Maandag 15/07/2019

Tech

Apple maakt iPhones goedkoper (maar niet in België)

Verkoop van een iPhone in Peking. De Chinese markt is erg belangrijk voor Apple. Beeld REUTERS

Apple gaat in sommige landen de prijzen voor zijn iPhones verlagen, maar Belgische klanten moeten nog niet meteen op een koopje hopen. Nog dit jaar komen er "sterke nieuwe diensten en producten", belooft topman Tim Cook. Voor beleggers zijn die beloftes voldoende om het fel afgestrafte aandeel opnieuw op te pikken.

Het probleem van Apple is intussen bekend: de verkoop van de iPhone sputtert. Steeds meer iPhone-gebruikers stellen de vervanging van hun toestel uit, vaak omdat de nieuwe toestellen te duur zijn. Dat geldt vooral op de belangrijke Chinese markt, die goed is voor 20 procent van de omzet van de technologiereus. Veel Chinezen ruilen hun iPhone in voor een goedkoper merk. Vooral de Chinese merken, zoals Xiaomi, vallen steeds meer in de smaak.

En dat laat zijn sporen na in de cijfers van Apple. De omzet uit de iPhone-verkoop kelderde met 15 procent in een jaar. Een deel van die omzetdaling kon Apple nog compenseren door de stevige groei bij de diensten, zoals iTunes en Apple Pay. Die omzet dikte met 19 procent aan tot 10,9 miljard dollar, waardoor de groep uiteindelijk afklokte op een omzet van 84,3 miljard euro, 5 procent minder dan een jaar geleden. Anderzijds kon Apple, dankzij de hogere iPhone-prijzen en extra diensten, zijn marges wel in stand houden, waardoor de nettowinst slechts een halve procent zakte tot bijna 20 miljard dollar. Ook de belastingverlaging van president Trump heeft bijgedragen tot dat stabiele nettoresultaat.

Zelf ophoesten

De vooruitzichten voor het eerste kwartaal zijn niet meteen overtuigend. Apple rekent op een omzet van 55 à 59 miljard dollar. Daarmee blijft het concern een eind onder de 61 miljard dollar van het eerste kwartaal van vorig jaar. Bij Apple beseffen ze dat die situatie niet te lang mag aanslepen. Zeker niet omdat de Chinese economie ook afkoelt en de handelsspanningen met de VS de Chinezen nog meer naar smartphones uit eigen land zal drijven.

Daarom plant Tim Cook voor de tweede keer in het twaalfjarige bestaan van de iPhone een prijsverlaging, maar wel in markten waar de sterke dollar de iPhone te duur heeft gemaakt. Denk daarbij aan landen als China en Turkije. Zo zag Apple in Turkije 700 miljoen dollar omzet wegvloeien door de enorme daling van de Turkse lira. "Daarom hebben we beslist om onze prijzen meer af te stemmen op de lokale prijzen van een jaar geleden", zegt Cook. Met andere woorden: Apple gaat de hogere kost van de dollar zelf ophoesten. Of dat zal volstaan om de verkoop een nieuwe dynamiek te geven, is nog maar de vraag. Wereldwijd zakt de verkoop van de smartphones. Voor het overige blijft Apple zijn strategie trouw voortzetten, zegt Tom Simonts, marktstrateeg bij KBC Securities. "De dure hardware zal blijven fungeren als een toegangsticket voor het Apple-ecosysteem dat in sneltempo wordt uitgebouwd om steeds meer diensten aan te bieden."

Applaus op Wall Street

Niet voor niets kondigde CEO Cook nieuwe diensten aan in de loop van dit jaar. En zo evolueert Apple steeds meer van een hardware- naar een dienstenbedrijf. De beloftes van Apple zijn op Wall Street op applaus onthaald. Het aandeel schoot vlak na de opening 4 procent hoger, en eindigde op +6,85. “Investeerders staan opnieuw positiever tegenover Apple omdat er al veel slecht nieuws in de koers is verrekend”, zeggen analisten. Begin oktober piekte het aandeel nog op 232 dollar. Maar toen de markt meer en meer signalen kreeg dat de iPhone-verkoop in de rats zat, volgde een tuimelperte die tot begin dit jaar duurde, en het aandeel deed terugvallen tot 142 dollar. Gisteren werd weer 20 dollar meer betaald voor een Apple-aandeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden