Dinsdag 20/04/2021

Veldrijden

Uitkijken naar effect-Van Aert: veldrijden kan sportief en commercieel goeie zaak doen met rentree

Wout van Aert bereidt zich in het Kempense zand voor op het crossseizoen. Beeld ©kramon
Wout van Aert bereidt zich in het Kempense zand voor op het crossseizoen.Beeld ©kramon

Wout van Aert (26) maakt zaterdag zijn rentree in het veld. De eer is voor de Urban Cross in Kortrijk. Het is een moment waar velen naar uitkijken, maar gaat zijn komst ook iets wezenlijks veranderen? Wat zijn de sportieve en commerciële verwachtingen?

Sportief: achterstand op concurrentie, of toch niet?

Hoe zit het met de vorm van Wout van Aert? Het is de hamvraag voor zaterdag. Bondscoach Sven Vanthourenhout had de voorbije weken geregeld contact met de renner. “Zijn vormcurve is wat gezakt na de klassiekers, maar het is zeker geen diepe val”, vertelde hij in de podcast ‘De Tribune’.

Vanthourenhout denkt dat Van Aert de meeste moeite zal hebben met de explosieve versnellingen. De intervalinspanningen, het optrekken na elke bocht. “Dat zal hij voelen.”

Volgens onze analist Niels Albert zal ook de techniek van Van Aert nog niet op punt staan. “Aan een crossfiets moet je wennen”, zegt hij. “En je moet ook wennen aan het typische draaien en keren. Elke crosser heeft een paar wedstrijden nodig om het goede gevoel te vinden, om te weten hoe snel hij door een bocht kan gaan.”

Maar noch Albert noch Vanthourenhout besluit op basis daarvan dat Van Aert zaterdag kansloos is – te veel klasse, weet u wel. Volgens Erwin Vervecken, ex-wereldkampioen en organisator in Kortrijk, speelt het parcours straks in zijn voordeel. “Kortrijk is een vrij snel parcours, niet te technisch, niet te veel modder, geen schuine kanten, er zijn wel balken: het is een goeie plek om te beginnen. Er zijn een paar lange stroken en een brug waarop Van Aert zijn power kwijt kan. Ik zal niet verbaasd zijn als hij meedoet voor winst.”

“Zijn aanwezigheid is sowieso een meerwaarde”, zegt Vanthourenhout. “Wout zorgt voor extra uitstraling en als een ander wint krijgt zijn zege extra cachet.”

Commercieel: wat gebeurt er met de kijkcijfers?

“Het is uitkijken of er een effect-Van Aert gaat zijn”, zegt Vervecken. “Gaan er meer mensen tv kijken nu hij meedoet? Wij hopen dat, want de cijfers zijn belangrijk als je nieuwe sponsordeals gaat maken. Normaal zou je ook iets kunnen leren uit de toeschouwersaantallen – vorig jaar was er opmerkelijk veel volk bij zijn debuut in Loenhout – maar in coronatijden valt die factor uiteraard weg.”

Vervecken weet wel dat de aanwezigheid van Van Aert commercieel een interessante zaak is. “Voor de sponsors in Kortijk is het fijn dat hij erbij is. Hetzelfde voor de stad. Zij krijgen toch de primeur. Ik ga niet zeggen dat andere crossen jaloers zijn, maar ik weet wel dat iedereen Wout graag als eerste aan de start had gehad. Het is iets speciaals, maar je moet als organisator ook geluk hebben. Dat het Kortrijk is geworden, komt ook doordat die cross past in zijn planning. Als Wout twee weken langer had willen rusten, was dit niet mogelijk.”

Vervecken benadrukt dat sportmarketingbureau Golazo niet extra betaald heeft om Van Aert aan de start te krijgen in Kortrijk. “Er is een totaalpakket onderhandeld met de renner. Daarin zitten een reeks crossen, maar ook een aantal wegwedstrijden. Als ik lees dat Wout 10.000 euro per cross krijgt, kan ik zeggen dat dat niet relevant is.”

De terugkeer van Van Aert kan je niet lossen van wat over twee weken volgt: dan maakt ook Mathieu van der Poel zijn rentree. “Dan kan je weer een effect zien”, zegt Vervecken. “Maar verwacht daar ook geen wonderen van: de mensen hopen natuurlijk op mooie duels tussen die twee, zoals drie en vier jaar geleden, maar het verhaal is hen ondertussen wel bekend. Je zou pas een echte schok krijgen als iemand als Julian Alaphilippe of Peter Sagan plots zou gaan meecrossen. Dat zou zo verrassend zijn dat je wellicht spectaculaire dingen zou zien in de kijkcijfers en misschien ook bij de sponsors.” (BA)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234