Dinsdag 03/08/2021

WedstrijdverslagTirreno-Adriatico

Van Aert krijgt eindzege in Tirreno niet cadeau

Wereldkampioen Julian Alaphilippe haalt het nipt voor Mathieu van der Poel (l.) en Wout van Aert (r.) in aankomstplaats Chiusdino. Beeld EPA
Wereldkampioen Julian Alaphilippe haalt het nipt voor Mathieu van der Poel (l.) en Wout van Aert (r.) in aankomstplaats Chiusdino.Beeld EPA

Het was een stresserende oefening in het behouden van de leiderstrui. Wout van Aert doorstond de test met verve. Winnen lukte dit keer niet in Tirreno-Adriatico, Julian Alaphilippe en eeuwige rivaal Mathieu van der Poel sprintten net iets sneller.

Op 35 kilometer voor de streep dachten weinigen dat Wout van Aert na deze tweede etappe nog in de blauwe leiderstrui zou staan. Egan Bernal ging in de aanval. En hij reed hard. Van Aert zette twee ploegmaats op kop: Tobias Foss en Timo Roosen. Van Aert zei dat ze hard moesten rijden, maar ook niet zo dat ze het niet lang konden volhouden. Bernal, die nog het gezelschap van Kasper Asgreen en Jasper De Buyst had, werd vier kilometer verder weer gegrepen.

Waarop Pavel Sivakov aanviel. Sivakov is een ploegmaat van Bernal bij Ineos. Plots reed een indrukwekkend gezelschap vooraan: Sivakov, João Almeida, Mikel Landa en Simon Yates.

“Ook die vlucht hebben we onder controle gehouden”, zei Van Aert. Het achtervolgen zou dit keer wel een stuk langer duren. “Petje af voor mijn ploegmaats. Als die aanvallen komen is het moeilijk om rustig te blijven. We waren erop ingesteld om niet op alles te springen wat bewoog. Er stond druk op de ploeg. We hebben beslist om samen te blijven. Ik denk dat we dat goed hebben gedaan.”

Nog één renner bleef voorop. Het was de Portugees Almeida uit de ploeg van Patrick Lefevere, die vorig jaar de leiderstrui in de Giro d’Italia droeg. Tot dan stonden Van Aert en zijn ploegmaats er alleen voor om de achtervolging te voeren. Of Van Aert dan toch niet een beetje ongerust werd? “Het duurde erg lang voor we hulp kregen. Maar het gezond verstand zegt dat op een bepaald moment andere teams de eindzege niet zomaar laten liggen. UAE is hier ook om te winnen. Die gaan niet zomaar tijd geven aan renners als Almeida of Yates. Ik had er vertrouwen in, ook al was het laat, dat die hulp er zou komen.”

Van der Poel zwaar ontgoocheld

UAE, de ploeg van Tadej Pogacar, dichtte inderdaad de laatste kloof. Of bijna. In de slotkilometer draaide Geraint Thomas de gashendel helemaal open. Het was nu Van Aert tegen de rest. “Thomas maakte er een erg lange sprint van. Dat was niet in mijn voordeel. Ik zat al op de limiet, zoals iedereen waarschijnlijk. Julian Alaphilippe nam dan snel een paar lengtes. Ik geraakte niet in zijn slipstream. Hij was sterker. Ik was niet goed genoeg om te remonteren. En dan kwam Mathieu van der Poel ook nog voorbij.”

Wat een podium stond er daar op het einde van de tweede rit! 1. Julian Alaphilippe. 2. Mathieu van der Poel. 3. Wout van Aert. Het zijn de beste klassieke renners van de wereld. Van Aert kon leven met zijn derde plaats: “De sterkste heeft gewonnen.” Van der Poel dacht daar anders over. Hij was zo ontgoocheld dat hij geen journalist meer te woord wilde staan. En Alaphilippe glunderde, in zijn trui van wereldkampioen.

Van Aert laat de spumante knallen op het podium. Beeld Photo News
Van Aert laat de spumante knallen op het podium.Beeld Photo News

Van Aert weet wat hem de komende dagen nog te wachten staat. Er worden in deze Tirreno geen cadeaus gegeven. “Die had ik niet verwacht. En ze wachten duidelijk niet tot zaterdag om het ons moeilijk te maken.”

Morgen is de rit met aankomst op Prati di Tivo, een col van 13,8 kilometer lang en 1.450 meter hoog. Gemiddeld stijgt hij 4,5 procent. Dat wordt de echte lakmoesproef voor de klassementsrenner in Wout van Aert. Komt hij die zonder kleerscheuren door, dan is hij heel dicht bij de eindzege.

Van Aert zal dan weer op zijn ploegmaats moeten rekenen. Maar zitten de beste helpers (Kruijswijk, Bennett, Oomen) nu niet in Parijs-Nice? Hij zegt zich geen zorgen te maken. “Je moet deze tweede etappe niet onderschatten. Die was lastig en we hebben de boel onder controle gehouden. We hebben geen ploeg zoals Ineos, die een echt trein kunnen maken in de cols. Maar Foss is een heel goede klimmer die lang bij mij kan blijven. Gesink is een diesel die elke dag beter wordt. Op die mannen ga ik de komende dagen kunnen rekenen. Zolang het hard fietsen is, hebben we wel genoeg paardenkracht.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234