Maandag 10/05/2021

WedstrijdverslagGP van Bahrein

Verstappen doet mee voor de titel

null Beeld AP
Beeld AP

De seizoensopener baarde heuglijk nieuws. In het middenveld zijn ze elkaar allemaal waard. In Bahrein werd dus een serieus potje gekoerst tussen de Ferrari’s, McLarens, Aston Martins en Alpines. Maar, veel belangrijker: Red Bull heeft de kloof gedicht.

Meer is eigenlijk niet nodig. Gewoon twee teams die aan elkaar gewaagd zijn. Zijn we sinds 2014 gespeend van gebleven, sinds de invoering van het nieuwe reglement met hybride motoren. Mercedes was sindsdien altijd een maatje te groot. In het begin voor Ferrari, sinds vorig jaar voor Red Bull. Maar nu is het zo ver. Ze zijn elkaar helemaal waard.

Hoe dat komt, lees je hieronder. Maar, belangrijker: het resultaat van twee teams met gelijke wapens is dat het spel plots veel boeiender wordt. Dat creëert races waarin je na driekwart afstand nog niet weet wie zal winnen. Zelfs geen vermoeden hebt. Wat zeggen we: we wisten het in de voorlaatste ronde nog niet. Zelf hadden we ons geld op Verstappen gezet, maar met nog drie ronden te gaan reed hij met alle vier wielen over de uiterste rand van de piste, toen hij Hamilton voorbijging. De wedstrijdleiding verplichtte hem meteen de leiding terug te geven. Het spoot Hamilton vol met adrenaline, en de nieuwere banden van Verstappen hadden hun grootste voordeel op die van Hamilton ondertussen ingeleverd. Resultaat: Hamilton-Verstappen 1-0.

Verloren op strategie

Oké. Verstappen had moeten winnen. De Red Bull was in Bahrein immers een zucht sneller dan de Mercedes. En Verstappen verloor het ook niet met die ene fase toen hij te breed ging. Neen, Red Bull verloor op strategie, met vooral een eerste pitstop die veel te laat kwam: toen Hamilton (tot dan tweede) met zijn verse banden buitenkwam, was hij 3,5 seconden sneller dan Verstappen. Genoeg om zijn achterstand in één ronde om te buigen in een voorsprong. Verstappen maakte zijn pitstop en kwam weer buiten om te zien dat hij plots achtervolgde in plaats van leidde. Verstappen, na afloop: “Dat is iets dat we zeker moeten bekijken.”

Dat ‘iets’ bleek dat Red Bull te weinig goede en vooral juiste banden opspaarde voor de race, iedere coureur krijgt voor het hele weekend maar een bepaald aantal banden. En Verstappen, hij foeterde niet op zijn team, maar bleef er diplomatisch bij: “Natuurlijk ben ik ontgoocheld, maar je moet ook de goede kant bekijken. Het is duidelijk dat ik dit jaar echt meedoe. Vorig jaar waren we door het dolle heen geweest met dit resultaat...”

In Bahrein werd inderdaad duidelijk dat Max Verstappen voor het eerst een volwaardige kandidaat voor de wereldtitel is. En neen, het verschil zal niet gemaakt worden door talent. Wat Hamilton – zijn positie verdedigend – en Verstappen – zijn jacht in de laatste 16 ronden – lieten zien, dat kunnen momenteel alleen die twee. Wie de beste is, dat bepalen alleen de omstandigheden van het moment. Of hoe het verschil zal gemaakt worden door strategie en de capaciteit van beide teams om hun auto te laten evolueren.

Hamilton kreeg het laatste woord op de persconferentie. En glunderde. “Ik lees vaak dat ik alleen maar win omdat ik de beste auto heb. Welnu, vandaag heb ik het ongelijk van al die criticasters toch maar mooi bewezen...”

Hamilton (voor) en Verstappen maakten er een spannende race van. Beeld Photo News
Hamilton (voor) en Verstappen maakten er een spannende race van.Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234