Donderdag 22/08/2019

Technologie

4 redenen waarom de Apple Watch geen instant succes is

De Apple Watch Beeld REUTERS

Waarom heeft Apple nog niet de verkoopsresultaten van haar Watch onthuld? Eenvoudig stelt het gezaghebbende Advertising Age: "Ze zijn niet goed". Er zijn vier problemen met de Apple Watch.

Het is een accessoire, geen onafhankelijk toestel

Gebruiksvriendelijkheid was één van de belangrijkste redenen voor het succes van de iPhone. Je moest niet langer een laptop, een MP3-speler, een camera, een GPS-toestel en een gsm op zak hebben. Al deze functies waren immers samengebundeld in één toestel dat handig in je broekzak past.

De Apple Watch gaat tegen die tendens in. Nu moet je twee toestellen op zak hebben. Waarom de horloge niet transformeren in een 'polstelefoon'?

Advertising Age concludeert dat Apple haar Watch beter niet als een accessoire voor de iPhone ziet, maar als een fonkelnieuw merk voor mensen die geen iPhone hebben.

Niet de eerste in de categorie

Leiders zijn bijna altijd degene die eerste waren met hun idee. Lipton met thee. Nescafe met instantkoffie. Enzovoort.

Maar Tim Cook ziet dat niet zo: "We waren niet de eerste met de MP3-speler; we waren niet de eerste met de tablet; we waren niet de eerste met de smartphone. Maar we waren de eerste met de moderne smartphone en we zullen ook de eerste zijn met de moderne smartwatch, de eerste die er echt zal toe doen."

Euh, Tim? De iPhone was de eerste smartphone met touchscreen, duidelijk een nieuwe categorie zoals de snelle ondergang van BlackBerry heeft aangetoond.

Gebrek aan een nieuwe merknaam

Namen zijn belangrijk. De iPod, de iPhone en de iPad. Drie merken die Apple vandaag tot 's werelds meest waardevolle bedrijf maken. In plaats van een vierde merknaam te lanceren kiest Apple ervoor om haar nieuwe smartwatch 'Apple Watch' te dopen. En waarom?

Een onbegrijpelijke beslissing, want wanneer een bedrijf haar merk verbindt om een klein deel van een bestaande markt te bemachtigen, leidt dat steevast tot middelmatig resultaat. Denk maar aan Red Bull cola, Heinz mosterd, Stella Artois cider enzovoort.

Apple Watch Gold Beeld REUTERS

Een brede productlijn

Weinig revolutionaire producten zijn gelanceerd met een brede lijn. Bijna ieder succesvol nieuw merk werd gelanceerd met een beperkte lijn.

De iPod werd gereleaset met één model. De iPhone met twee modellen: 4GB en 8GB. De iPad met één. En nu kiest Apple ervoor om 38 verschillende modellen van haar Watch te lanceren? Op wat slaat dat?

Advertising Age geeft één eenvoudige branding-regel mee: wanneer je een nieuw merk lanceert, hou je de dingen beter eenvoudig. Wanneer consumenten zich bewust worden van je merk en haar kenmerken kan je later andere modellen toevoegen aan je lijn. Niet tijdens de launch, alstublieft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden