Donderdag 02/02/2023

NieuwsAntwerp FC

Sponsors van Antwerp struikelen wel over aanstelling Overmars

Antwerp-spitsen Michael Frey en Mbwana Samatta vieren een goal, met de sponsors duidelijk zichtbaar op hun shirts. Beeld BELGA
Antwerp-spitsen Michael Frey en Mbwana Samatta vieren een goal, met de sponsors duidelijk zichtbaar op hun shirts.Beeld BELGA

Drie sponsors haken al zeker af na de komst van Marc Overmars als technisch directeur bij Royal Antwerp FC. Wellicht volgen er nog. ‘Ik voel me gepakt door Paul Gheysens.’

ABD en SDD

De aanstelling van Marc Overmars, die anderhalve maand geleden moest vertrekken bij Ajax na grensoverschrijdend gedrag, blijft beroeren. Ook bij de sponsors. Nadat die hun ongenoegen openlijk hadden geuit, kwam Antwerp met een communiqué.

“Hoewel we als club een weloverwogen beslissing namen, zijn we er niet in geslaagd om dat eerder deze week glashelder toe te lichten”, klonk het. “Wij hebben een cruciale fout gemaakt in onze aankondiging. Het welzijn van al onze medewerkers staat centraal in onze werking. We hebben dan ook sinds jaren een gedragscode waarin heel nadrukkelijk is beschreven dat er geen plaats is voor ongepaste opmerkingen of gedrag.

“We hebben met Overmars wel degelijk diepgaande gesprekken gevoerd over zijn periode bij Ajax en de zaken die daar gebeurd zijn. We hebben ook ondubbelzinnige contractuele afspraken hierover gemaakt.”

Kettingreactie

Hoofdsponsor Ghelamco, het bedrijf van clubeigenaar Paul Gheysens, zal zijn ongenoegen niet laten blijken. Alle anderen stellen zich vragen bij de komst van de Nederlandse sportief directeur. Sterker zelfs: in een soort kettingreactie besloten drie sponsors gisteren te breken met Antwerp.

Select Group, een humanresourcesonderneming, zal het contract na dit seizoen niet verlengen. “De keuze om Overmars nu reeds te benoemen druist in tegen onze normen en waarden.”

Na Select Group volgde havenbedrijf Descroes, dat al drie jaar partner is van Antwerp. “Wij willen een duidelijk signaal geven dat wij niet denken als het Antwerp-bestuur”, vertelt mede-eigenaar Maxim Van Hoorebeeck. “We hebben op dit moment nog een overeenkomst van twee jaar met de club. Maar zelfs al leggen zij ons een boete op voor het verbreken van ons contract, dan nog houden wij het been stijf. Het is jammer dat de aanstelling van Overmars niet eerst besproken is met de sponsors.”

Voor alle duidelijkheid: een club is niet verplicht om zijn sponsors in te lichten over het sportieve beleid. Al had Antwerp dat in dit geval misschien beter gedaan.

Als derde dominosteentje viel Federale Verzekering. Zij blazen hun sponsordeal per direct op. “We vernamen de aanstelling van Overmars enkel via de pers, wat we betreuren.”

Marc Overmars bij zijn voorstelling als technisch directeur. Beeld Photo News
Marc Overmars bij zijn voorstelling als technisch directeur.Beeld Photo News

Dat de sponsors op hun achterste poten staan hoeft niet te verbazen. “Bedrijven hebben tegenwoordig veel meer aandacht voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid”, zegt Jeroen Wils, bedrijfsexpert en schrijver van De reputatiecoach. “Ze zijn verplicht om rekening te houden met de morele verontwaardiging. Het publiek, hun consumenten en hun aandeelhouders verwachten dat. Een bedrijf moet zich sinds een vijftal jaar, voornamelijk door sociale media, steeds meer bezighouden met diversiteit en inclusie.”

Druk neemt toe

Naast sponsors Select Group, Descroes en Federale Verzekering zette ook ziekenhuisgroep ZNA (tijdelijk) een punt achter de samenwerking met Antwerp. Wie nog? In de wandelgangen gaat het gerucht dat Heylen Vastgoed twijfelt, maar binnen het bedrijf wordt dat ontkend. Andere grote sponsors (Alken-Maes, Golden Palace, Port of Antwerp en Titan Cargo) blijven vooralsnog aan boord. Het contract van kledingleverancier Jako liep sowieso af na dit seizoen.

De druk op hen stijgt wel. Kunnen zij Antwerp blijven steunen terwijl andere bedrijven zich terugtrekken? Golden Palace en Port of Antwerp distantiëren zich van Overmars’ gedrag bij Ajax, Titan Cargo wilde gisteren niet reageren. Alken-Maes geeft aan "geschokt” te zijn na de aanstelling van Overmars.

Coca-Cola eist een gesprek met het bestuur. “We vinden dat bedrijven en voetbalclubs een belangrijke maatschappelijke rol hebben. Daarom hebben we onze bezorgheden geuit bij de club.”

Andy Baert, eigenaar van 6D Sports Nutrition, is scherp. Hij wil stoppen met de sponsoring. “Wij staan niet achter het feit dat Overmars naar Antwerp is gehaald. Ik ben teleurgesteld in meneer Gheysens. Ik voel me gepakt door hem. Hij heeft niets op voorhand gecommuniceerd naar ons. Zijn motivaties zijn puur economisch, lijkt mij. Ik laat mijn advocaat nu bekijken wat mijn rechten zijn.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234