Donderdag 01/06/2023

NieuwsFormule 1

Veeleisende Verstappen gaat voor 11 op 10 in Silverstone

De F1-coureurs poseren op het circuit in Silverstone. Beeld REUTERS
De F1-coureurs poseren op het circuit in Silverstone.Beeld REUTERS

De grand prix in Silverstone heeft dit weekend een primeur: de sprintrace. Het biedt Max Verstappen de kans om nog meer WK-punten te pakken dan normaal. Hoe werkt het juist?

Marijn Abbenhuijs

“Ik hoop natuurlijk dat ik met 29 punten uit dit raceweekend kom”, zei Verstappen eerder deze week in een interview met het Engelse Sky Sports. Hij keek er bloedserieus bij. Het was ook geen opmerking van een streberige leerling die een 10 heeft gehaald voor Engels en de volgende keer een 11 wil, wetende dat dat niet kan. Nee, waar voor Verstappen de perfecte race tot de GP van Oostenrijk van ruim anderhalve week geleden 26 punten kon opleveren, liggen er dit weekeinde daadwerkelijk drie meer voor het oprapen.

Waarom? Vanwege de introductie van de sprintrace. Voor het eerst in de historie van de formule 1 wordt er een extra wedstrijd toegevoegd aan een grand prix. Een korte wedstrijd welteverstaan, die op het circuit van Silverstone voor meer spanning en spektakel moet zorgen.

Het gooit het traditionele programma van een F1-weekend overhoop, want ook de normale kwalificatie staat gewoon op het programma. Die wordt een dag naar voren gehaald en vindt vandaag plaats. Tijdens de kwalificatie strijden de coureurs om de beste plek op de startgrid tijdens de sprintrace, die morgen wordt gereden.

Eigen tactiek

De sprintrace is 100 kilometer lang, wat op Silverstone neerkomt op zeventien ronden. Tijdens de race mogen de coureurs zelf bepalen of ze een pitstop maken of niet. De winnaar van de sprintrace krijgt drie WK-punten, de runner-up verdient twee punten en de nummer drie krijgt er één. Tegelijkertijd is de uitslag van de sprintrace de startvolgorde voor de traditionele grand prix van zondag. Er staat dus nogal wat op het spel tijdens dit nieuwe onderdeel.

null Beeld ANP Graphics
Beeld ANP Graphics

Dat zorgt behalve voor extra spanning ook voor veranderingen op technisch vlak. Het bandenreglement is namelijk aangepast. Tijdens de kwalificatie vandaag rijden alle coureurs op zachte banden. Tijdens de sprintrace en de grand prix mogen ze zelf kiezen op welke bandensoort ze starten, waar het normaal verplicht is om aan een GP te beginnen met de banden waarmee de coureurs het tweede gedeelte van de kwalificatie hebben afgesloten.

Met het toevoegen van de sprintrace krijgen de coureurs dus minder beperkende technische regels opgelegd. Ze worden vrijer gelaten in het bepalen van hun strategie in de jacht op zo veel mogelijk punten.

En daar gaat de leider in het wereldkampioenschap maar al te graag mee aan de slag. Voor de veeleisende Verstappen is het ook lekker dat het op Silverstone nog een stap beter kan dan anderhalve week geleden. In Oostenrijk reed hij voor het eerst in zijn carrière de perfecte race. Door zijn zege én de snelste raceronde pakte hij 26 punten. In Engeland wil hij een 11. En dat kan nog ook.

De drie sprintraces van dit seizoen, na Silverstone ook in Italië en in Brazilië, zijn een experiment. Later wordt bekeken of deze opzet verder wordt uitgerold.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234