Zondag 11/04/2021

NieuwsJupiler Pro League

VAR zelf ontevreden over beeldkwaliteit in busje

KV Mechelen-aanvoerder Rob Schoofs vertrekt uit buitenspel bij de beslissende fase op het Kiel, zondagavond. Beeld GOYVAERTS/GMAX AGENCY
KV Mechelen-aanvoerder Rob Schoofs vertrekt uit buitenspel bij de beslissende fase op het Kiel, zondagavond.Beeld GOYVAERTS/GMAX AGENCY

De videoref wekt frustratie bij de profclubs, maar is soms onterecht de pispaal. Hij is afhankelijk van pover camerawerk of miscommunicatie. Brengt het VAR Replay Centre in Tubeke volgend seizoen beterschap?

Elke maandag is het uitkijken naar de duiding van Frank De Bleeckere. Namens het Referee Department bespreekt hij betwiste fases en VAR-interventies. Meest frappant dit weekend was het duidelijke buitenspel bij de winnende goal van KV Mechelen in blessuretijd, geïllustreerd met camerabeelden van ‘slachtoffer’ Beerschot. Rob Schoofs lijkt een halve meter buitenspel te staan. “Hoe kan het dat de VAR dat niet ziet?”, klonk het op het Kiel.

Het Referee Department pleitte de VAR vrij: hij kon de goal niet afkeuren omdat hij de laatste Beerschot-verdediger en Schoofs niet samen op één beeld had en er dus geen lijn kon getrokken worden. Over de Beerschot-video, gemaakt via een Hudl-breedbeeldcamera aan het stadion, beschikte de VAR niet. In het busje hadden ze niet de wapens om juist te oordelen. De hoofdref moest zich dus baseren op de lijnrechter en die had niet gevlagd.

Het pijnlijke voorval wijst erop dat de VAR afhangt van de geleverde beelden via het camerawerk in de stadions. In de buik van de VAR valt daarover onvrede te horen. In kleinere affiches in 1A krijgt de VAR slechts beelden via 5 of 6 camera’s binnen, bij topwedstrijden ligt dat aantal tussen 10 en 23 camera’s. Om buitenspel via ‘de lijn’ vast te stellen, volstaan in principe de drie gekalibreerde camera’s: de hoofdcamera centraal aan het veld en de twee camera’s aan de zestienmeterlijn van beide strafschopgebieden. Op Beerschot moest de centrale camera, mede door het lagere dak, van iets dichterbij filmen, waarbij de bewuste fase niet over het hele veld gekadreerd was.

Meer camera’s kunnen helpen om niet alleen buitenspel, maar ook de meest betwiste interpretatieve fases zoals handspel, brute tackles of strafschoppen vanuit verschillende hoeken te bekijken. Ter vergelijking: in Champions League-duels beschikt de videoref over 14 tot 29 camera’s, op het WK in 2018 stonden 33 camera’s.

Mindere beeldkwaliteit

Binnen de VAR klinkt ook wrevel over verouderde camera- en kabeltechnologie. De beelden in het VAR-busje zijn in een lagere resolutie dan de beelden die de kijker in de huiskamer ontvangt. Eleven Sports gaf als tv-rechtenhouder de productie in handen van het Spaanse bedrijf Mediapro. De communicatie tussen de cameraregie en de VAR loopt dit seizoen wat stroever omdat sommige werklui alleen Spaans spreken – niet bevorderlijk bij een snelle afstemming over betwiste fases.

Eleven Sports en Mediapro zaten vorige week samen met de VAR-leiding en de Pro League om de samenwerking te optimaliseren. Eén contact tussen de VAR en de productie zou de communicatie moeten verbeteren. Ook heeft Mediapro zich geëngageerd om de opstelling voor wedstrijden een uur te vervroegen, om de kalibrering van de camera’s ruim voor de aftrap te doen. Mediapro zal blijven investeren in de modernste technieken, klinkt het. De rechtenhouder wijst er wel op dat er eigenlijk geen formeel kader bestaat voor het leveren van diensten aan de VAR. Bindende afspraken daarover kunnen meer duidelijkheid bieden.

Mogelijk is er volgend seizoen beterschap met het VAR Replay Centre in Tubeke. Niet langer opereren de videorefs dan in een ‘busje’ aan het stadion, alle beelden komen samen in een centraal systeem in het hoofdkwartier van de voetbalbond. Hetzelfde gebeurt in Nederland in Zeist en in Duitsland in Köln.

Het Replay Centre is nog in volle opbouw, maar testen van beeldkwaliteit zijn al aan de gang. De refs schakelen volgend seizoen ook over naar een zuiverder communicatiesysteem (Riedel). Op termijn denkt het Referee Department aan vaste, op elkaar afgestemde VAR-trio’s, maar daarvoor wil het eerst nog meer videorefs opleiden. (BF)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234