Woensdag 13/11/2019

Vrouwenvoetbal

Voetbalbond en VTM geven Red Flames flinke voorzet: mediacampagne voor vrouwenvoetbal

Verdediger Tine De Caigny viert met haar Red Flames-teamgenoten een goal. Beeld Photo News

VTM gaat live vrouwen­voetbal uitzenden. Zot is dat niet, want het is big business. Nog niet bij ons, maar in grote delen van de wereld wel. In juni en juli keken wereldwijd één miljard mensen naar het WK voor vrouwen.

Vrouwenvoetbal stelt in België nog altijd niet veel voor, maar het potentieel van de sport is bewezen, dus gooit de voetbalbond er een marketingcampagne tegenaan. Van tien man en een paardenkop is het aantal toeschouwers van de Red Flames de voorbije jaren gestegen naar 3.500, maar dat kan nog altijd beter. Tijdens de kwalificatieronde voor het EK 2021 maakt de bond van alle vier thuiswedstrijden een event: dj’s in een fandorp, acties op social media en live-uitzendingen op tv, verzorgd door VTM. Wat is gelukt met de Rode Duivels moet ook met de voetbalvrouwen lukken: een hype creëren, en op die manier de liefde voor de sport aanwakkeren.

De bond doet meer dan hypen alleen en stelt volgende week ook een vijfjarenplan voor het vrouwenvoetbal voor.  Dan wordt  bekendgemaakt hoe veel budget de KBVB vrijmaakt voor vrouwenvoetbal en welke sponsors er zijn aangetrokken. Zowel op sportief, financieel als commercieel vlak wordt er werk gemaakt van een echte goeie basis. Sportief is die er al grotendeels: de Red Flames worden even professioneel begeleid als de Rode Duivels, ook zij kunnen een beroep doen op kinesisten, masseurs, dokters, koks, physical coaches en video­analisten. De bedoeling is even simpel als ambitieus: van vrouwenvoetbal een échte publiekssport maken.

Dinosaurus

Het voorbije WK bewees dat vrouwenvoetbal wel degelijk populair is. Er zaten één miljard mensen voor tv, ruim een kwart van het aantal dat naar het laatste mannen-WK had gekeken. Eén van die kijkers was Marc Degryse, die voor VTM ook in het vrouwenvoetbal als analist zal worden ingeschakeld. “Ik heb voor het eerst vrouwenwedstrijden helemaal uitgekeken,” zegt hij. “Ploegen als de VS, Engeland en Frankrijk, die kunnen echt wel voetballen. Dat gevoel had ik nooit eerder gehad. Ik hoop dat de Red Flames me in de toekomst hetzelfde gevoel geven.”

Degryse is – zoals altijd als het over voetbal gaat – eerlijk. “Ik moet zoals de meeste voetballiefhebbers nog altijd een drempel over. Maar mijn houding is wel veranderd: ik sta nu open om me te laten overtuigen. Ik heb dingen gezien waarvan ik denk: op die manier vind ik het dik oké. Sommige meisjes waren zelfs erg goed. Die kapitein van de Amerikanen, bijvoorbeeld, van haar was ik echt onder de indruk. Dat ik niet op haar naam kom, is natuurlijk veelzeggend. De beste speelster ter wereld, en ik ken haar niet. Mega Rapinoe, dat is het.”

Hoe verklaart Degryse dat gebrek aan interesse? Is dat mannelijk chauvinisme, zijn er objectieve redenen voor of is het gewoon oudemannenpraat? “Ik ben vooral bang voor het laatste. Je voelt dat de hele wereld anders over vrouwenvoetbal begint te denken en ik wil echt niet als een soort dinosaurus achterophinken.”

Tempo en referenties

“Er zijn twee problemen”, vindt Degryse. “Het eerste is het tempo, het tweede is het gebrek aan vergelijkingspunten. Vrouwen zijn niet zo snel als mannen en in het voetbal merk je dat heel erg. Maar dat tempo­verschil heb je bij de mannen ook. Als ik een wedstrijd in de Champions League zie, en erna één uit de Belgische competitie, dan erger ik me soms ook aan de traagheid. Alleen, dat kan ik kaderen. Bij de mannen kan ik zeggen: voor de Belgische competitie is dit een goed niveau. In het vrouwenvoetbal heb ik nog geen referentiepunten. Dus is mijn oordeel ook nog niet helemaal correct. Maar daar ga ik dus werk van maken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234