Zaterdag 24/08/2019

Wetenschap

7 goede gewoontes die je geheugen een boost geven

Beeld THINKSTOCK

Hoe ouder we worden, hoe slechter ons geheugen. Maar uw vergeetachtigheid heeft lang niet alleen met uw grijze haren te maken. Ook tal van andere activiteiten hebben een invloed, zo weet mediaplatform Fastcompany. Met deze zeven goede gewoontes zorgt u ervoor dat uw geheugen geen zeef wordt.

Tot vervelens toe met de nieuwste hit van Justin Bieber in je hoofd zitten, maar je niet meer kunnen herinneren wat je gisteren bij de lunch gegeten hebt, het is ons jammer genoeg niet vreemd. Dat we maar selectief onthouden, heeft te maken met de manier waarop onze hersenen informatie verwerken en coderen: wat als relatief onbelangrijk wordt beschouwd, kegelt ons brein onverbiddelijk overboord.

Naarmate onze leeftijd toeneemt, worden we bovendien steeds vergeetachtiger. Ook wie niet genoeg slaapt, zal sneller vergeten: het is immers in onze slaap dat we herinneringen ordenen en opslaan. Naast meer slapen, zijn er gelukkig ook nog tal van andere acties die u kunnen helpen uw geheugen op peil te houden. Hieronder volgen er alvast zeven.

1. Zit recht

Gaven je vader en moeder je vroeger ook wel eens op je donder omdat je met een gebogen rug achter de boeken zat? Eigenlijk hadden ze groot gelijk, zo blijkt, want de manier waarop je zit, kan een enorme invloed op je geheugen uitoefenen. Onderzoekers aan de San Francisco State University ontdekten dat we ons makkelijker dingen herinneren, wanneer we recht zitten en onze kin daarbij lichtjes de hoogte in brengen. Een rechte houding zorgt er namelijk voor dat ons bloed - en dus ook zuurstof - veel makkelijker naar de hersenen doorstroomt. Het zuurstofgehalte zou zo gemiddeld met 40 procent toenemen. Door voortdurend als een bultenaar voorover te hangen, zou je dan weer vooral negatieve herinneringen krijgen.

Ook wanneer je wandelt, is een goede houding belangrijk. Onderzoek aan de Witten/Herdecke Universiteit in Duitsland wees uit dat mensen met een positieve houding, ook meer positieve herinneringen kunnen ophalen. Proefpersonen met een eerder deprimerende houding - denk sloffende tred en afhangende schouders - bleken zich vooral met negatieve herinneringen in te laten.

Beeld THINKSTOCK

2. Sluit je ogen

Een studie aan de Universiteit van Surrey wees uit dat ooggetuigen van een misdaad zich veel accuratere details herinneren wanneer ze tijdens het verhoor hun ogen sluiten. De positieve invloed geldt zowel op visueel als auditief vlak.

De reden voor het verschil blijkt simpel: wanneer we onze ogen sluiten, zijn we veel minder vatbaar voor afleiding. "Even de ogen sluiten kan mensen dan ook helpen bij het visualiseren van bepaalde details rond een gebeurtenis", zo zei hoofdonderzoeker Robert Nash aan BBC News. "Door de ogen lang te sluiten, kunnen we onze aandacht voor auditieve prikkels scherpstellen."

Beeld THINKSTOCK

3. Vermijd deuren en doorgangen

In de keuken vertrekken om in de woonkamer iets op te halen, maar er bij aankomst geen flauw idee meer van hebben wat. Volgens onderzoekers worden we allemaal wel eens slachtoffer van het zogenaamde 'doorgang effect'. De verklaring voor het fenomeen blijkt te vinden in de manier waarop ons kortetermijngeheugen werkt: herinneringen met een minder lange houdbaarheidsdatum worden door onze hersenen automatisch gearchiveerd wanneer er zich nieuwe informatie - zoals een nieuwe ruimte - opdringt.

Om de gearchiveerde informatie terug naar de voorgrond te halen, volstaat het dan ook vaak om terug te keren naar de locatie waar de gedachte ontstond.

4. Gebruik een ongewoon lettertype

Boodschappen die in een eerder ongewoon lettertype geschreven staan, onthouden we beter. Psychologen aan de universiteit van Princeton en Indiana legden een groep studenten studiemateriaal in twee verschillende fonts voor. Het eerste deel van de groep kreeg het studiemateriaal in een traditioneel lettertype à la Arial voorgeschoteld. De andere groep in een meer ongebruikelijke font als Monotype Corsiva. Wat bleek: de studenten uit de laatste groep behaalden opmerkelijk hogere testscores.

"Ongebruikelijke lettertypes doen ons dieper nadenken over het materiaal dat we aan het lezen zijn", verklaarde Daniel M. Oppenheimer, een van de onderzoekers, aan The New York Times. "Je kan een tekst in een moeilijk leesbare vorm niet gewoon diagonaal scannen. Door hem naar een moeilijker leesbare font om te zetten, dwing je jezelf de tekst grondiger te lezen." Hierdoor zal je hem beter begrijpen en zal er ook meer van blijven hangen.

Beeld THINKSTOCK

5. Kijk eens een grappige sitcom

Ook lachen blijkt goed voor het geheugen. Onderzoekers aan de Loma Linda University schotelden twee groepen volwassen testpersonen een geheugentest voor. Aan de eerste groep toonde men tijdens het wachten een humoristisch videofilmpje. De tweede groep hield zich gewoon in stilte bezig. Diegenen die zich net twintig minuten minuten kostelijk geamuseerd hadden, bleken aanzienlijk beter te scoren op de tests.

In stressvolle situaties maakt het menselijk lichaam cortisol aan, een hormoon dat ons geheugen negatief blijkt te beïnvloeden. Wanneer we lachen komen er in onze hersenen dan weer endorfines vrij. Die stof heeft niet alleen een stressreducerend effect, maar zorgt er ook voor dat onze bloeddruk daalt, en ons humeur verbetert. Beide hebben een postief effect op ons geheugen.

Beeld Fawlty Towers

6. Kauw kauwgom

Onderzoekers aan de universiteiten van Cardiff en Wales ontdekten dat kauwgom knabbelen onze concentratie bevordert. In een experiment waarin een groep kauwgomkwauwers en een groep niet kauwende mensen het tegen elkaar opnamen, bleek dat testpersonen zonder kauwgom aanvankelijk wel beter leken te presteren, maar het op het einde van de test toch opmerkelijk minder goed deden.

"De resultaten suggereren dat kauwgom eten ons helpt onze concentratie langer te bewaren", zegt Kate Morgan, een van de onderzoeksters. "Kauwgom is dus vooral handig bij taken die een relatief grote inspanning vragen overheen een iets langere periode in de tijd", besluit ze.

7. Neem nog eens pen en papier

In plaats van alle informatie onmiddellijk elektronische te verwerken, doe je er blijkbaar goed aan om af en toe pen en papier nog eens boven te halen. Onderzoekers aan de Universiteit van Princeton en UCL ontdekten namelijk dat wanneer studenten hun notities met de hand nemen, ze veel actiever luisteren en ook meer informatie opnemen.

De act van het schrijven zelf verplicht ons ertoe de opgevangen informatie meteen te verwerken: de belangrijkste elementen eruit te filteren en ideëel al in een overzichtelijke structuur te gieten, alvorens die ook op papier te zetten.

Beeld THINKSTOCK
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden