Zaterdag 14/12/2019

Virale hits

Bill Murray, witte verf, The Dress: het web smult van optisch bedrog

Bill Murray, waarschijnlijk, met Laura DiMichele-Ross en haar zoon Alexander. Beeld Adam Ross (via Reasons My Son Is Crying)

Misschien was u inmiddels uitgepraat over The Dress (was hij nu blauw-zwart of wit-goud?), maar het internet is alweer de waanzin nabij – wie is de acteur op de foto die een huilende baby nadoet, Bill Murray of Tom Hanks?

De gezaghebbende Britse krant The Guardian heeft de foto “de grootste optische illusie sinds The Dress” gedoopt en inderdaad het beeld is indrukwekkend. Want wie prijkt erop, is het acteur Bill Murray of toch maar Tom Hanks? Het internet ontploft.

De foto is in de Facebookgroep ‘Reasons My Son Is Crying’ gepost. Ze is genomen door de Britse Laura DiMichele-Ross tijdens een potje golfen in Schotland. Op de foto ziet u de vrouw die haar baby Alexander voor zich houdt, terwijl Murray (jawel, Murray) de expressie van het kind imiteert.

Beeld Adam Ross (via Reasons My Son Is Crying)

Opvallend, de foto dateert al van 2013 maar om de zoveel tijd gaat ze viraal: “Mijn man en ik lachen er steeds hartelijk om. We zien absoluut niet de gelijkenis met Tom Hanks maar mensen zijn er kennelijk al jaren door gefascineerd.”

Witte verf, blauwe handtassen

En nog een andere foto doet het internet deze week ontploffen. Twittergebruiker Kayden Stephensson heeft een foto gepost van een opvallend benenstel met de eenvoudige vraag: zijn deze glinsterende benen bedekt met olie of is het witte verf? Al duizenden Twitterati hebben hun mening geventileerd.

Zo kunnen we wel nog even doorgaan. Enkele weken geleden was er de ‘verdwijningsillusie van Ninio’ – het lijkt alsof er een, misschien twee stippen staan op de kruising van de diagonale grijze lijnen, maar in feite staan er in totaal twaalf stippen.

De ‘verdwijningsillusie van Ninio’. Beeld RV

En de meest ridicule: de handtas van de Amerikaanse Taylor Corso. Toen ze op sociale media haar nieuwste aankoop deelde, had ze nooit kunnen vermoeden dat haar handtas zo’n storm zou veroorzaken. Gebruikers raakten immers niet uit of het model wit dan wel blauw was.

De handtas van Taylor Corso. Beeld @whyofcorso/Twitter.com

Waarom zijn we toch zo door optisch bedrog gefascineerd? Viraal expert Neetzan Zimmerman: “Het is dom, zaait verdeeldheid, is erg visueel en daardoor bij uitstek heel erg deelbaar. Dit gaat in een recordtijd viraal net omdat we graag discussiëren, gelijk krijgen en een ander op zijn fouten wijzen. We houden ervan kant te kiezen en ongevraagd onze mening te spuien.”

The Dress en bij uitbreiding alle optische virale hits zijn het resultaat van een cultuur waar nieuwsmedium BuzzFeed al jarenlang aan werkt. De Morgen-mediajournalist Jan Debackere: “Een cultuur waarbij wordt aangemoedigd om, vaak snel, iets te schrijven over ontdekkingen op het internet. Nadien laten sociale media-experts die stukken ontsporen op Twitter en Facebook. Via de homepage van BuzzFeed komen nog amper bezoekers op het artikel.”

Beeld RV

En de eindbalans mag er wezen: alleen de acht BuzzFeed-stukken over The Dress waren na een dag 41 miljoen aangeklikt. Benieuwd wie de volgende zal zijn om een optische hit uit zijn hoed te toveren. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234