Donderdag 17/10/2019

Activisten kapen sociale media McDonalds en Coca Cola

Beeld twittter

Sotsji-sponsor Coca Cola rekende zichzelf al rijk met de sympathieke online Share a Coke-campagne, waarbij mensen zelf hun blikjes van namen konden voorzien. Totdat een blogger "gay" intikte en hij de foutmelding kreeg: "Oops, let's pretend you didn't just type that. Please try another name." Woorden als "hetero", "homophobe" of "homosexual" bleken geen probleem.

Via de echo's in de blogosfeer kwam er een vloedgolf aan kritiek aan het adres van de frisdrankfabrikant. Coca Cola heeft de website inmiddels offline gehaald en gereageerd: "We bieden onze excuses aan, dit kan nooit de bedoeling zijn. Als een van de grootste merken ter wereld hechten we veel waarde aan diversiteit."

Maar daarmee is de gifbeker nog lang niet leeg, vinden critici en activisten. In bovenstaand filmpje wordt een klassieke Coca Cola-reclame gemixt met beelden waarin homorechtenactivisten in Rusland worden opgepakt. "It's the real thing, Coca Cola", wordt er gezongen.

Beelden van jongens wiens regenboogvlaggen hardhandig worden afgepakt bereiken sites als The New York Times en The Huffington Post. Niet omdat dit nou zo'n vreemd tafereel is in Rusland - in tegendeel - maar omdat het Coca Cola-logo te zien is op alle officiële uniformen van de Sochi Organizing Committee for the Olympic Games (SOCOG).

Effectief en negatief
Socialemediacampagnes kunnen goedkope en zeer effectieve marketing opleveren. Ze zijn alleen niet te controleren en kunnen dus ook flink wat negatieve reclame met zich meebrengen, ondervinden de marketingbureaus van Sotsji-sponsors Coca Cola en McDonald's.

Onder de titel "When a hashtag becomes a bashtag" schreef zakenwebsite Forbes in 2012 over #McDStories. Een hashtag voor leuke verhalen over Happy Meals en Big Macs; een storm aan kritiek op het vette eten van de fastfoodketen is het gevolg.

In de aanloop naar Sotsji lanceert McDonald's via een YouTube-filmpje met bekende atleten - ijshockeyer Patrick Kane, snowboarder Loulis Vito en schaatser Shani Davis - de hashtag #CheersToSochi. Bedoeld om vrolijke berichten te sturen en de olympische sporters aan te moedigen, maar al snel 'gekaapt' door activisten om hun onvrede over het Russische anti-homobeleid te uiten.

"Hey, @McDonals: You're sending #CheersToSochi while goons waring Olympic uniforms assault LGBT people", tweette de homoseksuele schrijver Dan Savage.

Human Rights Campaign
In augustus al dringt Human Rights Campaign, een stichting die zich inzet voor gelijke rechten van homo's, lesbiennes, bi- en transseksuelen, er bij de grote sponsors op aan een duidelijk standpunt in te nemen waar het ging om de omstreden wet tegen homopropaganda, vorig jaar door het Russische parlement ingevoerd.

McDonalds, Coca Cola en Visa reageren in The New York Times respectievelijk met standaardkreten als: "McDonald's supports human rights, the spirit of the Olympics and all the athletes who've worked so hard to compete in the Games", "we're a brand that has always been about inclusion and diversity" en "we have a strong anti-discrimination policy".

 
Als een van de aandeelhouders er echt werk van had gemaakt dan denk ik niet dat de wet er nu zou zijn
Mindy Worden van Human Rights Watch

Stoppen
Mindy Worden van Human Rights Watch (HRW) zegt in een interview met The Huffington Post dat de grote sponsors de controversiele wet hadden kunnen voorkomen. "Het Internationaal Olympisch Comité, het Amerikaanse Olympisch Comité, de zogenoemde top corporate sponsoren - Coca Cola, McDonald's, Procter & Gamble - waren net als HRW op de hoogte van deze wet."

"Als een van deze aandeelhouders, de sponsors die letterlijk betalen voor de Spelen, of een van de comités hier echt werk van hadden gemaakt... Dan denk ik niet dat Poetin of het Russische parlement een handtekening zou hebben gezet onder de wet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234