Woensdag 16/10/2019

Gamerecensie

Animeheld Naruto krijgt eindelijk game die hij verdient

Beeld kos

Het is vandaag Andersomdag, dus we starten deze recensie meteen met de conclusie: 'Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3' is verplichte kost voor fans van de guitige ninja. Na enkele games waar we nogal wat op aan te merken hadden, zijn de makers nu op de proppen gekomen met een spel dat de vorige duidelijk overstijgt. En de reden daarvoor is simpel: het is gemaakt met veel liefde voor de serie.

Net als nummer een en twee in de reeks en het vorig jaar gelanceerde 'Generations' draait de nieuwe titel van anime- en mangaheld Naruto rond vechten, offline en online. Hoewel de basis van die korte maar intensieve confrontaties nog hetzelfde is, verloopt alles nog vlotter en heb je meer personages om mee ten strijde te trekken. Wat 'Ultimate Fantastic Megastorm 3' echter onderscheidt, is de bijzonder goed uitgewerkte verhaalmodus.

Dat is een hele prestatie, want zoals liefhebbers van Naruto weten, speel je in de games gewoon de verhaallijn van de reeks mee. In dit spel barst een grote oorlog uit, een gebeurtenis met wortels in het verre en nabije verleden. De clash draait grotendeels rond Naruto, die van lawaaierige verschoppeling is uitgegroeid tot de held van zijn dorp. De tiener beschikt immers over speciale krachten, die de grote slechterik uit de serie wil bemachtigen.

Beeld kos

Verleden
Verrassend genoeg start 'Ultimate Raging Storm Ninja' meteen met een gigantisch gevecht uit het verleden, nog voor de geboorte van de protagonist. Je ziet de prachtig vormgegeven aanval van een huizenhoog demonisch monster op Naruto's dorp, en je slaat die aanval meteen af in de huid van enkele ninja's. Je vecht dus ook in de verhaallijn met verschillende personages. De beeldfragmenten waarin het spel je vraagt bepaalde toetsen in te drukken vloeien naadloos over in de pure vechtstukken, en de animaties zijn van een bijzonder hoog niveau. Gooi daar nog eens de uitstekende soundtrack van de serie tegenaan en je hebt een spel dat je helemaal meezuigt in het verhaal.

ONZE SCORE

XBOX 360
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Ook beschikbaar voor:
ps3
Beeld kos

Het is echt knap hoe de makers je aandacht bij het spel weten te houden, ook al weet je wat er staat te gebeuren. Ze laten je naar andere locaties wandelen, schotelen je dialogen voor of springen soms ook gewoon naar een gebeurtenis die tegelijkertijd plaatsvindt op een heel andere plaats. Zelfs halverwege gevechten kan het gebeuren dat je er plots even tussenuit moet om elders iemand een 'rasengan' in zijn buik te draaien.

Beeld kos

Balans
De balans tussen het verhaal vertellen, vechten en de speler andere dingen te laten doen haperde heel fel in sommige eerdere games, maar hier is hij echt top, ondanks de beperkingen van die delen afzonderlijk. Net wanneer de standaardgevechten wat repetitief worden, krijg je een onderdeel waarin je meerdere tegenstanders tegelijk moet aanpakken, of een episch baasgevecht. Bovendien zijn Naruto's belevenissen erg samenhangend en helder verteld: je propt uiteindelijk tientallen uren anime in een spel, waardoor het essentieel is het kaf van het koren te scheiden. Ook wie helemaal niet bekend is met de avonturen van Naruto zal in 'Gigantic Hurricane Ninja Storm' prima kunnen volgen, en misschien zelfs geraakt worden door het bijwijlen aangrijpende verhaal.

Beeld kos

Minpunten
Toch vinden we ook een paar (kleine) minpunten. De makers volgen ook niet àltijd het verhaal uit de reeks, en dan kan de boel wel wat in elkaar zakken. Doordat de animaties zo goed zijn en je veel afwisseling hebt, krijg je ook wel wat veel laadschermen te zien. De game biedt je soms ook de keuze een gevecht op 'legend'- en 'hero'-modus te spelen, al heeft dat dilemma in de praktijk nogal weinig gevolgen. 'Supercool Ninja Whirlwind Storm 3' is bovendien nogal gemakkelijk voor wie vertrouwd is met de vorige games, al gaat de moeilijkheidsgraad op het einde wel fel omhoog. Met scores nodigt de game je trouwens uit om duels opnieuw te spelen voor meer punten, en heel tof is op dat vlak een tijdlijn waarmee je ook oude confrontaties uit de Naruto-saga kan (her)spelen.

Beeld kos

Conclusie
'Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3' is verrassend goed, en kluisterde ons telkens (te veel) uren aan het tv-scherm. De makers hebben uit de vele belevenissen van Naruto de juiste fragmenten gefilterd en gebundeld in een meeslepend en prachtig vormgegeven verhaal. Aan de andere kant blijft het fundament van 'Ultimate Ninja Storm 3' het vechten uit de vorige games, dus daar moet je fan van zijn.

Beeld kos
Beeld kos
Beeld kos