Woensdag 24/07/2019

Videogames

6 geweldige games voor Mac-gebruikers

Beeld 2K Games

Mac-gebruikers die videogames willen spelen op hun computer, weten wat het is om stiefmoederlijk te worden behandeld. Maar toch zou dat je gamingfix niet mogen belemmeren: hier zijn zes (relatief) recente Mac-games die wèl een aankoop waard zijn.

Populaire games komen vaak bijzonder laat uit voor de Mac, veel van die conversies blinken niet meteen uit in kwaliteit, en qua interne videohardware is een iMac of MacBook iets minder bedeeld dan de recentste generatie consoles of pc's. Het is dus, op zijn zachtst gezegd, eventjes zoeken naar vers videogamevoer. Daarom dit rijtje van zes games uit het relatief tot zeer recente verleden, die de test op een Mac (een MacBook Pro in dit geval, van de recentste generatie) hebben doorstaan.

Xcom 2

Ook de Mac-versie van tactische instantklassieker 'XCom: Enemy Unknown' was enkele jaren geleden een verrassende hit, waardoor maker Firaxis Games de opvolger meteen ook maar in een hybride pc- en Mac-versie op de markt bracht.

Tot een dikke maand geleden had 'XCom: Enemy Within' wellicht op deze plaats gestaan, de recentste uitgebreide versie van de originele klepper, ware het niet dat de opvolger een verbetering blijkt op zo goed als elk gebied. De kern van de game bleef hetzelfde: je stuurt een team van vijf tot zeven soldaten in een guerrillastrijd tegen een buitenaardse invasiemacht, meticuleus je stappen afwegend en ervoor zorgend dat ze tegelijkertijd doel treffen én zelf buiten gevaar blijven.

Het grootste verschil tussen 'XCom 2' en de voorganger is dat de moeilijkheidsgraad van deze nieuwe game een heel eind is opgevijzeld, maar dat betekent alleen maar langer plezier: de verhalende ervaring, en de band die je snel met je soldaten kweekt, is per definitie krachtig genoeg om je geregeld terug naar de game te jagen.

Beeld 2K Games

StarCraft II

Wie tuk is op strategische actie, van het uitbouwen van een basis tot het uitzetten van troepen om die van je tegenstander om te leggen, heeft ondertussen een hele kluif aan 'real time strategy'-trilogie 'StarCraft II'.

Blizzard Entertainment, zij ook van megaklepper 'World of Warcraft', heeft er al sinds zijn oprichting een punt van gemaakt om games te maken die meteen voor pc én Mac werken, waardoor Mac-spelers met 'StarCraft II' meteen ook dezelfde ervaring geserveerd krijgen als spelers met een pc. En die ervaring is er - om het zacht uit te drukken - niet naast: adrenalinerushes en klamme handpalmen gegarandeerd wanneer de 'buitenaardse' tegenstanders je vanaf de helft van de verhaallijn in elk van de drie 'StarCraft II'- afleveringen keihard naar het leven staan, en je al je strategische inzicht en vingervlugheid met de muis in de strijd moet gooien om de zege te behalen.

Beeld Blizzard Entertainment

Divinity: Original Sin

Liefhebbers van grote, epische 'role playing games' als 'Mass Effect' of 'Fallout 4' blijven een beetje in de kou staan wanneer ze dat soort games op een Mac proberen te spelen.

De beste game uit het genre die momenteel uit is voor de Mac, is bijgod van Belgische makelij: de eind vorig jaar gelanceerde 'Enhanced Edition' van 'Divinity: Original Sin', een game van de Gentse studio Larian, levert donders klassieke rpg-actie, die enige tijd vergt om in de vingers te krijgen maar zichzelf al snel bewijst als een game met een onmetelijk diep achterliggend systeem van cijfers en variabelen. Dit is het soort game waarin het kiezen en uitbouwen van de juiste wapenuitrusting of magisch arsenaal het hele verschil maakt. En het ziet er, ondanks het relatief oubollige 'poppetjesspel'-vogelperspectief, bloedmooi uit.

Beeld Larian

Civilization V

Anachronistische farce aan de oppervlakte, met Egyptenaren die over een vloot van atoomduikboten beschikken en Zoeloes die de Renaissance bereiken, maar daaronder een bijzonder ingewikkeld systeem van regels en variabelen dat dichtbij de complexiteit van de échte samenleving komt: dat is ondertussen al twee decennia lang de winnende formule van de 'Civilization'-serie.

Beide elementen zitten in 'Civilization V', de recentste en tot nader order beste aflevering uit de serie: je eigen wereldrijk uitbouwen, met het juiste oog op handel, cultuur en (geo)politiek, is iets wat je geregeld terug naar deze game zal jagen. 'Civilization V' dateert al van 2010, maar de twee onontbeerllijke uitbreidingen ('Gods & Kings' en 'Brave New World') zijn van recentere makelij.

Het is niet dat maker Firaxis Games (ook al van het zonet in dit rijtje genoemde 'XCom 2' om de haverklap een nieuwe 'Civilization' op de markt brengt: deze wereldbouwgames zijn gewoon gemaakt om lang mee te gaan.

Beeld 2K Games

Bioshock en Bioshock Infinite

First person shooters zijn, ondanks het feit dat ze een populair genre zijn op de consoles en de pc, bijzonder moeilijk te vinden op de Mac: er zijn een paar 'Call of Duty'-afleveringen die een Mac-versie hebben gekregen en er bestaat een Mac-uitvoering van online schietspellenklepper 'Counter-Strike'. Het aanbod is zelfs zo oud dat we binnen dit genre dan maar meteen naar een échte klassieker grijpen: 'Bioshock' dateert al van 2007 en kwam ook op de Mac al in 2009 uit, maar hij blijft lekker tijdloos dankzij zijn gestileerde graphics.

Voeg er opvolger 'Bioshock Infinite' bij, uit 2013, en je hebt toch al snel een dertigtal uur aan schietpret in het vooruitzicht, met een soort radiohoorspel erbovenop dat intrigerende vragen stelt over de 'condition humaine'. En met de tweedelige downloadbare uitbreiding bij de tweede game, 'Burial at Sea', worden de verhaallijnen mooi aan elkaar geregen. De twee games zijn ook te koop in een bundel, maar daar zit wél het overtollige 'Bioshock 2' bij en niét de veel essentiëlere 'Infinite'-uitbreidingen.

Beeld 2K Games

Tomb Raider

Liefhebbers van een goeie actiegame zitten goed met deze 'reboot' van de klassieke videogameserie, met een piepjonge versie van de archeologe-avonturierster Lara Croft in de hoofdrol, die twee jaar geleden ook voor de Mac verscheen en tegelijkertijd misschien wel de hardste, vuilste en emotioneelste game uit de serie is.

De formule van de eerste 'Tomb Raider' werd nochtans helemaal behouden: eerst moet Lara de natuurelementen trotseren, daarna boobytraps verschalken en vechten tegen de schoftigheid van menselijke tegenstanders die haar pad kruisen, om vervolgens dieper en dieper door te dringen naar de restanten van een vergane oude wereld. Dat alles werd - zowel qua thematiek als qua gameplayconcept - geactualiseerd.

De schietpartijen kregen er bijvoorbeeld een dekkingssysteem bij, en het klimwerk verliet de hardcore platformactie voor een elegant systeem waarbij één knop voldoende is om vaste voet te houden.

Opvolger 'Rise of the Tomb Raider' is ondertussen ook uit voor de pc, maar er is voorlopig nog geen zicht op een Mac-versie.

Beeld Square Enix
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden