Vrijdag 07/08/2020

"Belgen verkiezen de blauwe zak boven statiegeld"

Beeld THINKSTOCK

Belgen willen de blauwe zak blijven gebruiken om hun plastic flessen en blikjes te recycleren. Indien men de keuze heeft tussen het invoeren van statiegeld op plastic flessen en blikjes of het behoud van het systeem van de blauwe PMD-zak, kiest 45 procent voor de blauwe zak en 22,4 procent voor statiegeld. Een derde is neutraal, aldus nieuw onderzoek.

Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) kondigde op 23 juni in het Vlaams Parlement aan dat ze laat onderzoeken of een systeem met 25 cent statiegeld per plastieken of metalen drankverpakking haalbaar is. Enkel grote distributiecentra zouden verplicht worden de verpakkingen terug te nemen.

In het kader van de discussie naar de mogelijke invoering van statiegeld op plastic flessen en blikjes, bevroeg iVOX tussen 21 en 28 mei een representatief staal van 1.000 Belgen van 18 jaar en ouder. 88 procent van de respondenten hecht veel belang aan het sorteren en recycleren van verpakkingen en 76,4 procent is tevreden over het huidige sorteringssysteem met de blauwe zak, 6,1 procent evalueert de huidige inzameling negatief.

Als mensen moeten kiezen tussen het huidige systeem en de invoering van het statiegeld, kiest 22,4 procent voor statiegeld, 32,6 procent is neutraal en 45 procent wil het huidige systeem met de blauwe PMD-zak behouden.

De argumenten tegen statiegeld zijn het gebruiksgemak van het huidige systeem met de blauwe zak, het plaatsgebrek om nog een extra afvalstroom apart bij te houden en het tijdverlies om bovenop het sorteren de blikjes en flessen ook nog eens terug naar de winkel te moeten brengen. Driekwart van de respondenten gaat niet akkoord met een prijsstijging van het product (bovenop het statiegeld) veroorzaakt door de extra kosten voor het opzetten van een inzamelpunt, de machines, de behandeling en het logistieke aspect.

Een ruime meerderheid ziet de strijd tegen zwerfvuil liever gebeuren door strengere straffen op te leggen (90 procent), meer sensibilisering (87 procent) en meer vuilnisbakken op straat (83 procent).

Het onderzoek werd uitgevoerd namens Fost Plus, de Federatie van de Voedingsindustrie (FEVIA), de federatie van de handel Comeos, ondernemingsorganisatie Unizo, Voka, de Belgische Brouwers en het Verbond van de industrie van Waters en Frisdranken (VIWF).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234