Zondag 19/09/2021

NieuwsTour de France

Van Aert vloekt en Van der Poel vliegt in tijdrit: ‘Op dit parcours moest je constant over je limiet gaan’

Zwoegend rijdt Wout van Aert (Team Jumbo-Visma) naar de meet in Laval. Beeld BELGA
Zwoegend rijdt Wout van Aert (Team Jumbo-Visma) naar de meet in Laval.Beeld BELGA

Gelijke snelheid, gelijke tussentijden, gelijke prestatie. Wout van Aert en Mathieu van der Poel reden nagenoeg een identieke tijdrit. Maar wat een verschil in gevoel: een grote teleurstelling voor de Belg, een triomf voor de Nederlander.

Het gebeurt zelden dat Wout van Aert (26) geen zin heeft om te praten, maar gisteren was zo’n dag. Waar het moest gaf hij een kort woordje uitleg, maar dan wilde hij zo snel mogelijk naar zijn hotel. “Sorry, het is een grote ontgoocheling”, zei hij.

Van Aert reed geen slechte tijdrit. Vierde (op 0:30) is geen drama, maar het is niet wat hij ervan had verwacht. “Objectief moet je zeggen dat hij nog altijd een van de beste tijdrijders van het peloton is”, zei performance coach Mathieu Heijboer. “Maar zo voelt het nu natuurlijk niet. Wout wilde winnen en als het kon geel pakken.”

“Daar was ik twee keer ver van”, zuchtte Van Aert. “Het parcours lag me, maar ik had van in het begin niet het gevoel waarop ik had gehoopt. Ik voelde meteen dat ik geen overschot had. Op dit parcours moest je constant over je limiet gaan, om tussenin telkens snel te recupereren. Daarvoor moet je heel goed zijn en dat was ik niet.”

Heijboer had daar een heel logische verklaring voor. “Deze tijdrit weerspiegelt de moeilijke voorbereiding die Wout heeft gehad. Natuurlijk is dit de blindedarmoperatie die speelt. Wout is nog niet op zijn best.”

Dat is iets om zich zorgen over te maken, toch? Over vier weken rijdt Van Aert de olympische tijdrit in Tokio: is het wel realistisch om daar voor een medaille, en liefst goud, te gaan? Heijboer meent van wel. “Wout wordt hier vierde met een slecht gevoel. We zouden een veel groter probleem hebben als Wout vierde was geworden met een goed gevoel. Dan was er geen verbetering meer mogelijk. De tweede tijdrit aan het einde van de Tour wordt een veel belangrijkere indicatie.”

Wout van Aert:
Wout van Aert: "Ik voelde meteen dat ik geen overschot had."Beeld BELGA

Beter worden in de Tour: het lijkt onmogelijk. Een renner kan minder snel kapot gaan dan een concurrent, maar echt groeien? “Kan wel”, zegt Heijboer. “We weten al lang dat de Spelen een groot doel zijn voor Wout. Hij heeft hier een heel specifieke opdracht. Hij moet zich niet elke dag uit de naad rijden. Wout zal ook tijd nemen om in de koers te recupereren.”

In afwisseling met dagen waarin hij er vol voor gaat. “Vanaf nu probeer ik in de sprint”, zei hij gisteren. Aan geel denkt hij niet meer. De dertig seconden achterstand op Mathieu van der Poel zijn vandaag en morgen niet meer te overbruggen, en daarna trekt de Tour de bergen in. Dat spel is gespeeld.

“Wout gaat niet alleen sprinten”, zei Heijboer. “Misschien gaat hij ook aanvallen. We hebben nog steeds die gele droom in Parijs. Het wordt heel moeilijk, maar we geven niet op. Wout maakt deel uit van het plan om die droom nog waar te maken.” Mag Van Aert onrust stoken en ondertussen een rit proberen te winnen vanuit het offensief? Of wordt hij straks vooruitgestuurd in een groter tactisch plan met Primoz Roglic? Heijboer, mysterieus: “De Tour is nog niet voorbij voor Wout.”

Van der Poel met speciale wielen

Heel anders was de sfeer bij Alpecin-Fenix. Daar hadden ze er alles aan gedaan om hun kopman in de best mogelijke omstandigheden aan de start te brengen. “Tot middernacht hebben ze aan mijn fiets zitten sleutelen”, vertelde Van der Poel (vijfde op 0:31). Hij lag toen al lang in bed, maar sportief manager Christoph Roodhooft en performance manager Kristof De Kegel bleven dingetjes aanpassen om de fiets zo aerodynamisch mogelijk te maken.

Van der Poel kreeg een gloednieuw tijdritstuur waarop zijn armen iets meer comfort hadden. Hij kreeg een nieuwe helm die nog minder wind ving. Er werden maandagnacht zelfs speciale, ultrasnelle wielen uit Andorra overgebracht. Die waren niet van het merk waarop de ploeg normaal rijdt (Shimano), maar de sponsor gaf toestemming om af te wijken van het normale gezien de ongewone omstandigheden. Een Nederlandse hoteluitbater voerde de twee wielen 900 kilometer naar het noorden “uit sympathie voor de kampioen Van der Poel”.

Mathieu van der Poel blijft in het geel. Beeld Photo News
Mathieu van der Poel blijft in het geel.Beeld Photo News

Pittig detail: de wielen zijn mee ontwikkeld en deels betaald door Ineos en niet zomaar vrij op de markt te verkrijgen. De producent liet ze oppikken bij renner Cameron Wurf, die voor de Britse ploeg rijdt en in Andorra woont. Hij had nog een reservepaar liggen en wist niet waarom hij de wielen precies moest inleveren. Een behoorlijk ingewikkelde constructie dus. “Dat is de freak in Roodhooft”, grijnsde Van der Poel.

Hoeveel verschil de wielen gisteren gemaakt hebben, zullen we nooit precies weten. Maar het bewijst wel hoe graag ploeg en renner die gele trui wilden houden. Ook Van der Poel steeg boven zichzelf uit. Hij traint nooit met de tijdritfiets. “Het was de derde keer dat ik er dit jaar mee reed”, zei hij. De eerste keer was in Tirreno-Adriatico, toen werd hij 67ste op één minuut en één seconde van Van Aert. De tweede keer was in de Ronde van Zwitserland, toen werd hij 25ste. En nu vijfde.

“Het was een parcours dat me heel goed lag”, zei Van der Poel. “Maar toch heb ik mezelf verrast. Ik denk dat ik een van mijn beste dagen ooit op de fiets had.” De kopman van Alpecin-Fenix gelooft dat hij zijn trui nog maximaal twee dagen kan houden. “Dit weekend ben ik hem kwijt aan een klimmer”, zei hij. Maar dat vindt hij oké. “Ik ben hier heel trots op. De trui gaf me vleugels. Ik ga me dit nog lang herinneren.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234