Zaterdag 19/10/2019

Analyse

Apple Music komt te laat en is niet gratis. Dan kan het maar beter verdomd goed zijn

Beeld GETTY

Apple komt laat, eigenlijk veel te laat, op het streamingfeestje aanzetten. En we moeten er ook nog eens voor betalen om hem binnen te laten. Spotify en co. zijn nog niet meteen dood, en dat hoeft ook niet.

The Beatles zitten niet op Apple Music. Wie dacht dat hij vanaf 30 juni zomaar grenzeloos in de volledige gigantische iTunes Store-bak kon graaien met de nieuwe streamingdienst van Apple, heeft het dus mis. Het aanbod zal weliswaar gigantisch zijn, maar in de streamingjungle gelden duidelijk nog steeds andere regels en wetten.

Apple is zo laat op het feestje dat muziekliefhebbers iTunes al lang hebben ingeruild voor een andere aantrekkelijke partner. Ze zijn beginnen flirten met Spotify, hebben daar al jarenlang hun muziekvoorkeuren aan prijsgegeven en maakten er zorgvuldig samengestelde afspeellijsten voor aan. In Cupertino willen ze die die gebruikers graag terugwinnen.

Het probleem: Spotify werkt prima. Het bedrijf blijft bovendien innoveren. De interface wordt steeds beter. Enkele weken geleden kondigde de dienst nog een rits leuke nieuwe functies aan: muziek op basis van je looptempo, videodeals met contentaanbieders en de integratie van podcasts.

Beeld AFP

Gênant

Apple richt zich dan blijkbaar vooral op Jan met de pet, die er nog helemaal niet aan heeft gedacht om voor streamingdiensten te betalen. En zo zijn er nog een hoop. Alleen is de vraag: willen ze er wel voor betalen? We willen tegenwoordig gratis en luisteren ook gratis: of dat nu is via de gratis versie van Spotify of via - het walhalla van gratis muziek - YouTube.

Als Apple wil dat we tien euro per maand voor Apple Music op tafel leggen, moet het met andere woorden heel goed zijn. En nog het liefst zelf onderscheidende functies hebben. Alleen is het nog niet helemaal duidelijk of dat ook het geval is, en dat heeft Apple aan zichzelf te danken.

Anders dan het eerste deel van Apples keynote was de voorstelling van zijn muziekdienst gisteren in twee woorden te omschrijven als gênant en langdradig.

Jimmy Iovine, de mede-oprichter van Beats Electronics die met de overname van 3 miljard dollar meekwam naar Apple, zag eruit alsof hij net uit bed was gerold. Hij heeft wel charisma, maar had moeite om uit te leggen waarom Apple nu weer het enige bedrijf ter wereld was dat deze nieuwe muziekervaring zo bijzonder kon maken.

Beeld GETTY

Weinig revolutionair

Apple Music is volgens Iovine een "revolutionaire" muziekdienst, met volledige toegang tot de iTunes Store-bibliotheek en afspeellijsten van experts om nieuwe muziek te ontdekken. Geen idee wat daar zo revolutionair aan is, Spotify doet het al langer. Natuurlijk zijn ze bij Apple Music wel "zorgvuldig" samengesteld, belooft Iovine.

Met een eigen gratis (!) en schijnbaar reclameloze wereldradiozender, Beats 1, wil Apple aantonen dat het vinger aan de pols houdt in muziekland. Wereldbekende dj's als Zane Lowe maken er programma's en verzorgen er interviews. Dit is een van de verlichtende ideeën van Apple Music. Het kan razend belangrijk worden voor het ontdekken van muziek en het samenbrengen en mobiliseren van muziekfans.

Een derde poot, Connect, moet een soort sociaal netwerk voor artiesten en hun fans worden. Voor artiesten komt het vooral neer op dubbel werk: het doorplaatsen van tweets, Instagrams en YouTube-video's. Apple geeft ze geen reden om er exclusief materiaal te plaatsen. Apple probeerde het al eerder met Ping en het draaide uit op een flop. Waarom zouden artiesten hun video's wel op Connect en niet op YouTube of Facebook plaatsen?

Apples marketingdollars en een proefperiode van drie maanden moeten van Apple Music een succes maken. De lange proefperiode (bij Spotify en Tidal is het hooguit 30 dagen) moet aantonen dat Apple uw muzieksmaak leert kennen en u uiteindelijk intelligente suggesties zal geven. Het zal het uiteraard ook moeilijker maken om er na drie lange maanden van genot uiteindelijk afscheid van te nemen.

Beeld GETTY

Dat de app binnenkort vanzelf op elke iPhone ter wereld staat, zal de populariteit van de muziekdienst ongetwijfeld stuwen. Maar dan moet je gebruikers wel een reden geven om voor die muziek te blijven betalen.

Spotify en co. lijken nog niet meteen ten dode opgeschreven. Een prima dienst bouwen bovenop een ecosysteem dat al door miljoenen mensen gebruikt wordt, kan al genoeg zijn om ze naar huis te spelen. Maar om Apple Music voor elke muziekbeleving te gebruiken, in die mate dat we zelfs geen muziekclips meer zouden kijken op YouTube - de uiteindelijke ambitie van Apple - moet het echt wel verdomd goed zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234