Donderdag 11/08/2022

NieuwsAutosport

Waarom de formule E zo moeilijk van de grond komt

Stoffel Vandoorne snelt in zijn Mercedes-EQ Silver Arrow 02 naar de zege op het circuit van Monaco, afgelopen weekend. Beeld Photo News
Stoffel Vandoorne snelt in zijn Mercedes-EQ Silver Arrow 02 naar de zege op het circuit van Monaco, afgelopen weekend.Beeld Photo News

De formule E wordt al jaren neergezet als de autosportklasse van de toekomst. Maar terwijl deze week weer een nieuw tijdperk werd aangekondigd, haken de grote fabrikanten af en blijven de fans weg.

Marijn Abbenhuijs

Het persbericht was ronkend. Er werd gesproken over de snelste, lichtste, krachtigste en meest efficiënte elektrische auto ooit. De Gen3, bedoeld voor de formule E, werd aangekondigd als een nieuw tijdperk. Een toekomst vol wheel-to-wheel duels in auto’s die lijken op gevechtsvliegtuigen én volledig elektrisch zijn. Wat wil je nog meer?

Het is een boodschap die autosportbond FIA al langer verkondigt. Deze elektrische autoklasse is het helemaal en misschien vervangt ze de formule 1 over een tijdje wel volledig. De bond wordt daarin gesteund door een flink aantal autofabrikanten. Onder aan het persbericht worden ze opgesomd: het Franse DS Automobiles, Jaguar, Mahindra Racing uit India, Maserati, het Brits-Chinese NIO 333, Nissan en Porsche.

Maar juist dat rijtje namen verraadt dat er aan de potentie van de formule E nu echt flink wordt getwijfeld. Want Audi, BMW en Mercedes, dat afgelopen weekend met voormalig F1-coureur Stoffel Vandoorne de E-Prix van Monaco won, zijn juist uit de klasse gestapt. En de publieke aandacht voor de sport, waarvan de competitie vol grote namen zit en waarin een hoog niveau wordt gehaald, houdt te wensen over.

Piepend gezoem

“Het probleem is dat je een emotionele factor mist”, legt Tom Coronel uit. De coureur, zelf uitkomend in de FIA World Touring Car Cup, kent de autosport op zijn duimpje en voelt wat er in de formule E ontbreekt. “De fans krijgen er geen kippenvel van. Dat is waarom het nog niet wil slagen.”

Het komt onder meer door het geluid. In plaats van brullende motoren horen toeschouwers een hoog, piepend gezoem. “Geluid is een belangrijke factor”, zegt Coronel. “Het gebrom, de vibratie, we weten allemaal dat daar de kippenvelmomenten in zitten als je langs het circuit staat. Daardoor gaat deze klasse niet vliegen. Het zal blijven bestaan, maar het gaat niet vliegen.”

Dat grote fabrikanten als Audi, BMW en Mercedes uit de klasse zijn gestapt, is ook voor Coronel een duidelijk teken. Zeker aangezien Audi en BMW binnenkort juist in de formule 1 willen stappen. “Uiteindelijk is de formule 1 het beste van beide werelden. Die klasse is hybride. Daar is elektrisch en atmosferisch goed gefuseerd. Dat is de toekomst.”

Al ziet de Nederlandse autosportcommentator Rick Winkelman ook nog steeds een toekomst voor de formule E. “De mensen willen weten hoe de elektrische auto’s zich ontwikkelen”, stelt Winkelman. “Alleen de races zijn niet heel aantrekkelijk, ondanks dat de coureurs en de technici van topkwaliteit zijn. Het zou een grote stap in de goede richting zijn als ze 100 procent op stratencircuits gaan racen, met kleinere en lichtere auto’s. Dan wordt het meer een laboratorium voor straatauto’s dan het nu is. Tot nu toe heeft deze klasse haar belofte nog niet helemaal ingelost.”

Voormalig F1-coureur Vandoorne juicht na zijn overwinning. Beeld Photo News
Voormalig F1-coureur Vandoorne juicht na zijn overwinning.Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234