Donderdag 02/04/2020

Videogames

België gameland: zeven beloftevolle indiegames van eigen bodem

Beeld RV

Ook in België is er zich - naast grotere commerciële kleppers als 'Divinity: Original Sin II' en 'OutCast: Second Contact' - een bruisende 'scene' van onafhankelijke gameontwikkelaars aan het vormen. We speelden, tijdens een evenement van koepelorganisatie Flega, een aantal van die Belgische 'indies', en troffen er zeven aan met duidelijk potentieel.

Veel te verdienen valt er momenteel niet voor Belgische videogamemakers: de 71 videogamestudio's die ons land rijk is harken samen een omzet van zo'n 43 miljoen euro per jaar bij elkaar, maar het merendeel - om niet te hoeven zeggen: praktisch alles - daarvan staat op conto van Larian, een Gentse studio die zo groot is geworden dat ze nu ook bijkantoren in Québec City en Sint-Petersburg heeft. De rest van onze gamebedrijven moet het eerder voor de creatieve impulsen dan voor het geld doen, maar dat schrikt hen ook weer niet af. De 'indie'-spirit was groot toen een paar van hen gisteren hun games uitstalden in het Brusselse Café Brewdog. Deze zeven vielen op uit het aanbod. Opgelet, de meeste zijn nog in de maak, en worden wellicht volgend jaar pas in de (digitale) handel verwacht.

Cannon Moles

Gamemakers hoeven niet noodzakelijk te kiezen tussen een mobiele game of een die zich in virtual reality afspeelt, vonden ze bij Curious Craft, de franstalige studio achter 'Cannon Moles'. Het idee van deze driedimensionale actiegame is dat maximum vier mollen de schat van een soort 'piratenoctopus' met een kanon moeten zien te vangen. De vier spelen de game op hun smartphone of tablet en aanschouwen de actie in bovenaanzicht, maar de inktvis speelt de game op een Samsung Galaxy Gear VR-bril, en moet kanonskogels afvuren in glorieuze 3D.

Beeld RV

Lunar Gun Club

Het concept en de visuele voorstelling van 'Lunar Gun Club', gemaakt door de debuterende Brusselse studio Blackland, spruit voort uit de klassieke roman 'De la Terre à la Lune' van Jules Verne, en daar zijn twee redenen voor: ten eerste zijn de makers enorme fans van het werk van de Franse sf-schrijver, ten tweede hadden ze meteen concepten die ondertussen tot het publieke domein behoren. Hun game draait om het beheer van de op een kanonskogel lijkende ruimteraket, die door samenwerking tussen vier spelers heel moet worden gehouden tot ze de Maan bereiken.

Beeld RV

Revolve

Bruggeling Steven Delrue verdiende zijn sporen al bij het Nederlandse Guerrilla Games en het Gentse Netlog, voordat hij met 'Revolve' aan zijn eigen game begon. De speler bestuurt een soort maanbuggy die ook tegen muren kan oprijden, en bij momenten ook nog op andere manieren de zwaartekracht getart krijgt. Een zijdelingse platformgame die wat doet denken aan motorracegame 'Trials' en de klassieke sf-film 'Tron'.

Beeld RV

Eloryns Partition

Een team van drie studenten uit Namen is bezig aan deze kleurrijke, dromerige, sprookjesachtige adventuregame in een isometrisch perspectief. 'Eloryns Partition' wil vooral een poëtische indruk achterlaten op de speler, en draait rond het idee dat muziek magische krachten heeft. De drie willen de game lanceren voor Windowspc's en tablets.

Beeld RV

Flotsam

Gentenaars Stan Loiseaux, Dave Van Verdegem en Juda-Ben Gordier speelden sinds ze afstudeerden in 2015 een beetje met prille prototypes van games, tot ze het er uiteindelijk over eens werden dat 'Flotsam' de eerste game van hun studio Pajama Llama Games moet worden: een stadsbouwgame à la 'SimCity', maar dan de ecoparabel-versie daarvan: de game speelt zich af in een onder water gelopen wereld, en de gebouwen die de speler optrekt bestaan uit aangespoeld wrakhout.

Beeld RV

Stray

Student Pepijn Willekens en Brandon Rijpens bouwden, bij wijze van vingeroefening, hun game 'Stray' zonder noemenswaardige spelmechanieken: het is eerder een interactieve audiovisuele ervaring, waarbij het gevoel van eenzaamheid dat het silhouetvormige, door de speler bestuurbare hoofdpersonage duidelijk ondervindt tijdens zijn boswandeling moet worden overgedragen naar de speler. Ook de muziek speelt een belangrijke rol daarin: een hoofdtelefoon geeft de beste ervaring, zegt Willekens. De game is gratis te downloaden.

Beeld RV

Bombslinger

Het moet allemaal niet te makkelijk zijn, vinden heel wat indie-gameontwikkelaars: vaak grijpen ze terug naar game-ervaringen uit hun jeugd, in de hoogdagen van Nintendo en Sega, en het is geen geheim dat games toen veel moeilijker waren dan vandaag. Indie-ontwikkelaar Andrea Di Stefano behoort tot dat ras. Zijn 'Bombslinger', een game die draait op de bommenleg-gameplay van klassieker 'Bomberman', valt meteen op door zijn hoge moeilijkheidsgraad. Maar hij laat zich evengoed opmerken door het uitstekende gebruik van pixelgraphics om de sfeer van oude gameconsoles op te roepen. De game staat in een 'early access'-probeerversie op downloadwinkel Steam.

Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234