Zaterdag 19/10/2019

Games

'Assassin's Creed: Origins' krijgt leerversie

Cleopatra is een van de personages waarmee virtuele bezoekers de leerversie van 'Assassin's Creed: Origins' - geweldloos - kunnen doorkruisen. Beeld Ubisoft

Dankzij een gratis update verandert videogame Assassin's Creed: Origins in een virtueel museum waarin het Egypte van voor onze tijdrekening kan worden geëxploreerd zonder dat de virtuele bezoeker iemands keel hoeft over te snijden. Op die manier wil Ubisoft, de uitgever van het spel, de historische research die erin werd gestoken ook laten renderen in een educatieve setting.

Videogames uit de bekende Assassin's Creed-reeks spelen zich af in een historisch accurate gamewereld waarvoor telkens een team van geschiedkundigen wordt ingeschakeld om de details helemaal juist te krijgen. Op die manier kwamen de afgelopen tien jaar onder meer het Jeruzalem van de derde kruistocht, het Firenze van de renaissance, het Boston van de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd, het Parijs van de Franse revolutie en het Londen van de industriële revolutie naar een spelconsole. Inclusief monumenten die tot op het timpaan juist worden weergegeven, en een historisch zo nauwkeurig mogelijke plattegrond van de steden.

De geschiedkundigen zoeken daarvoor naar oude kaarten van de steden in kwestie, en beroepen zich op schilderijen en andere beeltenissen uit die tijd om, bijvoorbeeld, monumenten historisch correct om te zetten naar een 3D-model.

Een van de rondleidingen in de 'Discovery Tour'. Beeld Ubisoft

Openwereldmuseum

Het gros van die research ging tot nu toe in feite verloren: ze ging op in het design van de game, om het decor waarachtiger te maken. Maar met Assassin's Creed: Origins, de recentste aflevering van de reeks (tegen de achtergrond van de val van het Egyptische rijk), pakken de makers het voor het eerst anders aan. Met Discovery Tour, een gratis update van de game, kan er nog steeds door het Egypte van toen worden gereisd, maar worden alle geweld, tijdsdruk en andere speelelementen vervangen door 75 virtuele rondleidingen. "De update verandert de game in een museum", zegt Jean Guesdon, de creative director van Assassin's Creed: Origins. "Zo laten we het vele werk die we in de research hebben gestoken optimaal renderen."

De rondleidingen focussen op onder meer de bouw van de piramides en de hiërogliefen, maar evenzeer op zaken als pottenbakkerij, bierbrouwerij en wijnteelt. Het blijft overigens niet bij het Egyptische rijk: in de periode uit het verhaal van Assassin's Creed: Origins kreeg Egypte al met Grieken en Romeinen te maken, en die worden eveneens behandeld met rondleidingen over de stichting van de Grieks-Egyptische stad Cyrene, de bouw van Romeinse forten in de streek en het Romeinse gebruik van kruisiging om opstandige burgers te straffen. 

"De speler zal doorhebben dat de Egyptische geschiedenis een erg lange geschiedenis was", zegt Evelyne Ferron, Egyptoloog aan de universiteit van Montréal, die aan de ontwikkeling van de game meewerkte. "Ze duurde - van de bouw van de piramiden tot Cleopatra - duizend jaar langer dan de periode tussen Cleopatra en het heden. Er waren niet alleen farao's, maar ook Griekse leiders, en de Romeinen bonkten al tegen de poorten. Er waren de jaren onder de Ptolemaeïsche leiders, die uiteindelijk ook meer dan drie eeuwen het land hebben geleid, en na de Diaspora waren er de Joden. Het was een geweldige speeltuin."

Een vuurtoren in Alexandrië, een van de Griekse monumenten uit de game. Beeld Ubisoft

Leerkrachtenvoer

De Assassin's Creed-games werden, door hun historische accuraatheid of de mogelijkheid om die af te toetsen aan historisch onderzoek, al eerder gebruikt in lessen geschiedenis in het middelbaar. Er staan zelfs hele lesplannen online waarin games uit de reeks als lesmateriaal worden gebruikt. "Er wordt bij ons op zijn minst verwezen naar de Assassin's Creed-games, omdat ze een plaats innemen in de leefwereld van de leerlingen", zegt Yves Van Hoof, geschiedenisleerkracht aan het koninklijk atheneum Pitzemburg in Mechelen en woordvoerder van de Vlaamse Vereniging voor Leraren Geschiedenis en Cultuurwetenschappen. 

Alleen doet de logistiek van een gameconsole in de klas veel leerkrachten afschrikken. "Vaak wordt er gewoon naar de gametrailer gekeken in de klas, of wordt het spel besproken vanuit de spelervaring van de leerlingen, die dan wordt getoetst aan historische kritiek", vervolgt Van Hoof.

De inhoud van de
Discovery Tour, zegt producer Ambre Lizurey, werd op maat gemaakt van geschiedenisleerkrachten. "Aanvankelijk konden sommige van onze virtuele rondleidingen tot een uur duren. Veel te lang om in een les te integreren. Daarom hebben we alles wat ingekort: de langste rondleiding duurt nu zo'n twintig minuten."

Ubisoft liet in een middelbare school in Montréal intussen ook een onderzoek uitvoeren naar de educatieve meerwaarde van Assassin's Creed: Origins Discovery Tour. Twintig leerlingen kregen 'gewoon' les over de bibliotheek van Alexandrië, die door Romeinen, christelijke monniken of Arabische overheersers werd gesloopt. Twintig andere volgden de virtuele rondleiding erover in het spel - de bibliotheek werd in volle glorie digitaal gerestaureerd door de designers van de game. Daarna moesten beide groepen een test afleggen, waarbij de groep die de gewone les kreeg een score van 53 procent haalde, en degene die de game speelde 41 procent. "We claimen natuurlijk niet dat de game een leerkracht kan vervangen", lacht Lizurey. "Maar je leert er wel degelijk iets uit, en je krijgt een goed beeld van hoe het eruitzag."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234