Zondag 16/06/2019

Bedrijven

Amazon onttroont Google als waardevolste merk

Amazon-CEO Jeff Bezos. Beeld AP

De Amerikaanse webwinkel Amazon is naar de koppositie geschoten op de ranglijst van meest waardevolle merken wereldwijd. De merkwaarde van Amazon steeg vorig jaar met de helft, waardoor het voorbij de techgiganten Apple en Google sprong. Dat blijkt uit de ‘BrandZ Top 100’, een rangschikking van de honderd meest waardevolle merken.

Volgens de jaarlijkse ranglijst van het kabinet Kantar steeg de waarde van het merk Amazon vorig jaar met 52 procent, tot 315 miljard dollar. De toename is volgens Kantar te danken aan “slimme overnames, een uitstekende dienstverlening aan de consument en het vermogen om de concurrentie voorop te blijven door een gevarieerd ecosysteem van producten en diensten aan te bieden”.

Amazon was vorig jaar de top drie binnengekomen. Dit jaar staat de groep die werd opgericht door Jeff Bezos helemaal bovenaan, voor de merken Apple (+3 procent tot 309,5 miljard dollar) en Google (+2 procent tot 309 miljard dollar). Het is de eerste keer sinds 2006 dat de lijst niet wordt aangevoerd door een technologiebedrijf.

McDonald’s

Na de top drie volgen Microsoft, Visa, Facebook en op de zevende plaats de Chinese webwinkel Alibaba. Die is de eerste van 23 Aziatische merken in de rangschikking (met bijvoorbeeld ook Tencent, Huawei en Baidu).

De lijst wordt traditioneel gedomineerd door spelers uit de sectoren technologie, financiën en handel. Het meest waardevolle merk uit een andere sector is dat van fastfoodketen McDonald’s op de negende positie.

Geen enkel Belgisch merk haalde de lijst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden