Zondag 23/02/2020

Technologie

Antivirusprogramma Avast geeft toe dat het gegevens van gebruikers verkoopt

Beeld REUTERS

De (gratis) antivirus-software van Avast stuurt surfgedrag van zijn gebruikers door naar commerciële bedrijven. De fabrikant heeft dat bevestigd na gezamenlijke berichten op techsites Motherboard en PCMag.

Volgens deze onthullingen verzamelde Avast ‘elke zoekopdracht, elke klik en elke aankoop op elke site’. De antivirussoftware hield bijvoorbeeld bij hoe mensen over een site bewogen, welke locaties ze opzochten in Google Maps, welke pagina’s ze bekeken op LinkedIn of welke filmpjes ze bekeken op YouTube, Facebook of een pornosite.

Deze data, verzameld via Avast-dochter Jumpshot, kwamen vervolgens terecht bij bedrijven als Google, Microsoft en Pepsi. De gegevens waren in principe anoniem, maar het was volgens de onderzoekers mogelijk de identiteit van mensen te achterhalen.

Avast zegt op zijn blog dat het zich altijd aan de wet heeft gehouden, maar dat het maatregelen neemt: ‘We denken na over de vraag of trendanalyses passen bij onze waarden als cyberbeveiliger.’ Waarvan akte. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234