Woensdag 16/10/2019

Games

‘A Plague Tale: Innocence’: in deze game kunt u niet eens één enkele soldaat de baas

Vluchten is vooral de boodschap in 'A Plague Tale: Innocence'. Beeld Focus Home Interactive

In de videogame A Plague Tale: Innocence duikt u de ruwe historische wereld van de Honderdjarige Oorlog in, maar niet als onverschrokken held: uw spersonage is een veertienjarig meisje dat fysiek niet eens opgewassen is tegen een enkele soldaat. Vluchten en je verstand gebruiken is dus de boodschap in deze emotioneel intense game van Franse makelij.

Nog geen halfuur zit u in A Plague Tale: Innocence, en de gruwelen hebben zich al stevig opgestapeld. Het door u bestuurde hoofdpersonage, de veertienjarige Amicia, ziet haar ouders vermoord worden door de Spaanse inquisitie, en probeert die harde waarheid (voorlopig) te verzwijgen voor haar vijfjarige broertje Hugo.

Tijdens hun vlucht komen zus en broer terecht in de gruwelen van de Honderdjarige Oorlog. De game speelt zich namelijk af in het jaar 1349, in de streek rond Bordeaux. Op die plaats en in die tijd kwamen er meerdere verschrikkingen bij elkaar. Zo houdt de pest bijvoorbeeld huis in de dorpen waar de hoofdpersonages op zoek gaan naar hulp. En dan zijn er die mysterieuze horden van duizenden krieuwelende, hongerige ratten die zich geregeld een weg naar de oppervlakte wroeten, alles opvretend wat hun pad kruist.

Dankbaar decor

Dat plaatsen en tijdstippen uit de wereldgeschiedenis een dankbaar decor kunnen zijn voor een videogame is niet nieuw: we kennen het onder meer van de langlopende Assassin’s Creed-serie, die haar spelers naar het Jeruzalem van de Derde Kruistocht bracht, het Parijs van de Franse Revolutie of het Egypte aan het einde van het ptolemeïsche tijdperk. Maar A Plague Tale: Innocence is van een heel ander kaliber: u speelt geen onverschrokken held die tegenstanders aan stukjes klieft met zijn zwaard, maar een bang veertienjarig meisje dat fysiek niet eens opgewassen is tegen een enkele soldaat.

De gevaren in de game zijn soms overweldigend. Beeld Focus Home Interactive

Historische jeugdroman

A Plague Tale: Innocence heeft de vibe van een historische jeugdroman: Amicia en Hugo zijn allebei nog kinderen, maar ze maken de rottigheid van oorlog, inquisitie en pest van zeer dichtbij mee. Vluchten en wegsluipen voor soldeniers en inquisiteurs vormt een belangrijk element in de gameplay. Amicia beschikt over een slinger waarmee ze keien kan lanceren, maar daarmee legt ze geen gepantserde soldaten neer: hij kan worden gebruikt voor afleiding, om een uitweg uit een puzzelsequentie te vinden (bijvoorbeeld door een anders onbereikbare hendel over te halen), of hoogstens om een klein dier te vellen. 

Een ander belangrijk speelelement is de vijfjarige Hugo beschermen. Mettertijd wint hij aan belang in het verhaal. “De verschrikkingen die je tegenkomt, zijn niet vrijblijvend”, zegt lead game designer Kevin Choteau. “Hugo wordt er zo’n beetje de maatstaf van. De gebeurtenissen hebben, naarmate het verhaal vordert, hun effect op de jongen.”

En dan zijn er die hongerige ratten. Beeld Focus Home Interactive

Lokale geschiedenis

Asobo, de studio achter A Plague Tale: Innocence, is gevestigd in Bordeaux: de omgeving waarin ook de game zich afspeelt. “Ik vind dat Europese studio’s zich wat meer moeten laten inspireren door wat er ooit in hun buurt is gebeurd”, zegt Choteau. “Europa heeft zo’n lange en rijke geschiedenis, vol verhalen die straffer zijn dan de strafste fantasy die je maar kunt verzinnen. Wij dachten: laat ons ons daar eens in verdiepen, in plaats van weer iets met draken te maken.” (lacht)

Maar het is niet al geschiedenis wat de klok slaat in A Plague Tale: Innocence. De geregeld terugkerende hongerige ratten zijn een soort bovennatuurlijk element, dat de game een extra unheimlich gevoel geeft. “We voelden ons ook weer niet honderd procent gebonden aan de historische waarheid”, zegt Choteau. “Het woord ‘tale’ in de titel begrijpen we echt volgens de klassieke betekenis van de term: een tale is een verdichtsel, een hervertelling van historische feiten om een punt te maken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234