Zondag 05/07/2020

Assassin's Creed

'Assassin's Creed: Syndicate' betekent vernieuwing voor de hele reeks

Beeld Ubisoft

Na de Kruistochten, de Renaissance en de Verlichting, buigt een nieuwe aflevering in de videogamereeks 'Assassin's Creed' zich dit najaar over de industriële revolutie. 'Assassin's Creed: Syndicate' zal zich afspelen in het Victoriaanse Londen van het jaartal 1868, met de sociale animositeit na de industriële revolutie als historisch decor.

Een actiegame waarin de speler in de huid van een sluipmoordenaar kruipt, telkens in een andere stad of belangrijke locatie in de wereld, en tijdens een belangrijk tijdperk in de wereldgeschiedenis: dat is inmiddels al acht jaar lang de essentie van de 'Assassin's Creed'-games.

Voor 'Assassin's Creed: Syndicate', de negende aflevering uit die reeks die in oktober verschijnt, vormt het Londen van 1868 een nieuw decor: de stad was, in dat zogeheten Victoriaanse tijdperk, het centrum van het wereldwijde handels- en nijverheidsimperium dat Groot-Brittannië in die tijd bestuurde. Maar in de straten van hoofdstad Londen woedde er evengoed een heftige strijd: de onderdrukte proletariërs richtten zich op tegen de nieuwe klasse der industriëlen, en de overheid die vooral die laatsten steunde.

Het ideale decor voor een nieuwe 'Assassin's Creed', zegt producer François Peland. "Er woedde een revolutie, maar die was er niet voor iedereen: de industrialisering van de wereld bracht ook sociale ongelijkheid met zich mee. Het was een periode van grote wonderen, maar ook een van strijd. Van die dynamiek maakten we handig gebruik in 'Assassin's Creed: Syndicate': de straatbendes zijn je leger."

Strijd tegen tweeling

Net als in de voorgaande acht 'Assassin's Creed'-games wordt de manier waarop je de game speelt in 'Assassin's Creed: Syndicate' aangepast aan de mogelijkheden die het historische tijdperk biedt.

Een daarvan is het gaandeweg veroveren van Londen, 'borough' per 'borough', tot de speler bij de hoofdtempelier is. Want net als de vorige afleveringen van de reeks wordt 'Syndicate' opnieuw omgeven door de langlopende raamvertelling van de 'Assassin's Creed'-reeks: de eeuwigdurende strijd tussen de voor vrijheid strijdende Assassins en de op orde gestelde Tempeliers.

Je gaat in deze aflevering de strijd aan met twéé hoofdpersonages: de tweeling Jacob en Evie Fry, die het verhaal vanuit twee verschillende perspectieven meemaken, en waartussen de speler op bepaalde momenten ook kan kiezen.

Beeld Ubisoft

De drie kernelementen van eender welke 'Assassin's Creed'-game - sluipen, vechten en een grote speelwereld vrij doorkruisen - zitten ook in 'Syndicate', zegt creatief directeur Marc-Alexis Coté tijdens een gesprek bij Ubisoft Québec, het Canadese filiaal van het Franse gamehuis waar de game momenteel in ontwikkeling is. Alledrie staan ze - opnieuw - in het licht van het historische tijdperk dat wordt neergezet in de game.

Vechten zal bijvoorbeeld niet meer met het zwaard gebeuren, dat niet langer consistent is met dit 'modernere' tijdperk, maar met dolken, boksbeugels, een revolver, en een geheimzinnige wandelstok. Sluipen zal minder en minder met de bekende kap over het hoofd gebeuren: ook die paste namelijk niet meer in het historische kader.

Zich voortbewegen door de stad doet de speler door middel van een touw met een grijphaak, of door op passerende karren te springen: het Londen van 1868 was namelijk speciaal herbouwd voor voertuigen als paard en kar, de omnibus (voorloper van de tram) en de trein.

Beeld Ubisoft

Plezier

Nog een belangrijk element in 'Syndicate', dat in zekere zin een vernieuwing wordt voor de hele reeks: de game zal meer in het teken staan van plezier, huiskamerentertainment, avontuur, dan de voorgaande episodes uit de reeks.

"Dat klinkt misschien een beetje vreemd voor een 'Assassin's Creed'-game, omdat de thema's die erin worden belicht vaak zwaar op de hand liggen en de hoofdpersonages in het verleden erg gericht waren op de plichten die op hen wogen", zegt Coté.

"Er zit een ernstige toon in de hele 'Assassin's Creed'-franchise, die we voor het eerst willen verlichten. Ik wil dat de speler deze game achterlaat met een glimlach op het gezicht."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234