Maandag 13/07/2020

Voetbalsponsoring

Waarom een vermogensbeheerder voetbalclubs sponsort: ‘Businessclub van vroeger is nu voetbalmatch geworden’

Marc Rasiere (CEO Belfius), Bart Verhaeghe (voorzitter Club Brugge) en Vincent Hamelink (Candriam) presenteren de nieuwe truitje en sponsor van Club Brugge.Beeld Photo News

Vermogensbeheerder Candriam legt flink wat geld op tafel om zowel bij Anderlecht als bij Club Brugge, de twee grootste voetbalclubs in ons land, shirtsponsor te worden. Wat zoekt een private banker voor de happy few in onze volkssport nummer één?

Candriam maakt een opmerkelijke intrede in ons nationale voetbal. De twee succesvolste clubs – samen veroverden Anderlecht (34) en Club Brugge (16) 50 titels – krijgen volgend seizoen dezelfde naam op de achterzijde van hun shirt gedrukt. En het gaat niet om een biermerk, een bank of een gokbedrijf dat met reclame hoopt op een groter marktaandeel bij de grote massa, maar een vermogensbeheerder. 

Candriam is een dochteronderneming van een Amerikaanse verzekeringsgroep en beheert in ons land de dikke portefeuilles van de gefortuneerde klanten bij Belfius. Een financiële speler voor de happy few, want naar schatting is slechts 1 procent van de Belgen klant bij een vermogensbeheerder. Die hanteren voor beleggingsadvies op maat namelijk hoge drempels: niet zelden een kapitaal vanaf 250.000 tot 500.000 of zelfs een miljoen euro. Volgens een rondvraag van De Tijd vorig jaar zou er in ons land ruim 400 miljard euro via vermogensbeheerders worden belegd. 

Nu is rijk volk geen uitzondering in het voetbal, te beginnen al met die 22 die tegen de bal trappen, maar toch zal de overgrote meerderheid van de voetbalfans wellicht van een kale reis terugkeren als ze bij een vermogensbeheerder gaan aankloppen.

Zakenmensen 

Waarom wil zo’n private banker zich dan linken met de twee grootste clubs van het Belgisch voetbal? Sporteconoom Wim Lagae (KU Leuven) denkt te weten waarom. “Naambekendheid is natuurlijk prioriteit nummer één bij een shirtsponsor en dat werkt wel wanneer je bij Club Brugge en Anderlecht aan boord komt. Het feit dat wij nu spreken over Candriam, een bedrijf dat tot gisteren slechts bij weinig Belgen een belletje deed rinkelen, bewijst dat. 

“Maar gewoonlijk richten de sponsors zich tot de grote massa en dat lijkt nu niet het geval. Voor een deel komt dat omdat ons voetbal toch een upgrade heeft gekregen. De evolutie dat de businessclub van vroeger waar zakenmensen samenkwamen nu de voetbalmatch is geworden, waar de businesskaartjes tijdens de viparrangementen van hand tot hand gaan, blijft zich sterk doorzetten. Bij sponsordeals horen gewoonlijk ook wel heel wat vipkaartjes en wanneer dan zo’n vermogensbeheerder om de twee weken met een delegatie vermogende klanten naar de match komt ontstaat er een kruisbestuiving. 

“Clubs zien dat graag gebeuren want de marges op die dure etentjes zijn mooi meegenomen. Anderlecht was de voorbije jaren dan wel een grote werf, maar de catering en het businessverhaal is daar wel sterk geprofessionaliseerd.”

Netwerk

Candriam beheert wereldwijd 130 miljard euro en 35 procent, zo’n 45 miljard euro daarvan, komt volgens CIO Vincent Hamelink uit België. “Dat geeft toch aan dat wij hier al geruime tijd gekend zijn bij de institutionele beleggers, de pensioenfondsen, verzekeraars en de grote bedrijven. Wij zijn al een kwarteeuw sterk in duurzaam beheer: investeren in bedrijven die een positieve impact hebben op de samenleving en die oplossingen hebben voor de klimaatuitdaging. Dat verhaal willen we ook aan een breder publiek uitdragen en daar is de sport een ideale springplank voor. We sponsoren het hockey ook al een tijdje. Voetbal is een sport met een zekere sociale kracht en zet sterk in op diversiteit. Dat zijn waarden waaraan we ons willen linken.” 

Hamelink zwijgt over Anderlecht – die deal wordt naar verluidt pas vrijdag aangekondigd – maar heeft ook hoge verwachtingen over het netwerken op Jan Breydel. “Het is niet nieuw dat een sportwedstrijd een ideale omgeving is om een netwerk op te bouwen en daar zien wij als vermogensbeheerder wel toekomst in.” 

En op termijn sluit de vermogensbeheerder niet uit dat er écht aan klantenbinding wordt gedaan bij de voetbalsupporters. Onder impuls van de gigantische berg aan spaargeld in tijden dat de rente historisch laag blijft en het succes van robotbeleggers die zich over beleggingen buigen, verschuift er ook in de wereld van de privébankiers wel een en ander. Zo kwam AXA enkele dagen geleden nog met het bericht dat beleggen met persoonlijke begeleiding voortaan al kan vanaf 100.000 euro. 

“Ik ga er ook niet van uit dat wij er alleen voor de ‘happy few’ zijn”, zegt Hamelink. “Bij ons bepaalt Belfius de voorwaarden om in te stappen, maar via pensioenfondsen en verzekeraars kan ook de grote massa wel beleggen in onze producten. En de belangstelling daarvoor stijgt toch wel in de wetenschap dat de inflatie spaargeld opvreet. Ook al is het niet als ‘private banker’: door die sponsordeals hopen we binnenkort toch voetbalsupporters als klanten aan te trekken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234