Maandag 19/08/2019

Formule 1

Zelfs Hamilton geloofde niet in bandenwissel die hem overwinning bracht

Lewis Hamilton (Mercedes) probeert Max Verstappen (Red Bull) voorbij te steken op de Hungaroring. Dat lukt pas vier ronden voor het einde. Beeld Getty Images

James Vowles is onbekend bij het publiek, maar van levensbelang voor Mercedes. Hij verzint de strategie voor de race. En kijk, zonder die slimme tweede bandenwissel had Lewis Hamilton die duivelse Max Verstappen nooit geklopt in Hongarije.

Formule 1 is en blijft een hoogtechnologische sport. Voor de jongens langs de pitmuur is dat: cijferen en oplossingen zoeken. De hoofdstrateeg van Mercedes is in die discipline een van de beste, zo bewees James Vowles gisteren. Door Lewis Hamilton binnen te roepen voor een tweede bandenwissel hielp hij de wereldkampioen aan de overwinning.

Straf nummertje. Waarom? Omdat ingenieurs en strategen heel vaak proberen de koers naar hun hand te zetten met zo'n kunstgreep. Ferrari deed het in Hongarije drie keer. Plan A, dan plan B en uiteindelijk zelfs plan C. Ze schreeuwden het bij de Italiaanse renstal allemaal in het oor van hun coureurs.

Strategische koerswijzigingen leveren zelden een zege op. We moeten al terug naar de Franse grand prix van 2004 toen Michael Schumacher iedereen met verstomming sloeg door vier pitstops te maken en zo voorbij een normaal gezien ongrijpbare Renault van Fernando Alonso raakte.

Trukendoos

Vergelijkbaar scenario in Boedapest 2019. Net zoals Schumacher zonder die trukendoos in 2004 nooit voorbij Alonso was geraakt, had Hamilton gisteren in het zand gebeten als hij net als Verstappen en de meeste anderen slechts één keer was gestopt voor vers rubber.

Volgens bandenproducent Pirelli was dat de beste strategie. Dat bleek in ronde 38. Hamilton, die zich in de start vastberaden voorbij ploegmaat Valtteri Bottas had gewrongen, was met zijn iets snellere Mercedes helemaal tot onder de achtervleugel van leider Max Verstappen gereden. Klaar voor een opdracht die op de Hungaroring even moeilijk is als wijn maken van water: voorbijsteken. Tenminste als het prestatieverschil tussen de auto's niet groter is dan een seconde. Hamilton probeerde, maar sukkelde naast de piste.

Bij Mercedes snapten ze dat het zo niet zou lukken en Vowles ging aan het cijferen. In ronde 48 riep hij Hamilton binnen voor verse banden. Dat was zo verrassend dat de gezaghebbende stem van Martin Brundle "wat krijgen we nu?" brulde op de Britse televisie. Mercedes-baas Toto Wolff vroeg vier keer: "Ben je wel zeker?"

Bij Red Bull waren ze koud gepakt, de ingenieurs en de strateeg van Verstappen. Tegen dat ze ophielden elkaar onbegrijpend aan te staren, was het te laat om zelf te gaan rekenen. Zelfs Hamilton snapte het niet. Meer zelfs, hij geloofde er niet in. "Nu val ik toch veel te ver terug om hem nog bij te benen?", zei hij. Hamilton, na de race: "Zelfs na vijf ronden met die nieuwe banden zat ik nog te twijfelen, zei ik mijn ingenieur dat het nooit zou lukken. Tot hij zei: we weten wat we doen, hou nu eens op en rij gewoon helemaal op de limiet. Dat deed ik en het lukte."

Met nog vier ronden te gaan gooide Hamilton zijn Mercedes met die nieuwe, bijtgrage banden voorbij de Red Bull van Verstappen, die op zeep reed met zijn versleten rubber. Verstappen en Hamilton gingen zo hard in hun duel, zeventig ronden lang, dat de derde man op de piste op 45 seconden volgde. Of hoe de achttien andere coureurs anderhalf uur figuranten waren.

Hamilton: "Ik denk dat Niki Lauda zijn pet had afgenomen, zoals hij altijd deed als we iets gigantisch hadden gepresteerd." De Brit verstevigt uiteraard zijn leidersplaats in het WK en lijkt op weg naar zijn zesde wereldtitel.

GP van Hongarije

1. Lewis Hamilton (GBr/Mercedes)1u35:03.796

2. Max Verstappen (Ned/Red Bull-Honda)17.796

3. Sebastian Vettel (Dui/Ferrari)1:01.433

WK-stand

1. Lewis Hamilton (GBr)250 ptn

2. Valtteri Bottas (Fin)188

3. Max Verstappen (Ned)181

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden