Dinsdag 19/10/2021

Dierenrechten

Alstublieft, haal geen Finding Dory-visje in huis

Jennie en Charlie uit Finding Dory, allebei Picasso doktersvissen. Beeld Pixar
Jennie en Charlie uit Finding Dory, allebei Picasso doktersvissen.Beeld Pixar

Dertien jaar geleden verkochten Amerikaanse dierenwinkels zo'n 40 procent meer clownvissen dan anders. De reden: Finding Nemo. En dus verwacht men dat de sequel hetzelfde zal doen voor Dory, een Picasso doktersvis. Toch is het geen goed idee zo'n beestje in huis te halen.

De blauwe vissoort kost vandaag zo'n 50 euro en is wegens zijn opvallende kleur nu al erg populair bij houders van aquaria. Die verhandelde exemplaren komen vooral uit fragiele koraalriffen in de Indische Oceaan, omdat de vis - in tegenstelling tot de clownvis - maar moeilijk te kweken is in dierentuinen. Volgens de International Union for the Conservation of Nature is de Picasso doktersvis ook niet meteen met uitsterven bedreigd. Maar als iedereen nu zo'n Dory-vis wil, kan dat snel veranderen.

"De bezorgdheid is dat mensen allicht impulsief tot zo'n aankoop zullen overgaan, omdat hun kinderen graag zo'n visje willen", zegt Philippe Helsen van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA). "Natuurlijk hebben wij er in de Zoo van Antwerpen ook zitten, maar die dieren leven in een rifaquarium van 300.000 liter en worden continu opgevolgd door verzorgers en biologen."

"Maar niet enkel de grootte telt. Zo'n biotoop is moeilijk na te bootsen en vraagt een continue inzet. De terechte vrees is dat bij mensen thuis de vis allicht in een veel te klein aquarium terechtkomt, zonder de juiste kennis en zorgen. Een Picasso doktersvis is erg stressgevoelig en zal het in een niet-optimale omgeving allicht niet lang uithouden."

Zeebiologen wereldwijd roepen daarom op om vooral geen Dory-vis te kopen. Zo'n 114.000 mensen tekenden al een petitie om Pixar en verdeler Disney op te roepen de kijker daartoe te sensibiliseren. "Op zich zijn zulke tekenfilms zeker niet slecht ", zegt Helsen. "Ze creëren een zekere vorm van aandacht en respect voor biodiversiteit. We merken dat kinderen in onze aquaria ook op zoek gaan naar Nemo, waarbij ze onrechtstreeks in contact komen met de vele andere bewoners van onze oceanen. Het genereert interesse."

Dit voorjaar zette Disney de huisdierenmarkt al in rep en roep met Zootropolis. Daarin speelt een Afrikaanse fennek of woestijnvos een rol als sidekick van het hoofdpersonage Nick Wilde. Vooral Chinese fans - gek van de ongewoon grote oren - kochten zo'n vosje om zelf te houden. Hoewel het verboden is, worden de diertjes in China vlot verhandeld. Omdat de fennek niet te temmen is, wordt gevreesd dat er binnenkort heel wat in gevangenschap geboren dieren in het wild achtergelaten zullen worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234