Zondag 15/12/2019

Videogames

Activision Blizzard staat voor grootste gok uit zijn geschiedenis

Kit Harington als slechterik in 'Call of Duty: Infinite Warfare', de recentste aflevering uit de schietspellenreeks. De verkoop daarvan gaat al enkele jaren achteruit. Beeld Activision

Het grootste videogamebedrijf op aarde duikt 2017 in met slechts twee nieuwe titels op zijn releasekalender: een volgende 'Call of Duty'-aflevering, en 'Destiny 2', een opvolger voor de allerduurste videogame ooit. Activision Blizzard maakte enkele jaren geleden een berekende gok om voortaan uitsluitend nog te investeren in zijn allergrootste blockbusters. Maar zijn die ondertussen niet wat te dun gezaaid?

Er waren "veel opportuniteiten voor verbetering", maar 2016 was "het beste jaar ooit", én het bedrijf heeft vorig jaar "de grondvesten gelegd voor het realiseren van de significante groeikansen die op de weg liggen." Gaat het nu goed of slecht met videogamereus Activision Blizzard? Tijdens een 'conference call' met zakenbankiers eerder deze maand pakte Thomas Tippl, directeur operaties bij het bedrijf, met forse cijfers uit (het haalde een omzet van 6,3 miljard euro, waarop het een bedrijfswinst van meer dan een miljard euro draaide). Maar er kwam meteen ook een hoop vragen over de toekomst van het bedrijf.

De grote gok

Activision zag het levenslicht in 1979, en de drie decennia daarna groeide het bedrijfje uit tot een multinational, die er in 2007 na een fusie met de game-afdeling van de Franse mediagroep Vivendi ook het Amerikaanse Blizzard - bekend van onlinesensatie 'World of Warcraft' - bijkreeg. Sinds die tijd ging het bedrijf zich meer en meer toeleggen op ware blockbusters, zoals de bekende 'Call of Duty'-schietspellenreeks. Maar het aantal van die ware successen kalfde af in de afgelopen jaren: er komt dit jaar geen nieuwe editie van actiefigurengame 'Skylanders' wegens tegenvallende verkopen van de vorige uitvoering, en de remonte van het ooit zo trotse 'Guitar Hero' bleek twee jaar geleden eveneens een teleurstelling. Tijdens het conferentiegesprek zei Bobby Kotick, de ceo van Activision Blizzard, dat spelers dit jaar maar twee nieuwe games hoeven te verwachten: een nieuwe 'Call of Duty' en 'Destiny 2', een vervolg op de succesvolle onlineshooter uit 2014.

Beeld uit 'Destiny', waarop er dit jaar een vervolg verschijnt. Beeld Activision

Onlinekaart getrokken

Beide titels zijn niet zonder risico's. Die nieuwe 'Call of Duty' volgt bijvoorbeeld op 'Call of Duty: Infinite Warfare', een aflevering uit de reeks die vorig jaar matige kritieken kreeg en volgens marktpeilingen zo'n 11 miljoen exemplaren verkocht - ongeveer een derde van wat de topgames uit de franchise, nog maar vijf jaar geleden, binnenhaalden. Voor 'Destiny 2' is het potentiële risico dan weer dat de eerste game nog steeds voluit online wordt gespeeld, en fans ervan misschien helemaal geen behoefte hebben aan een sequel.

Maar tegelijkertijd heeft Activision Blizzard nog een aantal troeven achter de hand. Ten eerste is het bedrijf bijzonder sterk in de marketing van zijn titels, een élan waarop onder meer 'Call of Duty' enorm groot werd. In 2016 alleen gaf het meer dan een miljard euro uit aan sales en marketing. En dan is er het feit dat het bedrijf continue inkomsten blijft genereren uit games die het al verkocht heeft. Ondertussen bedragen Activision Blizzards online-inkomsten, met 3,4 miljard euro, al meer dan wat het haalt uit de minder dan 2 miljard euro die het genereerde uit de verkoop van games zelf. Die inkomsten komen onder meer uit extra content bij de bestaande games, het opnieuw gestegen abonneeaantal van 'World of Warcraft', en advertenties bij de onlinegames van zijn enkele jaren geleden overgenomen derde afdeling King Digital, bekend van onder meer 'Bubble Witch Saga' en 'Candy Crush Saga'. De ware gok van Activision Blizzard zit nu dus in de mate waarin het bedrijf 'evergreens' op de markt heeft gezet, die de komende jaren zullen blijven opbrengen. Ook al blijft de speler weg uit het winkelkanaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234