Zaterdag 06/03/2021

Wielrennen

Veiligheidsmanager op komst in de koers

Sprinter Fabio Jakobsen vliegt in de dranghekken na een incident met Dylan Groenewegen in de Ronde van Polen, op 5 augustus 2020. Beeld AP
Sprinter Fabio Jakobsen vliegt in de dranghekken na een incident met Dylan Groenewegen in de Ronde van Polen, op 5 augustus 2020.Beeld AP

Wielerploegen drukken een reglementswijziging door bij de UCI om de sport veiliger te maken. Maar over de goedkeuring van parcoursen liggen de standpunten nog ver uit elkaar.

Steven Kruijswijk crashte in de Dauphiné in een put in het wegdek. Remco Evenepoel crashte in Lombardije in het ravijn. De vreselijke beelden van de crash van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen blijven ook op ieders netvlies.

Trop is te veel, vonden de ploegleiders Richard Plugge (Jumbo-Visma) en Patrick Lefevere (Deceuninck-QuickStep). Met de steun van Carsten Jeppesen (Ineos) en Iwan Spekenbrink (Sunweb/DMS) kregen ze voor de start van de Tour in Nice renners, organisatoren en UCI rond de tafel. Het was voorzitter David Lappartient zelf die aanschoof.

We zijn inmiddels december en een reglementswijziging is in de maak. Ze gaat over de opstelling en de vorm van dranghekken, over finishbogen die minstens even breed moeten zijn als de weg, over bidons die niet bij elke bult uit de houder springen en alleen op daartoe voorziene plekken worden weggegooid. Reglementswijzigingen daarover lagen woensdag op tafel bij de UCI.

Maar over het belangrijkste, de veiligheid van de parcoursen, loopt de discussie nog. “Sommige organisatoren doen het goed, anderen doen het niet goed”, zegt Plugge. Lefevere zag in Polen hoe Jakobsen door een manoeuvre van Dylan Groenewegen met 80 kilometer per uur door de afsluiting werd gejaagd. “De organisator is daar in de fout gegaan, de UCI en Groenewegen natuurlijk. Maar als dader werd het hem wel heel gemakkelijk gemaakt.”

Kennis van F1

De UCI wil een veiligheidsmanager aanstellen die de parcoursen moet keuren. Ploegleiders vrezen dat dit niet volstaat. “Eén veiligheidsmanager, dat is wel heel weinig”, vindt Plugge. 

En is die persoon wel onafhankelijk, vraagt Lefevere. “De ASO had twee vertegenwoordigers in de werkgroepen. Zij zeggen: ‘Veiligheid, dat is goed en wel, maar wat met Parijs-Roubaix?’ Iedereen weet dat Parijs-Roubaix op bepaalde plekken erg onveilig is. Dat hoort erbij, zegt de ASO. Is dat altijd zo? Ik wil iemand die zich niet laat afleiden door een goede fles wijn of een etentje in een sterrenrestaurant, maar gewoon zegt: ‘Dit kan niet!’”

Plugge: “In 2008 heeft de UCI de Cycling Anti Doping Foundation gesticht, die onafhankelijk kon opereren. Zo’n orgaan moeten we ook voor de veiligheid van de parcoursen hebben. Zo is het in de formule 1 gegaan, in de Moto GP, in het skiën.” Heel concreet denkt Plugge eraan om expertise te halen bij de F1. “Daar hebben ze echte veiligheidsexperts. Als we die knowhow combineren met input van een aantal oud-renners komen we heel ver.”

Ook Lefevere wil ex-renners inzetten. “De gemeenste sprinters, zij die vroeger de echte stropers waren, kunnen nu de beste boswachters zijn.”

Zover is het nog niet en de tijd dringt. Over minder dan twee maanden begint het nieuwe seizoen. Plugge: “We zitten nu nog op twee sporen, we denken nog niet gelijk. Maar natuurlijk wil ook de UCI dat het wielrennen veiliger wordt. Als teams kunnen we de komende twee maanden nog goed doorpakken. Dit gaat zeker lukken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234