Zondag 20/06/2021

AchtergrondWielerkledij

Zelfs de beste renners worstelen met hun regenjack op de col

Primoz Roglic komt doorweekt over de streep in de Vuelta. Hij verloor tijd door problemen met zijn regenvestje. Beeld Photo News
Primoz Roglic komt doorweekt over de streep in de Vuelta. Hij verloor tijd door problemen met zijn regenvestje.Beeld Photo News

Al fietsend een regenjasje aantrekken, veel profrenners hebben er problemen mee. Kledingsponsors zoeken naar oplossingen. ‘Maar de mouwopening groter maken gaat niet.’

De Australische renner Jai Hindley kwam er in de Giro d’Italia vorige week donderdag op de top van de Passo dello Stelvio nog net mee weg, maar de Sloveen Primoz Roglic verloor er afgelopen zondag in de Vuelta op de Puerto de Cotefablo zijn leiderstrui door. Beiden worstelden lang met hun regenjack.

Hindley kon een mouw in de wapperende wirwar van winddicht polyester maar niet vinden en kwam bijna ten val. Roglic slaagde er niet in zijn jasje dicht te ritsen en raakte vervolgens op achterstand. Is het zo moeilijk?

Het is er in elk geval niet eenvoudiger op geworden, zegt Bobbie Traksel. Als erkend slechtweerrijder won hij in winderige, ijzige en kletsnatte omstandigheden Kuurne-Brussel-Kuurne 2010, tegenwoordig is hij naast commentator voor Eurosport ook leverancier van fietskleding. Zijn uitleg: de jasjes van nu sluiten steeds strakker om het lijf. Omwille van de aerodynamica er is minder ruimte in mouw en body.

Een tikje riskanter is het ook. De meeste wielen van de fietsen zijn voorzien van halfhoge of hoge velgen, waardoor de wind er meer vat op heeft. Wat volgens Traksel ook meespeelt: veel renners zijn zo graatmager dat ze geneigd zijn eerder naar een extra kledingstuk te grijpen. Met de twee grote ronden in Italië en Spanje die dit wielerseizoen in de herfst worden verreden, is het gehannes alleen maar zichtbaarder geraakt.

Traksel: “Het ziet er klungelig uit, maar het is best lastig. Dat was zeker het geval met die wind op de Stelvio. Je moet één hand aan het stuur houden omdat het fiks waait en dan met de andere hand graaien naar je mouw. Intussen rijd je bergop, waardoor de snelheid nog eens laag is en je fiets instabiel.” Even stoppen is niet altijd een optie. Hindley moest aanklampen bij een duo dat wel snel de jasjes aanschoot, de latere Giro-winnaar Tao Geoghegan Hart en diens ploeggenoot Rohan Dennis. “Dan staat er veel druk op. Dan ga je niet stilstaan.”

Jai Hindley (witte trui) krijgt zijn jasje niet aan op de Passo dello Stelvio in de Giro. Beeld Photo News
Jai Hindley (witte trui) krijgt zijn jasje niet aan op de Passo dello Stelvio in de Giro.Beeld Photo News

Volgens ploegleider Frans Maassen was het vooral de kou in combinatie met de regen die Roglic op de Cotefablo parten speelde. De kopman van Jumbo-Visma vroeg om een extra jack. Dat kreeg hij vlak voor de top. Aantrekken lukte al moeizaam en met dikke handschoenen was het onmogelijk snel de rits te sluiten. In de afdaling verloor hij belangrijke concurrenten uit het oog. Hij zakte van de eerste naar de vierde plaats in het algemeen klassement.

Maassen: “Normaal is zoiets een formaliteit, pure routine. Nu was het bijna fataal, Primoz had hier minuten kunnen verliezen. Achteraf kun je misschien zeggen dat we al eerder de kleding hadden moeten aanreiken. Maar dit staat vast: zoiets gaat niet meer gebeuren.”

Geen klittenband

De kledingsponsor van de ploeg, AGU in Alkmaar, heeft aandacht voor het gevecht met onwillig stof. Productmanager Casper van Sijl: “Zie maar eens met hartslag 190 en in volle wind een mouwtje voor je arm te vinden. Maar de opening groter maken gaat niet. Dan gaat de boel klapperen, alsof je een parachute achter je aan hebt.”

Biedt klittenband geen soelaas voor het getob met de rits? Ook Hindleys ploeggenoot Wilco Kelderman daverde donderdag met open jack de Stelvio af. Volgens Van Sijl is het geen volwaardig alternatief. Een rits is gemakkelijker waterdicht te maken en vormt een veel stevigere sluiting. “Als je met 80 of 90 kilometer naar beneden gaat, komt er behoorlijk wat druk op te staan.” Een ander nadeel is dat het jasje bij het openvouwen hier en daar aan elkaar kleeft. Traksel weet nog een nare eigenschap van de kleefstrip: die beschadigt andere kledingstukken in de was.

Aan keuzemogelijkheden voor de renners is er geen gebrek. In de volgauto staat hun regentas, met daarin standaard jacks, windstoppers en zogeheten gabba’s, die dankzij speciaal materiaal en coating zowel ademend als waterafstotend zijn. Ook in het pakket: overschoenen, handschoenen, lange broeken en nekwarmers. Zelfs de goeie ouwe krant als wapen tegen de kou is niet helemaal verdwenen.

Hoeveel keer wisselde Traksel zelf in die helse editie van Kuurne-Brussel-Kuurne van jasje? “Niet één keer. Mijn lichaam maakt zelf heel veel warmte aan. Ik redde het met één windstopper.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234