

Het eerste gedeelte van deze game speelt zich af in een mysterieuze zwevende stad, Columbia genaamd. Willen of niet, bij aankomst zullen zelfs de grootste ketters onder ons gedoopt worden. In Columbia moet namelijk iedereen zich als een engeltje gedragen, en al snel blijkt dat ideaal niet te stroken met de persoonlijkheid van Booker. Je zal namelijk over lijken moeten gaan om Elizabeth uit een gigantisch standbeeld - de evenknie van het Amerikaanse Vrijheidsbeeld - te bevrijden.

Alternatief universum
Waar vele games zouden ophouden op het moment dat het gelukt is, begint 'BioShock Infinite' in feite pas. De aanwezigheid van Elizabeth biedt namelijk zoveel nieuwe spelelementen, dat de gameplay voor en na de bevrijding compleet verschillend is. Waar je eerst zelf voor kogels en geld moet zorgen, wordt die taak nadien - althans deels - door Elizabeth vervuld. Dat werkt verrassend goed, al vonden we het opmerkelijk dat vijanden nooit wisten raak te schieten op de momenten dat je bevoorraad werd.

Elizabeths voornaamste eigenschap is echter dat ze 'scheuren' in de omgeving open kan trekken, waardoor alle begrippen van tijd en ruimte veranderen. Het zijn vensters naar een andere wereld, of dezelfde wereld in een andere tijd. Je krijgt een uitleg dat het iets met kwantummechanica te maken heeft, maar wat juist, moet je zelf maar ontdekken. We willen namelijk het verhaal niet verprutsen voor zij die nog willen spelen. Vele uren lang wordt de spanning namelijk opgebouwd, tot ver voorbij het punt dat je echt wel een antwoord op een aantal vragen wenst te krijgen. Een ding is zeker, het verandert constant de manier waarop je het spel beleeft. Wat eerst een goede beslissing lijkt, kan daarna compleet het tegenovergestelde zijn. Of lijkt het zo enkel? Wie zal het zeggen?

ONZE SCORE

Playstation 3
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Ook beschikbaar voor:
xbox     pc
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games

We zouden alinea na alinea kunnen schrijven enkel en alleen over het hoofdverhaal, maar er is zoveel meer in deze game. Letterlijk alles dat je tegenkomt, draagt ertoe bij om het plaatje compleet te maken. Van posters die overal hangen als propaganda, over uitspraken van bepaalde mensen in de straat, tot korte filmpjes die je meer vertellen over de geschiedenis van de gamewereld of bepaalde personages.

Wapenarsenaal
We zouden haast vergeten dat er meer is dan enkel het verhaal. Ook het gevechtsgedeelte van het spel is mooi uitgewerkt. Ten eerste heb je een heel arsenaal wapens ter beschikking, waarmee je vooral met brute kracht een weg moet zien te banen door hordes tegenstanders. Vooral in grotere open ruimtes ga je het echter tactischer moeten aanpakken, en de skylines - die dienst doen als soort monorail - gebruiken om je snel van de ene naar de andere kant van het gevecht te reppen. Als je aan zo'n skyline hangt, is het ook nog eens mogelijk om op z'n Assassin's Creeds een moord uit de lucht uit te voeren.

Daar houdt het echter niet op. Er zijn namelijk ook speciale krachten. Net als de wapens krijg je die speciale krachten maar beetje per beetje. Als je niet aandachtig de omgeving bestudeert, vind je ze zelfs niet. Maar eens je die 'vigors' tot je arsenaal mag rekenen, zorgen ze voor nieuwe tactieken en diepgang. Zo is het niet enkel mogelijk om elektriciteit Sith Lord-gewijs weg te schieten, maar ook een combinaties van krachten is mogelijk. Alsof het niet voldoende is om een groep kraaien je tegenstanders te laten belagen, kan je er met vuurballen ook nog eens brandende kraaien van maken.

Beeld 2K Games
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games

De grote verscheidenheid aan mogelijkheden zorgt er echter ook voor dat de makers een immense moeilijkheidsgraad aan deze game konden toevoegen. Nieuwe gamers zullen op 'easy' zonder twijfel al regelmatig sterven, om over 'normal' en zeker 'hard' nog maar te zwijgen. Toch kan het nog erger, want nadat je het spel een eerste keer hebt uitgespeeld, kan je ook nog een '1999 Modus' kiezen, waarbij je bij wijze van spreke al dood op de grond ligt nog voor en wel je goed doorhebt dat er tegenstanders op je schieten. Als je niet kan wachten om het toch eens uit te proberen, kan je ook altijd een variatie op de Konami-code intikken, want dankzij die cheat code wordt de modus ook ontgrendeld.

Conclusie
Uiteraard komen er dit jaar nog kleppers als 'Battlefield 4', 'Grand Theft Auto V' of 'Assassin's Creed IV', om er maar enkele te noemen, maar deze 'BioShock Infinite' is toch wel de grote uitdager voor de prijs van game van het jaar. Het is een audiovisueel kunstwerkje, dat zeker, maar dat zijn we tegenwoordig wel gewend van topgames. Waar deze 'BioShock Infinite echter volledig in uitblinkt, is het verhaal. Geloof ons, deze game nadert perfectie.

Beeld 2K Games
Beeld 2K Games
Beeld 2K Games