Maandag 15/07/2019

Review

'Beyond Earth' pompt buitenaards DNA in de 'Civilization'-reeks

Beeld 2K Games

Met 'Civilization: Beyond Earth' gaat de bekende reeks wereldsimulators 'where no man has gone before'. De nieuwe, buitenaardse wereld die je moet koloniseren is compleet nieuw terrein: zowel voor de spelers als voor de makers, die dankzij die propere lei ook wat ruimte kregen voor experiment.

Een gewoonlijke 'Civilization'-aflevering eindigt zijn tientallen uren durende campagne in het informatietijdperk en met een in principe ruimtevaardige samenleving. In 'Civilization: Beyond Earth', een nieuwe episode in de reeks beschavingssimulatoren, begint het pas nadat de eerste ruimtetuigen de aardse atmosfeer hebben verlaten: op een buitenaardse wereld, waar je een werkende kopie van de bestaande menselijke samenleving moet uitbouwen. Bij verknochte 'Civ'-spelers zal het vooral aan 'Alpha Centauri' uit 1999 doen denken, een game van 'Civilization'-bedenker Sid Meier en diens studio Firaxis Games die dat concept al een eerste keer exploreerde, maar het uitgangspunt van 'Beyond Earth' is toch nog iets anders: je kolonie op die nieuwe planeet wordt gebouwd uit bittere noodzaak, omdat onze eigen aardkloot in de toekomst die de game schetst gewoon òp is.

Beeld 2K Games

Met andere woorden: je moet de menselijke beschaving tot op zekere hoogte opnieuw opstarten, inderdaad ongeveer net als in de vijf centrale 'Civilization'-games die eveneens begonnen bij de primitieve sedentaire mens. Maar met dat verschil dat je hier op een compleet nieuwe wereld zit, die in tegenstelling tot bij de andere games uit de reeks geen enkel aanknopingspunt meer heeft met de wereldgeschiedenis, en dus ook niet de wetenschappelijke en technologische progressie daarvan hoeft te volgen.

Beeld 2K Games

Naties werden vervangen door sponsorbedrijven, steden door bases en rondtrekkende barbaren door gevaarlijke, op reusachtige ongeleedpotigen lijkende aliens: voor een groot stuk lijkt 'Beyond Earth' op een gewone 'Civilization'-aflevering met een nieuwe laag vernis erover. Maar tegelijkertijd bevat deze nevenaflevering enkele interessante experimenten. Zoals de voor de verandering webvormige keuzestructuur voor nieuwe technologie, die veel meer verschillende mogelijkheden herbergt dan de slechts matig vertakte 'tech tree' in 'Civilization V'. Of het feit dat je, met 'affinities', quasi meteen al je nieuwe kolonie zijn ideologische vorm kunt geven (wil je puur menselijk blijven, samensmelten met de nieuwe wereld, of technologie voortaan de plak laten zwaaien?), een aspect dat 'Civilization V' pas tijdens de laatste uren van zijn campagne toelaat.

Beeld 2K Games
Beeld 2K Games

De inhoudelijke nieuwigheden zijn bijzonder relevant en de game zal geheid een kluif zijn voor de grote 'Civilization'-fans, maar voor een nieuwe aflevering in de langlopende reeks schiet 'Civilization: Beyond Earth' tekort in zijn presentatie en zijn pure gamedesign. Het geheel ziet er eigenlijk meer uit als een 'mod' van 'Civilization V' dan een volwaardige game uit de serie, en de manier waarop je nieuwe informatie te verwerken krijgt steunt zodanig op tekst dat ook bedreven spelers een overdosis data te verwerken krijgen. Designmatig vonden we een grote discrepantie tussen de twee lagen: de pure simulatie, met de nieuwe regels en variabelen, staat als een huis, maar de game-ervaring die daarbovenop werd gebouwd, degene dus waarin je dankzij of ondanks de voorwaarden die de simulatie je stelt vooruitgang maakt, heeft te weinig structuur.

'Civilization: Beyond Earth' is uit voor pc

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden